Банкеръ Daily

Управление и бизнес

От "Фолксваген" ни остана само горчилката

Българското правителство най-после  призна поражението си в надпреварата със съседите за "домакинството" на новия завод на "Фолксваген". Всъщност германският концерн все още  не е обявил официално, че ще изгради фабриката именно  в Турция. Но дава достатъчно индикации, че скоро споразумението ще бъде подписано. 

Преди дни стана ясно, че "Фолксваген" е създал турско поделение в  град Маниса под името Volkswagen Turkey Otomotiv Sanayi ve Ticaret AS. Компанията вече е вписана в турския търговски регистър. Предметът на дейността й е проектиране и производство на моторни превозни средства. Фирмата започва работа със 164 млн. щ. долара начален капитал. 

За официално споразумение между VW и Анкара се говори вече месеци. Последното потвърждение за подготовката му дойде от Андреас Тостман - член на борда на директорите, който отговаря за производството на концерна. В началото на миналия месец той потвърди, че сделката с Турция е съвсем близо и може да бъде обявена до края на октомври.

Бял флаг

Всички тези индикации принудиха българските министри да признаят поражението, въпреки че досега те твърдяха , че страната ни не е отпаднала от надпреварата, поне докато няма такава официална информация от "Фолксваген". Бе ни обяснено, че при преговорите с германците е направено всичко възможно, дори и повече. Инвеститорите  обаче искали много привилегии и на 100% изградена инфраструктура, включително и съпътстващата. "Като не дойде този инвеститор , ще дойде някой друг и то в близките две-три години, защото са  натрупани  много предпоставки за това и то е неизбежно". И  даде  пример с концентрацията на над 250 фабрики, произвеждащи компоненти в автомобилната индустрия, но в добавка и още привлекателната данъчна среда", заключи вицепремиерът Томислав Дончев.

Гроздето дойде кисело за експрезидента Росен Плевнелиев. Пред един от столичните всекидневници той изказа очакванията си, че понеже концернът "Фолксваген" е нарушил   правилата за държавна помощ, което ощетява България като страна - членка на ЕС,  този казус може да стане причина  на концерна да му бъде наложена огромна глоба в размер между 400 милиона и 1 милиард евро.  Според бившия държавен глава зад решението на "Фолксваген" да отиде в Турция имало много въпросителни, а битката къде да е новият завод на автомобилния концерн е била нечестна.

"Докато България играе по правилата на ЕС и на общия пазар, Турция си прави каквото си иска. А концернът "Фолксваген" не гарантира равнопоставеност. Тоест, да го кажа още по-ясно - концернът "Фолксваген" знае, че Турция е член на общия пазар, но не спазва правилата му за държавни субсидии. Концернът "Фолксваген" се обогати от факта, че Ердоган ще наруши правилата и не изпълнява правилата на общия пазар", добави  Плевнелиев.

Остри реакции в Брюксел

Несъгласието си с действията на VW изказаха и евродепутати. Вестникът "Берлинер Моргенпост" цитира писмо на седем евродепутати до Еврокомисията, в което те предлагат да се проведе съвместно разследване в Съвета за асоцииране ЕС-Турция. Германската евродепутатка от Зелените Виола фон Крамон-Таубадел, която е сред подписалите въпросното писмо, призова Надзорния съвет на Фолксваген да спре проекта. Тя е избрана за депутат  във федералната провинция Долна Саксония, която от името на държавата държи пакет акции и участва в приемането на управленски решения във  Фолксваген.

Според председателя на европейската партия на Зелените Райнхард Бютикофер въпросното намерение  на мениджмънта на Фолксваген нарушава правилата на ЕС за закрила на конкуренцията.

"Изглежда, че решаваща роля за избора на Турция е изиграла гаранцията, че с пари на турските данъкоплатци ще бъдат закупени 40 000 автомобила, както и предвидената щедра  държавна помощ в размер на 400 милиона евро", каза пред агенция Франс прес Бютикофер. В рамките на Митническия съюз Турция се е ангажирала да спазва правилата на ЕС, но така и не прилага на практика това обещание, смята политикът.

Какво предлага Анкара

Публикации в германските медии, основно позоваващи се на свои източници, посочват, че Турция е обещала на немския гигант държавни отстъпки от изключително високия данък за продажба на нови автомобили. Президентът Ердоган поел ангажимент да даде държавна гаранция за всички споразумения, сключени с "Фолксваген". Твърди се също така, че турското правителство се е ангажирало да осигури мощна финансова подкрепа, за да покрие преки разходи по изграждането на завода. В хода на разговорите с  "Фолксваген"   Анкара е предложила още да се изгради  железопътна линия от предприятието до второто най-голямо турско пристанище - това в Измир, както и пряка държавна инвестиция в размер на 100 млн. евро. 

Поне 1 млрд. евро инвестиция

Инвестицията на VW в Маниса се очаква да бъде на стойност над 1 милиард евро. Заводът вероятно ще произвежда 300 000 автомобила годишно, сред които "Пасат" и "Шкода Супърб " и те  ще бъдат предназначени за износ в Източна Европа. "Фолксваген" ще наеме около  4000 служители за завода в Маниса, близо до Измир. Строителството може да започне в края на 2020 г., а производството – през 2022 година.

През 2018 година "Фолксваген" е бил най-продаваният автомобил в Турция (67 хил. бройки), към които трябва да добавим и 21 хиляди продадени шкоди. Сред първите 6 най-успешни в Турция марки - това са още Рено, Фиат, Форд, Тойота и Хюндай. VW е единственият, който няма своя производствена мощност в страната. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във