Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Омбудсманът поиска кратки срокове за връщане на надвзетите пари от сметките за газ

Омбудсманът Диана Ковачева настоява за ясни и кратки срокове за връщане на надвзетите суми на граждани след намаляване цената на природния газ. Ковачева е изпратила писмо с искането до министъра на енергетиката Теменужка Петкова, до председателя на парламентарната комисия по енергетика в Народното събрание Валентин Николов и до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Иван Иванов.

"От изявлението на изпълнителния директор на "Булгаргаз" стана ясно, че въз основа на споразумението ще поискат от регулатора да се утвърдят цени със задна дата - от 5 август 2019 г. до 31 март 2020 г., като сумите за възстановяване са в приблизителен размер на 150 млн. лева (с ДДС)“, пише гражданският защитник. По думите й се оказва обаче, че едно толкова важно и дългоочаквано споразумение за намаляване на цената на природния газ не може да се приложи на практика при сега действащата нормативна уредба. Това поражда редица неизяснени въпроси, на които към момента компетентните органи нямат отговори, в т.ч. и по какъв начин намаляването на цената на природния газ реално ще се отрази на сметките на крайните потребители.

В тази връзка омбудсманът призовава за предприемане на необходимите справедливи действия, които да осигурят баланс между интересите на енергийните предприятия и клиентите при корекциите на сметките. В писмото си Ковачева настоява за максимално кратки срокове при вземане на решение за промяна на цената на топлинна енергия във връзка с изменението на цената на природния газ, така че намаляването да се отрази своевременно на сметките на гражданите възможно най-бързо. Тя обръща внимание, че в спешен порядък трябва да се реши и какви промени са необходими в нормативната база, свързани с възстановяването на надвзетите суми предвид намалените цени на природния газ от август 2019 година.

Освен това Ковачева подчертава, че е необходимо в разумен срок да бъде разработена методика за възстановяване на надвзетите суми от крайните клиенти, която да бъде разяснена на гражданите. Омбудсманът препоръчва това да се случи чрез връщане или прихващане, както и предоставяне на ясна и разбираема информация (на отделен ред) във фактурите на гражданите за сумите, които подлежат на възстановяване. "Апелирам за обективност, публичност и прозрачност при взимане на решенията в интерес на гражданите", обръща се общественият защитник към институциите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във