Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Открити са 10 археологически обекта по трасето на жп линията Волуяк-Драгоман

Десет археологически обекта от различни епохи са били открити при подготовката на трасето преди стартиране на строителните работи по жп линията Волуяк-Драгоман, която се финансира със средства от Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" (ОПТТИ) 2014-2020 година. За опазване на археологическото наследство в обхвата на проекта, през август миналата година е сключен договор между Национална компания "Железопътна инфраструктура" и Национален археологически институт с музей при БАН с предмет „Спасителни археологически проучвания и археологически дейности/надзор по време на строителните дейности в железопътен участък Волуяк – Драгоман”. Към момента вече са проучени всички обекти, като за девет от тях е извършено предварително археологическо проучване, а за един - цялостно археологическо проучване.

В края на юли е приключило предварителното археологическо проучване на най-големия от десетте обекта, който се намира в землището на с. Алдомировци, общ. Сливница. В рамките на два месеца и половина екип от археолози и специалисти от НАИМ-БАН, РИМ-София, НХА и Националната галерия са обследвали обекта, с дължина от около 1060 м и обща площ от 32 декара.

В проучваната площ са открити некропол от късната античност (V-VI в.), трасе на античен път със запазена дължина 15 м, антични зидове от сгради, средновековни жилища и структури, свързани с продължително обитаване на обекта. Сред археологическите находки са разкрити пещи за печене на вар, чийто аналогии могат да бъдат намерени във водещи обекти в Западна Европа.

Документирани са структури от преходния период между къснобронзовата и ранножелязната епоха (XII-X в. пр. Хр.), късната античност (IV-VI в.) и средновековието. Откриват се материали и от късноелинистическата (II-I в. пр. Хр.) и римската (I-III в.) епохи.

Заключенията на експертите са, че разкритите археологически структури имат голям научен потенциал и значимост за изследване на културата в района, който през античността е част от територията на Сердика. Във връзка с това предстои пълно спасително проучване на целия обект, което ще продължи пет месеца. За да се намали забавянето на строителните дейности по жп линията, в момента НКЖИ и НАИМ-БАН изготвят план за разделяне на археологическото проучване на два етапа, който да е синхронизиран с работната програма на изпълнителя. Предстои част от спасителното проучване да бъде извършено през тази година, а вторият етап – през археологически сезон 2023 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във