Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Открита е процедурата по ОВОС на жп магистралата от Радомир до Северна Македония

Според оповестените намерения до 2025 г. ще имаме изградена транспортна свързаност и придвижването от София до Скопие ще отнема не повече от 1 час.

Във връзка с инвестиционно предложение за "Модернизация на железопътната линия Радомир – Гюешево – граница с Република Северна Македония" е обявена процедурата за оценка на въздействието върху околната среда на проекта. Това става ясно от съобщение, публикувано на интернет страниците на Национална компания "Железопътна инфраструктура", Министерството на околната среда и водите и Община Кюстендил към заинтересованите физически и юридически лица. Възложител държавно предприятие Национална компания "Железопътна инфраструктура".

С проекта се предвижда изграждане на нова еднопътна високоскоростна жп линия от Радомир до границата с Република Северна Македония, с проектна скорост от 160 км/час. Железопътната линия, предмет на инвестиционното предложение, е железопътна магистрала и е част от Трансевропейската транспортна мрежа.

Инвестиционното предложение е за линеен обект, попадащ на територията на областите Перник и Кюстендил, общини Радомир, Кюстендил и Бобов дол.

Жп линията  е част от паневропейския коридор №8, чрез който ще се свържат адриатическото крайбрежие с Черно море през Албания, Северна Македония и България. Ще има връзка и с пристанищата в Бари и Бриндизи в Италия чрез морски транспорт, а оттам жп линията продължава към Централна и Западна Европа.

За модернизацията на жп линията от София до границата със Северна Македония обаче ще са необходими 400 млн. евро, които се предвижда да бъдат осигурени от европейските фондове, според министъра на транспорта, информационните технолигии и съобщенията Росен Желязков. По думите му, инвестициите от страна на Северна Македония в участъка от Куманово до българската граница ще бъдат аналогични по размер с българските. Двете малки съседни страни обаче нямат такъв финансов ресурс. И добрите намерения  поне засега  спират дотук.

Според оповестените намерения до 2025 г. ще имаме изградена транспортна  свързаност и придвижването от София до Скопие ще отнема не повече от 1 час. Според Росен Желязков синхронизацията на проектите е изключително важна и с оглед на  изграждане на трансграничния тунел "Деве баир", който е разделен поравно между двете страни, и чрез него преминаването между държавите ще се извършва директно.

Европейската комисия е категорична, че Коридор №8 е в основата на интеграцията на Балканите и ще се търси целево финансиране. Забавянето е и заради различните финансови механизми, които използват държавите, през които минава коридорът. Италия и България могат да използват структурните фондове на ЕС, но Албания и Северна Македония ще трябва да вложат в проекта заемни средства (поне при сегашните обстоятелства).

Facebook logo
Бъдете с нас и във