Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Офшорка "лапна" печатницата на Гочева

S 250 351ad023 4da3 4a55 b821 93d614c48b21
S 250 4ca05b1f d4ca 4701 8f43 c1a199f1d439
S 250 a8adccdb 21dd 4bd5 8b22 0937c15574b2
S 250 fc5dd38e 93b4 421b a411 cfdb6000235b

Кипърско дружество завзема медийния пазар у нас. То е регистрирано в скромен апартамент в провинциалния град Лимасол на остров Кипър. Офисът № 303 в кооперация в нетолкова престижен квартал е седалището на "А.Е.Бест съксес сървисис лтд" (виж снимките). През октомври 2011-а  то създава своя дъщерна фирма у нас със същото име "А. Е. Бест съксес сървисис България" ЕООД и се настанява трайно на медийния ни пазар. Цитираната фирма е притежание на друго дружество - също регистрирано в островната държава  - CHM Trustee Services Ltd. 

По официални данни

негови собственици (владеещи по 50% от капитала) са кипърските адвокати Антонис Михалидис и Кристиа Михалиду.

Управител на българското дружеството е Гергана Данова, която от 2011-а е изпълнителен директор на "Интерактив медиа сървисис" и на "Бест съксес инвестмънт". Тези дружества притежават в България радио и телевизия The Voice и Magic, радиостанциите "Витоша" и "Веселина", както и вестник "Новинар". IMS разработва формати като телевизионна лотария, Call TV-продукции. Развива дейността си освен на територията на България също в Сърбия, в Македония и в Латвия.

Сега адвокатите собственици на кипърската офшорка имат нова придобивка - "Печатница София" на бул. „Цариградско шосе“ № 47. Тя  доскоро беше собственост на акционерното дружество „Про Нюз България“, регистрирана с капитал от 50 хил. лева. Деветдесет и девет на сто от акциите в него пък са притежание на издателката на в. „24 часа“ Венелина Гочева.

Проверка на в. "БАНКЕРЪ“ в Търговския регистър показа, че на 1 юни по партидата на акционерното дружество "Печатница София" ЕООД е било внесено заявление за вписване на новия му собственик - "А. Е. Бест съксес сървисис България" ЕООД, на основание на договор, сключен на 20 май.

Сделката обаче не е само една

Самото „Про Нюз България“, което  е едноличен собственик на „168 часа“ ЕООД и чрез него допреди дни притежаваше сградите и земята под печатницата, също се е разделило с този си актив. Според имотния регистър тези имоти също вече са притежание на "А. Е. Бест съксес сървисис България". Според вписания  договор кипърците са купили от Гочева за 2.5 млн. лв. буферна сграда от 978 кв. м на "Цариградско шосе" № 47, плюс сграда - рото-цех от 1115 кв. м и терена под нея (2550 кв. м) на съседната ул. „Николай Ракитин“. Данъчната оценка на имотите е 1.670 млн. лева.

Според финансовите отчети на "Печатница София", публикувани в Търговския регистър, приходите й през последните години се сриват стремглаво. От 36.4 млн. лв. през 2013-а падат на 21.4 млн. лв. за 2014-а и след това - до 17.4 млн. лв. миналата година. А през последните две години дружеството вече регистрира и загуби - съответно 710 хил. и 820 хил. лева. В договора, с който компанията е продадена на кипърската фирма, цена не е записана. Фиксиран е само „финансов интерес“ на стойност 2.5 млн. лв., който се припокрива със сумата на продадените от „168 часа“ ЕООД имоти...

Единственото, което става ясно от подписания договор, е, че 580-те дружествени дяла от "Печатница София" на стойност 58 хил. лв. вече са собственост  на "А. Е. Бест съксес сървисис България" ЕООД.

От години вървят приказки, че

финансовото състояние на управляваните от Венелина Гочева фирми не е цветущо

Тя беше натрупала дълговете към банки и към фирми за милиони. Все още по партидата на „168 часа“ са вписани залози към  „Уникредит Булбанк“ и към „Инвестбанк“ - всеки на стойност 15 млн. евро. В първия случай е заложено цялото търговско предприятие, а във втория Гочева е заложила дружествения си дял в него. По всяка вероятност с тази продажба тя се опитва да възстанови поне част от сумите, които дължи. Общо взето обаче, това е единственият й реален актив, тъй като заложената преди години „редакционна политика“ едва ли може да бъде осребрена...

