Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОТ ЗЛОУПОТРЕБИ С ТЕЧНИТЕ ГОРИВА МОЖЕ ДА СЕ СПЕЧЕЛИ МНОГО

Андрей Делчев е възпитаник на Юридическия факултет на СУ Св. Кл. Охридски. Специализирал е в Гърция (1984, Конституционно право на Гърция), Франция (1991, Защита на конкуренцията), Англия (1994, Реформа на публичната администрация). До 1990 г. работи в Софийския районен съд като съдия, а впоследствие и като председател на съда. От 1991-ва до юни 1997 г. е началник на правния отдел на Министерския съвет. През 1998-а е избран за президент на Българската петролна и газова асоциация, която обединява най-големите участници в пазара на нефтопродукти и природен газ, като Шел България, Петрол, Лукойл, Овергаз, ОМВ, Шел Газ България и др. Работил е по множество проекти, свързани с финансиране от страна на престижни финансови институции като ЕБВР, Световната банка, Японската банка за международно сътрудничество (JBIC), Черноморската банка за търговия и развитие.

Г-н Делчев, може ли да се каже какъв е делът на сивия сектор при продажбата на горива на дребно в страната?
- На този въпрос за жалост не можем да дадем точен отговор нито ние като асоциация, нито държавата, която разполага със съответните митнически и контролни органи. Официално се твърди, че загубите от нелегални продажби възлизат на около 100 млн. лв., но смятаме, че става въпрос за двойно и тройно по-големи количества, които достигат до 30% от бизнеса с горива у нас. При около 3 милиарда литра, които се завъртат всяка година, виждате, че говорим за изключително големи печалби. Течните горива са масова стока, от която при злоупотреби може да се спечели много.
Къде смятате, че е по-големият проблем - в безмитните бензиностанции, които непрекъснато се сочат като основен източник за укриване на ДДС, или в многобройните по-малки обекти, които все още трудно се контролират?
- Мисля, че по въпроса с безмитната търговия на горива вече няма да има сериозни проблеми. Далеч повече трудности предизвикват т.нар. фирми еднодневки, които една година внасят сериозни количества горива, а на другата изчезват. И тъй като държавата си начислява задълженията им през следващата година за сметка на вноса от предишната, практически законовата тежест за поддържането на минимални задължителни запаси се прехвърля върху редовните търговци. А самата фирма, която нарушава нормативите с ясното съзнание за това, си печели, продавайки всеки литър гориво с няколко стотинки по-евтино, без да спазва каквито и да било екологични или технически изисквания. В същото време, за да се поддържа по-атрактивна цена за по-дълъг период, се правят смески, които са незаконни. Най-фрапиращите случаи например са с обезцветяването на корабно гориво и смесването му с бензин. Сами можете да си представите какви поражения може да се предизвикат така по двигателя на който и да било автомобил.
Имате ли поне приблизителна представа колко са нелегалните търговци?
- Много трудно може да се назове точна цифра. В петролната асоциация членуват търговци на горива, които държат общо около 1000-1200 бензиностанции. А в страната има над 3 хиляди обекта. Разбира се, това не означава, че всички останали са в сивия сектор. Просто големите вериги имат системи за вътрешен контрол, които първо гарантират качеството на продаваното гориво пред клиентите и ги пазят от вътрешни кражби. Освен това те редовно взимат проби от бензините, които предлагат. Докато при доста от по-малките обекти колонките не са свързани с компютър и фискален апарат и ако не поискате фактура, няма как да се засече налятото гориво. Впрочем най-лесният и сигурен начин да се различат нелегалните търговци е цената - ако тя е с 10 и повече стотинки под това, което предлага пазарът.
Доколкото знам, споменатите проблеми съвсем не са от година или две, но май нищо не се е променило?
- Не съм съгласен с вас. Постигнахме доста успехи през последните години, въпреки че все още има много какво да се свърши. През миналата седмица подписахме споразумение с Агенция Митници да работим съвместно срещу сивите продажби на горива. Поставили сме си и задачата да мотивираме правителството да въведе лицензионен режим за търговците на горива и срещаме разбиране за тези си намерения. Смятаме, че финансовите санкции, които сега се налагат, очевидно не са достатъчни, за да спрат заобикалянето на закона. Затова предлагаме по модела на лицензирането на енергийните предприятия преди да започне работа, кандидатът да покрие определени изисквания.
