Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОПЕЛ СИ ПОИСКА АСПИРИН ОТ ПРАВИТЕЛСТВОТО

Казват, че ако Америка кихне, светът се разболява. Сега, когато американският автомобилен гигант Дженеръл мотърс (General Motors) е повален от грип, европейското му дъщерно дружество Опел (Opel) реши да поиска аспирин от германското правителство. Берлин се съгласи да обмисли идеята да отпусне кредити на автомобилните заводи, така че те да се изолират от проблемите на компанията майка. Канцлерът Ангела Меркел настоя, че всеки подобен ход би бил изключение, а плановете за спасяването на Опел вече си спечелиха критици. Някои политици дори от партията на християндемократите, в която членува и Меркел, атакуваха идеята за финансова помощ с коментара, че германските данъкоплатци не би трябвало да помагат на компания, която всъщност е основно американска. Германия не е в позиция да спасява американски компании, заяви нейния съпартиец Михаел Фукс.
Меркел се срещна с мениджъри на Опел, след като те поискаха кредитни гаранции за около 1 млрд. евро, за да си осигурят ликвидност, в случай че Дженеръл мотърс подаде документи за фалит. В момента цялата американска автомобилна индустрия настоява да получи от държавата финансов пакет на стойност 25 млрд. щ. долара, с които да преодолее кризата.
В Германия, където автомобилният сектор е един от най-големите работодатели, доста хора се опасяват, че финансовата помощ за Опел, може в крайна сметка да отиде за спасяване на американската компания майка. Други се притесняват, че подкрепата на една компания или един сектор може да окуражи всички закъсали фирми автоматично да протегнат ръка към правителството.
Междувременно Опел намалява драстично броя на автомобилите, които произвежда в почти всички свои заводи в Европа. Готвим се за тежки времена и коригираме плановете си за 2009 г. с поне 10%, обяви шефът на компанията Ханс Демант.
Вместо 1.7 млн. коли догодина компанията планира да произведе 1.5 милиона. Обсъждаме въвеждането на 30-часова работна седмица във всичките си европейски заводи освен този в Рюселхайм, казват мениджърите. В центъра за разработване в Рюселхайм работят 18 300 служители. В Германия Опел има общо 25 хил. работници.
Опел произвежда по-малки коли за хората с малко по-ниски доходи и е особено засегната от спада на икономиката. През тази година продажбите й са се свили с 12% и тя беше принудена да намали производството си в доста от своите заводи.
Ханс Демант обаче твърди, че компанията ще поиска заеми от правителството само ако парите от Детройт секнат. Дори в случай на дълбока рецесия нашата ликвидност е гарантирана за обозримото бъдеще и без тези кредитни гаранции, твърди той. И дори Дженеръл мотърс да поиска защита от кредиторите си по Глава 11 от американското законодателство, Опел ще си остане платежоспособна. Проблем по-скоро може да възникне от ангажимента на американската корпорация да инвестира 9 млрд. евро в Опел до 2012 г. за разработването на 20 нови модела автомобили.
Но докато самият гигант прави всичко по силите си на свой ред да получи финансова инжекция от американското правителство, това обещание едва ли ще бъде изпълнено. Корпорацията, която притежава Опел още от 1929 г., е изправена пред особено тежки проблеми. Шефът й Рик Уегънър заедно с още няколко автомобилни мениджъри се изправи пред банковата комисия на американския Сенат, за да обяснява как американската автомобилна индустрия балансира на ръба на възможностите си и защо се нуждае спешно от 25 млрд. долара.
Не става въпрос само за Детройт, а за спасяването на американската икономика от катастрофален срив, заяви той. Само неговата компания се нуждае от порядъка на 10-12 млрд. долара.
Германското правителство обещава да реши до Коледа дали ще отпусне исканите кредитни гаранции на Опел. Подобен ход ще има нужда и от одобрението на Брюксел. Комисарят по индустриалните въпроси Гюнтер Ферхойген вече обяви, че ще подкрепи идеята. Колегата му по проблемите на конкуренцията Нийли Крус обаче е по-резервирана по отношение на държавната помощ за Опел и заяви, че автомобилната индустрия не трябва да се ползва от специално отношение. Не можете да сравнявате автомобилния с финансовия сектор, заяви тя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във