Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Обсъждат връщането на обучението на шофьори на полигон

Необходимо е да започнем още сега работа по изготвянето на нова стратегия за пътна безопасност. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков в рамките на провелата се днес конференция на тема: „Да работим заедно, за да направим пътищата си по-сигурни – подобрен модел за управление на пътната безопасност и добри практики“. 

"Въпреки разработената през 2011 г. Национална стратегия за подобряване безопасността на движението по пътищата в България, се забелязва трайна тенденция на повтаряне на едни и същи грешки и нарушения от страна на участниците в движението. Основните усилия за справянето с това бяха насочени предимно към увеличаване размера на санкциите и превенция, но явно това не е достатъчно“, обясни Желязков. 

Според него трябва да се подготви нова стратегия, с визия до 2030 г., която да бъде базирана на добрите европейски практики и да е съобразена с основните фактори, оказващи съществено влияние върху безопасността по пътищата, като поведението на участниците в движението; безопасността на пътната инфраструктура; техническата изправност на превозните средства; подготовката на водачите и контролът. „Опазването на живота и здравето на всички участници в пътното движение е основен приоритет на правителството и всички вие сте свидетели за ясно изразеното виждане за нормативни и институционални мерки, и задачи свързани с укрепването на политиката по пътна безопасност“, подчерта още той.

По отношение на обучението и изпитите на водачите, министърът посочи, че откакто е въведена системата за контрол на теоретичните изпити, т.нар. „бели стаи“, драстично са намалели опитите за нерегламентирано взимане на изпитите. В момента се наблюдават единични случаи, при които лица с фалшиви лични карти се явяват вместо конкретните кандидати. За решаването на този проблем изпитващите са оборудвани със специални средства за разпознаване на фалшивите лични карти, като предстои да бъде свързана системата на ИА „Автомобилна администрация“ с тази на МВР, така че при сканирането на личната карта автоматично да се проверява дали е фалшива, допълни министър Желязков. Като основно предизвикателство той очерта затягането на контрола при практическите изпити и го определи като изключително трудна задача.

Връщането на обучението и изпитите на полигон, също е тема, която в момента се дискутира, както и това изпитните маршрути да бъдат предварително зададени в система, която на случаен принцип да избира трасето на всеки кандидат. Така ще намалее субективният фактор и съмненията, че на определени кандидати са дават по-лесни маршрути, подчерта още министърът. Той отбеляза, че се създава звено за мониторинг на практическите изпити, каквато е практиката при теоретичните, като основната му задача ще бъде да следи и оценява работата на изпитвачите.

При обучението на водачите се предвижда още да бъде намален броят на въпросите и да се въведе втора част на изпита, в която да има видео казуси, които да тестват реакцията на изпитваните, като това е добра практика, заимствана от други европейски държави. За премахването на случаите на фиктивно обучение се обсъждат възможностите за въвеждане на електронна система за контрол на обучението.

По отношение на техническата изправност на превозните средства, министър Росен Желязков посочи, че се работи по надграждане на съществуващата система, като се свържат уредите в пунктовете с информационната система на ИА „Автомобилна администрация“, чрез защитена връзка. Предвидено е заснемане на показанията на километража и съхранение на изображението. В стикера за техническите прегледи ще бъде внедрен чип за дистанционно четене на данните, като стикерите ще бъдат с различни цветове, показващи нивото на замърсяване на автомобилите.

За първи път ще бъде въведен регистрационен режим и контрол на автосервизите, като те трябва да дават минимум шест месеца гаранция за извършените ремонти. Освен това се предвижда създаването на публичен регистър на сервизите с пълна информация за местонахождението, служителите и тяхната квалификация, като потребителите ще имат персонален достъп. Това ще даде възможност за създаването на история на ремонтите на автомобилите и така ще е ясно във времето за даден автомобил какви ремонти са извършени, кога и от кои сервизи. Министър Росен Желязков изтъкна, че тези мерки ще доведат не само до подобряването на пътната безопасност, но и за по-голяма прозрачност, и по-голяма ефективност.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във