Разбира се, разделянето с най-вкусното парче - печатница „София“, беше деликатно представено като "част от плана за преструктуриране на бизнеса и на погасяване на данъчни задължения към държавата чрез продажба на активи". Поне така се казва в семплото съобщение за сделката, публикувано във в. „24 часа“.

Любопитното в случая е

КОЙ е реалният собственик на кипърската фирма

Едва ли двамата адвокати, записани като нейни крайни собственици, са хората, които вече от няколко години изкупуват български медии, а сега и атрактивни имоти.

Нека не забравяме, че "А. Е. Бест съксес сървисис България" започна набега си към българския медиен пазар още през 2011 година. Hа 10 ноември музикалната телевизия The Voice и четири радиостанции смениха собственика си. Дотогава петте медии, сред които са и радиата Magic, The Voice, “Витоша” и “Веселина”, бяха част от групировката SBS България. Още по това време се говореше, че новият собственик на тези медии е част от „близкото“ обкръжение на Делян Пеевски и на банкера Цветан Василев, които по онова време все още играеха в един отбор.

През декември кипърското дружество изкупи и акциите на „Новинар“ АД. Дотогава бяха собственост на Любен Дилов, на Николай Даковски и Мирослав Боршош, които по някакви техни си причини ги продадоха.

В портфолиото на компанията вече влизат и „Интерактив медиа сървисиз“ ЕООД, Агенция „Витоша“ ЕООД, „Витоша ФМ“ ЕООД, радио „Витоша“ ДЗЗД и Агенция „Атлантик“ ЕООД - всички те оплетени помежду си в собствеността си.

Под заглавие „Медийно потапяне за 57 милиона“ в. "БАНКЕРЪ" писа в броя си от 22 април, че

тепърва предстои вихрушката, която ще „преструктурира“ собствеността в някои медии

Нека не забравяме, че след насилствения фалит на Корпоративна търговска банка през 2014-а стана ясно, че доста български медии са „захлебвали“ на тази софра. В текста имаше и данни колко милиона са изтекли към фирмите на друг наш мастит издател - Славка Бозукова. Чрез фирма „ГМ Прес“ получавала мощни финансови инжекции от финансовата институция. Подобен е примерът с фирма "Сайга консулт". Тя беше финансирала със сериозни суми вестниците „24 часа“ и „Труд“ чрез договор с техния издател "Про нюз България" АД (но с пари от Корпоративна търговска банка) и по този повод пък банката завела дело за несъстоятелност срещу фирмата. Основанието за иска беше, че в края на 2012-а на пресгрупата са отпуснати 6.5 млн. евро - половината като заем, другата половина - като авансово плащане за покупка на печатницата във Варна. Претенцията на "Сайга" се основава на факта, че "Про нюз" не е изпълнило ангажиментите си по договора за продажба на печатницата, затова кредиторът си иска обратно и аванса, и парите от другия заем.

През 2014-а квесторите на Корпоративна търговска банка  поискаха несъстоятелност за самата "Сайга консулт" и дори успяха да назначат временни синдици - Мария Димова и Анастас Нучев. Задачата им беше да опитат да върнат в масата на несъстоятелността на фалираната банка взетите от пресгрупата милиони. Но през юли 2015-а Софийският апелативен съд отхвърля тези искове на квесторите - и за обезпечтелните мерки в размер на 24 801 752.19 евро, и за назначаването на временните синдици.

Справка в Търговския регистър показва, че от създаването си през 2011-а досега

фирмата е препродадена няколко пъти

Първо неин собственик е Владислава Черешарова. През 2012-а е прехвърлена на Ева Иванова, през юли 2014-е тя пък я продава на Иво Манчев. Месец по-късно той я препродава на Георги Караиванов. А от 12 февруари новият собственик на дружеството (с регистриран капитал от 500 лв.) вече е Виктор Китанов. Той брои на Караиванов за придобивката си цели... 500 лева.

Странно е какъв е този безумен интерес към фирма, която според доклада на квесторите няма никакво имущество, но затова пък има огромни задължения към банката?!

Що се отнася до  дълговете на издателя на двата големи всекидневника към "Про нюз България" - информация по случая липсва. Макар че преди повече от година Гочева се кълнеше, че ще си върне дълговете към "Сайга", никъде няма данни това да се е случило.

Междувременно тя продаде сградата над Полиграфическия комбинат на лихтенщайнското дружество Carano Establishmen. Това стана чрез българското му представителство - еднолично дружество "Карано пропъртис - България". С тези пари обаче тя успя да погаси друг свой кредит за близо 14.3 млн. към Инвестбанк. Той бил обезпечен със залог пред „редакционната политика на вестника“ (каквото и да означава това).

