Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОЩЕ ТЕГОБИ ОЧАКВАТ ПРЕВОЗВАЧИТЕ

За пореден път българските превозвачи ще усетят на гърба си цената за присъединяването ни към Евросъюза. През втората половина на годината у нас ще бъде въведена европейската практика камионите и автобусите с установени технически неизправности да се вкарват в най-близкия сервиз. И да не се освобождават, докато не бъдат напълно ремонтирани. Новината бе съобщена в сряда (26 април) от заместник-министъра на транспорта Георги Петърнейчев.
Подготвената мярка със сигурност няма да се понрави на превозвачите. Безспорно е, че голяма част от автобусите по междуградските линии са в лошо техническо състояние, често се развалят по пътищата и предизвикват сериозни закъснения на пътниците. По междуселските линии пък положението е още по-лошо. Там все още се движат Чавдар-и от 50-те и 60-те години на миналия век, чиято максимална скорост е около 50 км/ч и не плачат за ремонт, а за автоморга. Същото е и с камионите. По данни на Изпълнителната агенция Автомобилна администрация много от товарните автомобили са с изчерпан ресурс, а съществува и сериозен дефицит на резервни части. Освен това голяма част от превозните средства са собственост на малки фирми, които имат по-скромни възможности за поддръжка и ремонт.
В автомобилния бранш вече се говори за поредната законова промяна от която ще се облажат определени сервизи. Според схемата, представена от заместник-министър Петърнейчев, от началото на май 17 подвижни лаборатории на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) ще започнат да правят проверки на пътя. Така щяло да се сложи край на досегашната практика техническите неизправности да се установяват само по външни белези. При констатирана нередност на превозното средство, документите на водача ще се отнемат веднага, а камионът или автобусът ще се ескортират до най-близкия сервиз. За да си получи документите обратно, шофьорът ще е принуден да представи писмено удостоверение, че проблемът е отстранен, и то за сметка на фирмата собственик.
Тънкият момент е, че самите сервизи, в които ще отстраняват повредите, трябва да разполагат с лиценз, издаден от транспортното министерство. Превозвачите още отсега се опасяват, че лабораториите ще причакват нарушителите именно около такива сервизи. И волю-неволю ще им се налага да плащат за услуги, в чието качество съвсем не са сигурни. За шефовете в Автомобилна администрация едва ли е тайна, че на пръсти се броят фирмите в страната, които имат съвременна апаратура за диагностика на тежки машини като автобуси и камиони. Но пък пазарната ниша, която ще се отвори за тях, хич не е за пренебрегване.
Според шефа на изпълнителната агенция Володя Киров, от началото на годината до края на март ДАИ е направила над 47 хил. проверки на пътни превозни средства и е съставила близо четири хиляди акта за нарушения, сред които фигурират и 142 автомобила с чуждестранна регистрация. До средата на седмицата пък са инспектирани 104 возила на граничния пункт Калотина, като 28 от тях са били неизрядни. Най-сериозни притеснения НОВИТЕ МЕРКИ сигурно ще предизвикат у чуждестранните превозвачи. Жална им майка, ако ги хванат че камионът или автобусът им са неизправни, тъй като рискуват да бъдат оскубани доста сериозно от нашенските монтьори. Разбира се, винаги остава и възможността да дадат точната сума на определеното място.
Отделно от това нерешен стои въпросът какво ще става с пътниците на спрените автобуси? И тях ли ще ги возят до най-близкия сервиз, или ще висят на пътя, докато фирмата превозвач не им осигури друг превоз? Не е ясно и каква ще е съдбата на товарите, превозвани с неизправни камиони, особено когато са с кратък срок на годност?
Очевидно и Георги Петърнейчев, и Володя Киров не са мислили засега върху тези проблеми. Те обясниха, че подобна практика има в много страни в Западна Европа. Често се случвало наши камиони да бъдат спирани в Австрия или Германия и да ги карат до местния сервиз, където ги ремонтират по няколко седмици. Фирмите ни обаче старателно прикривали тази информация.
Наред с разходите за отстраняването на повредите превозвачите ще трябва да понесат и далеч по-сериозни финансови санкции за немърливостта си. Предвижда се глобата за техническа неизправност да бъде увеличена трикратно в сравнение със сегашните 150 лева. Другата санкция, която ще скочи, е за неспазване на времето за шофиране и почивка. Днес всеки водач е задължен по закон да почива по 45 минути на всеки четири часа шофиране и не може да е зад волана повече от девет часа на денонощие. Ако изискването не се спазва, глобата е между 50 и 200 лева. Във Франция за същото нарушение тя е 3000 евро, а в Англия - 6000 паунда.

Facebook logo
Бъдете с нас и във