Кой ще издава тези лицензи?
- Този въпрос не е чак толкова важен. Далеч по-наложителното е да се определят ясни критерии, които да не позволят затваряне на пазара между сега съществуващите търговци. Идеята е по-скоро да се разграничат изрядните от тези, които не искат да изпълняват изискванията. А дали лицензите ще се издават от Министерството на икономиката и енергетиката, ще се разширят функциите на ДКЕВР, или част от тези функции ще се възложат на асоциацията, е въпрос с второстепенно значение.
Това достатъчна гаранция ли ще е за пресичането на злоупотребите?
- Твърде е оптимистично да мислим, че ще сведем до нула заобикалянето на закона, но поне ще намалим броя на нарушенията.
Добре, но не е ли нелегалната търговия следствие от един парадокс - горивата в България са по-скъпи, отколкото, да речем, в Гърция и Румъния?
- Наистина има обективни данни за подобна тенденция. Но въпросът за цените е свързан със собствената политика на всяка компания. Маржовете вече са в рамките на европейските нива заради засилената конкуренция, цените на суровия петрол, размера на акцизите и допълнителните тежести, налагани от държавата. За разлика от преди десетина години, сега печалбите на изрядните търговци са далеч по-ниски.
А защо масово, включително и от големите бензиностанции, не се спазва изискването на Закона за възобновяемите енергийни източници от началото на 2008 г. бензините и дизелът да са с 5% биосъставка?
- Държавата много лековато прие един закон само за да изпълни европейски изисквания, без да вникне в проблемите на производителите и дистрибуторите на горива. Наистина сега на пазара има една или две вериги бензиностанции, които предлагат такъв тип гориво. Но това не се дължи на субективното нежелание на останалите да продават продукти с биосъставка. Нашата позиция е, че и те са стока, от която се печели. Но в момента това е невъзможно по ред технически, финансови и екологични причини. Ето например бензините трябва да отговарят на определени изисквания. Същото важи и за биоетанола, който се слага като 5% добавка. При смесването обаче се получава един нов продукт, който не покрива наложените стандарти. За да ги покрие е необходимо биоетанолът да се комбинира с бензин с определни качества, какъвто просто не се произвежда в България. От Лукойл обявиха, че през следващите две-три години ще инвестират над 1 млрд. лв. в инсталации, които ще им позволят да произвеждат подобен тип бензини, но това все още не е факт. Както те се изразиха, когато е писан законът, никой не ги е питал.
Не може ли такъв бензин да се внася отвън и да се смесва на място?
- В България има двадесетина фирми, които произвеждат биодобавката. Те обаче нямат подходящи условия и казват: ето ви съставката, вие си смесвайте. Но това не е чак толкова лесен процес, както мнозина си го представят. Не е като да вземем една бака биоетанол и една бензин и да наливаме 5% от едното и 95 на сто от другото. Комбинирането трябва да стане в акцизен склад, а с такива не разполагат дори повечето големи търговци. А и да имат, се налага да построят допълнителни съоръжения, които струват от 300 хил. до 500 хил. евро. Инвестицията не може да бъде избита през цената, тъй като тя е същата като тази на другите горива. При това положение търговците казват защо да се набутваме ние, а не някой друг. И предпочитат да получат горивото от производител или от вносител смесено.
Оказва се също така, че изискването за 5% съдържание на биоелемент противоречи на Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, тъй като биобензините не могат да се съхраняват продължително. Те се разслояват и екологичната съставка изплува отгоре. А и са хигроскопични. Поради тези причини, по закона, вместо тях трябва да се съхранява друг вид гориво, както е с пропан-бутана. Затова искаме да седнем и да се разберем с държавата, че въпросното 5% изискване в момента е тежко и неизпълнимо. Според нас е необходимо да се премине към модела на акцизни облекчения и да се прилагат икономически стимули и преференции, ако продаваш подобен тип бензин. През миналата седмица имахме среща и с Асоциацията на производителите на горива и успяхме да се обединим около тезата, че законодателството е зле направено и пречи както на нас, така и на тях.

Facebook logo
Бъдете с нас и във