Още тогава в. "БАНКЕРЪ" излезе с текст под заглавие "Скрити собственици с нескрити интереси" (брой от 4 октомври 2014-а), в който разказа как емблематичната за столицата сграда - Полиграфическият комбинат (която е и паметник на културата), "отлетя" към Лихтенщайн срещу 15 млн. евро. Сделката беше подписана на 1 септември 2014 година. Продавачите бяха "Вестникарска група България" и "Медийна група България Холдинг", управлявани от Венелина Гочева (която е и техен мажоритарен собственик чрез компанията си "Про Нюз България"). А купувач е учреденото четири месеца по-рано (на 12 май) дружество (с капитал 1000 лв.) "Карано Пропъртис България". Негов собственик пък е регистрираното във Вадуц (под № FL-0002.474.976-5) - Carano Establishment.

Дъщерната му фирма у нас се управлява от абсолютно непознатия в българските бизнес среди Виктор Веселинов. Срещу неговото име в Търговския регистър фигурира една-единствена еднолична фирма - "3 В Рейсинг", занимаваща се с... "техническо обслужване и ремонт на автомобили".

Офшорката  "майка" "Карано" също няма дълга търговска история. Тя е създадена само месец преди да открие свое представителство у нас (на 1 април). Нейни директори са Андреас Игнац Шурти и Урс Даниел Ханзелман, а Веселинов е техен пълномощник. Капиталът й също не е впечатляваш - 30 000 швейцарски франка. Офисът на българското й дружество тогава беше на адреса на едноличната фирма на Веселинов - на ул. "Бъдник" № 6 в пролетарския столичен квартал "Надежда".

Според нотариалния акт цената, на която беше продаден редакционният корпус, е 20 699 216.28 лева. Той е разположен на 15 472 кв. м застроена площ върху терен от 4121 кв. метра. До датата на продажбата те са били собственост на "Медийна група България Холдинг". Втората сграда е тази на печатницата. Тя е разположена на терен от 2486.62 кв. м, а общата разгъната застроена площ е 5576 кв. метра. Според документите тя се е числила в активите на "Вестникарска група България". Цената за нея е 8 638 233.72 лева.

Общата стойност на сделката за двата имота е 29 337 450 лв., или 15 млн. евро. В същия ден имотите са ипотекирани в полза на "Търговска банка Д", която отпуска на купувача "Карано Пропъртис България" кредит от 8 млн. евро. Те трябва да бъдат погасени към финансовата институция до 10 август 2020 година. Другите 7 млн. евро за реализацията на сделката вероятно са били осигурени от офшорния собственик на българското дружество.

Другият любопитен момент в тази сделка беше

че само пет дни след продажбата на комбината купувачът подписва нов договор - за отдаване на сградите под наем. Срокът му е шест години, а наемателят е "Благоевград - БТ", част от Групата "Булгартабак". Продължителността на наемния договор е изчислена перфектно - той изтича точно когато трябва да бъде върнат и кредитът към банката. Според документа (с който в. "БАНКЕРЪ" разполага) тютюневото дружество ще трябва да плаща на току-що пръкналия се нов собственик на Полиграфическия комбинат "Карано Пропъртис България" по 8 евро на кв. м месечно - цената се отнася и за цялата разгърната застроена площ и в двата имота"...

Простата сметка показа, че на всяко десето число (според клауза в контракта) офшорната компания ще получава по 168 386.64 евро месечно, или годишно 2 020 639.68 евро. За целия шестгодишен период на договора новият собственик на елитните сгради ще получи 12 123 838.08 евро. С други думи, може спокойно да погасява кредита си към турската банка, без да си мръдне и пръста, за да развива някаква дейност...

Как ще приключи цялото това „преструктуриране“

на собствеността на медийния пазар  и прехвърлянето на основните активи на изредените дружества можем само да гадаем. А дали някога ще се разбере кой всъщност управлява „независимата“ българска преса, също е въпрос с повишена трудност. И макар че премиерът Бойко Борисов преди години уж поиска да разбере кои са реалните собственици на медиите у нас, очевидно днес ентусиазмът му в тази посока по някаква причина вече се е изпарил.

Що се отнася до източените от някои медии милиони от Корпоративна търговска банка - те едва ли някога ще бъдат върнати. И останалите банки техни кредитори със сигурност ще почакат.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във