Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ОБЛАЦИ СЕ СТРУПВАТ НАД ЕЪРБЪС

Въпреки че през последните години европейският гигант в производството на търговски самолети Еърбъс (Airbus) отбеляза голям успех, съживяването на неговия отдавнашен конкурент - американският Боинг (Boeing), го изправя пред сериозно предизвикателство. В крайна сметка дори може да се окаже, че най-добрите му дни са безвъзвратно отминали. Едва ли е съвпадение, че в разстояние на една седмица в началото на април БАЕ систъмс (BAE Systems) - миноритарен акционер в европейския самолетен производител, както и ДаймлерКрайслер (DaimlerChrysler) и Лагардер (Lagardere) - водещите индустриални акционери в неговата компания майка ЕАДС (EADS), решиха, че е време да поразчистят сметките си. А ако някой действително разбира истинското състояние на нещата в Еърбъс и перспективите за бъдещето й, това са именно мениджърите на тези три акционера.
БАЕ систъмс е готова да продаде своите 20% в Еърбъс на ЕАДС - най-голямата европейска авиационна и отбранителна групировка, която вече притежава 80% от акциите на самолетната компания. По предложение на инвестиционни банкери и анализатори делът е оценен между 3 и 4 млрд. англ. лири.
По същото време германската автомобилна групировка ДаймлерКрайслер и френският медиен концерн Лагардер обявиха, че съкращават дяловете си в ЕАДС. Те ще продадат пакети от по 7.5%, всеки от които на стойност около 2 млрд. евро. В резултат на действията им делът на ДаймлерКрайслер в авиационния консорциум ще се свие от 30 на 22.5%, а този на Лагардер - от 15 на 7.5 процента. Двата пакета, които притежават френското правителство и испанският държавен холдинг СЕПИ (SEPI) - съответно от 15 и 5.5%, остават непроменени. При евентуални по-нататъшни размествания обаче германците смятат да задържат най-малко 15% от акциите си в ЕАДС, с което ще запазят желания баланс между германските и френските акционери.
Европейският гигант ЕАДС е създаден през юли 2000 г. от сливането на германски, френски и испански въздухоплавателни дружества. Няколко месеца по-късно Еърбъс промени своята корпоративна структура - консорциумът, в който производствените активи се притежаваха от национални компании във Великобритания, Франция, Германия и Испания, се трансформира в единна интегрирана компания, регистрирана във Франция с централа в Тулуза. Осемдесет процента от нея станаха собственост на ЕАДС, а останалите 20% - на БАЕ систъмс. Ефективният контрол върху управлението на всички операции на производителя, независимо дали във Великобритания, Франция, Германия, Испания или извън Европа, беше поверен на ЕАДС.
През шест от последните седем години Еърбъс изпреварваше Боинг по спечелени поръчки за нови машини. През 2005-а европейската компания увеличи доставките си на самолети с 18% - от 320 на рекордните 378, а за 2006-а от ЕАДС прогнозират допълнително нарастване от поне 10%, съответно до около 420 поръчки. По този начин Еърбъс ще остане лидер в доставките за четвърта поредна година, а именно те са показателят, който дърпа напред финансовите резултати.
Оперативните приходи на ЕАДС за 2005 г. са се увеличили със 17%, а за 2006-а френско-германската групировка прогнозира ръст до 19 процента. Само че тази розова картина може да се окаже подвеждаща, като се има предвид, че през последните 18 месеца трудностите пред Еърбъс стават все по-многобройни и БАЕ систъмс явно е решила да се оттегли, докато е още в добра позиция.
Най-голяма тревога за мениджърите от ранга на французина Ноел Форжар (един от двамата главни изпълнителни директори на ЕАДС наред с германеца Томас Ендерс) е, че Еърбъс се оставя да бъде победена в най-привлекателния сегмент от пазара на големи самолети - тези, които служат за полети на дълги разстояния. Миналата година Боинг спечели 55% от поръчките за нови търговски самолети и промени досегашните тенденции. Американците установиха превъзходство при ширококорпусните машини за дълги полети, докато огромна част от поръчките на Еърбъс бяха за малки превозвачи, които се използват за кратки разстояния. Но общото и при двата производителя е, че занапред ще им трябват сериозни бюджети за изследвания и разработки. А очевидно БАЕ систъмс смята, че парите й ще бъдат вложени с по-голям успех някъде другаде.

Facebook logo
Бъдете с нас и във