Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Очакват се добри темпове на растеж и възвръщаемост в търговията на дребно в ЦИЕ

Силният потребителски пазар от 172 милиона в региона на ЦИЕ-17* би следвало да продължи да осигурява по-добри темпове на растеж и възвръщаемост от по-развитите пазари в търговията на дребно и други сектори, показва доклад на Colliers на тема "Търговия във времена на пандемия”

Пандемията COVID-19 наруши функционирането и развитието на пазарите на търговски площи по целия свят,включително и в страните от Централна и Източна Европа-17. Правителствените ограничения, наложени върху работата на магазините, заведенията, центровете за услуги, местата за развлечения, доведоха до динамичен ръст на продажбите на електронната търговия и до промени в поведението на потребителите. Това допринесе за намаляване на броя на посетителите в търговските центрове с 20-45% (в зависимост от страната) при сравнение на данните от средата на тази година с 2019-а.

Икономиките от ЦИЕ-17 се възстановяват много по-бързо

"Анализирахме прогнозите на МВФ за безработица, за да оценим състоянието на пазарите на труда. Разгледахме 2021 г. в сравнение с 2019 г. и 2010 г. в сравнение с 2008 г. Пропуснахме годината на рецесията, за да разберем по-ясно как биха могли да изглеждат нещата през първата година от възстановяването", коментира Силвиу Поп, мениджър "Проучвания" в Румъния. "Този път ръстът на безработицата ще бъде много по-нисък; изключение правят Румъния и Беларус, въпреки че и двете страни влизат в кризата с по-висока заетост, отколкото през 2008 г. “

Силно V-образно възстановяване

Като се има предвид, че пазарите на труда са в прилична форма и парите се вливат в икономиката, не е изненадващо, че търговията на дребно в много случаи показва стабилнo V-образно възстановяване. За разлика от рецесията след световната финансова криза, когато на търговците на дребно им трябваха години, за да върнат нещата в релси. Предвид факта, че консумацията на храна е много по-нееластична при промени в разполагаемия доход, анализирани са продажбите на дребно на нехранителни стоки за 15 от 17-те държави, участвали в този анализ, с цел да се оцени силата на потребителите (Украйна и Беларус нямаха подобна методология). В шест от тези страни (Естония, Литва, Полша, Румъния, Сърбия и Словакия) през октомври 2020 г. продажбите на нехранителни стоки, с изключение на горивата, са били по-високи от тези преди кризата. Други пет държави (Хърватия, Чехия, Унгария, Латвия и Словения) показват процентна разлика до предходните нива в диапазона 1-3% - доста впечатляващо, като се има предвид степента на спад в продажбите през пролетта.

Потребителски навици

Според Доминика Йедрак, директор "Проучвания и консултантски услуги" в Полша, се наблюдава рязко нарастване на потребителска активност в електронната търговия, която се превърна в основен елемент от продължаващата трансформация на сектора на търговията на дребно, свързана с развитието на технологиите и промените в потребителското поведение. Има значително увеличение на процента на хората на възраст над 55 години, които сега преминават от пазаруване във физически към онлайн магазини.

"За да се опитаме да разберем по-добре тези промени, използвахме инструмента Google Trends, за да анализираме какво търсят хората в Google в ЦИЕ-6 (Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Румъния, България)“, допълва Доминика Йедрак.

Спортът е категория, при която нещата изглежда са се променили много. Оставането на хората  в града и в домове им за дълги периоди от време, ги кара да ценят спортните дейности и да прекарват повече време сред природата. Закономерно, интересът към велосипеди и къмпинг оборудване достига рекордно високи нива в по-голямата част от ЦИЕ през първата част на 2020 година.

Поради многобройните ограничения, засягащи заведенията, хората се хранят вкъщи по-често от преди, или приготвяйки сами храната си, или  поръчвайки онлайн. Социалната природа на човека и желанието „някой друг да сготви“ може да даде надежда за по-бързо възстановяване на сектора.

Друга специална категория, в която се наблюдава значителен ръст, са разходите за здравеопазване. Думата "термометър" се появява в търсачките на Google 5-6 пъти по-често, отколкото през 2019 г., като в повечето страни това се регистрира през пролетните месеци.

Пазарите на труда в региона на Централна и Източна Европа, както и покупателната способност, изглеждат  в много по-добра форма, отколкото преди десетилетие.

 

*В този доклад взеха участие страните от ЦИЕ-17: Албания, Беларус, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Черна гора, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения и Украйна.

Facebook logo
Бъдете с нас и във