Банкеръ Weekly

Щедрите обещания се сблъскаха с реалността

Обещаха ни безкрайно лято, а къде са летуващите?

S 250 c469b48d 023a 43c3 8515 2c9498b31ab0

България е сигурна дестинация за пътуване и у нас пандемията от COVID-19 няма сила. Тук, ако си чуждестранен турист, пристигащ с чартърен полет, министри те посрещат хляб и сол, с тъпани, гайди и стройни моми в народни носии с росни китки в ръце. Не ти остава друго, освен да снимаш това невероятно посрещане и да се радваш на българското лято, което по изключение тази година ще продължи чак до края октомври.

Всичко това дължим на туристическия министър Николина Ангелкова. Тя направи всичко възможно да отклони западняците (т.е. всички, които живеят в триъгълника ГКПП-Калотина - Гибралтар - Скандинавски полуостров) към българското Черноморие, вместо да се потят по екзотичните карибски плажове или пък по камънаците на островна Гърция.

Незнайно защо обаче курортите ни продължават да изглеждат някак празни. Чужденци много-много не се мяркат, а на средностатистическия българин все така не му пука колко часа ще виси на Кулата, само и само да остави Промахон зад гърба си.

 

За пореден път - "Хубаво е, но не е готово"

Спасяването на летния сезон започна още при обявяването на извънредното положение през март. Безплатни шезлонги и чадъри по българските плажове, активна комуникация с министри на туризма от цял свят, преговори с външните министерства на държави, чиито граждани са признати за потенциални гости и т.н.

Стана ясно, че от 25 юни до края на септември в Бургас трябва да кацнат над 10 600 чартърни самолета, а във Варна - "само" около 6500. Чакаме туристи от Холандия, Германия, Великобритания, Русия, Украйна, Беларус, Словакия, Полша, Чехия и Скандинавските страни, защото правителството обеща субсидии авиокомпаниите - по 35 евро на "пълна" седалка, плюс активен летен сезон до... края на октомври. Симптомите обаче на онова, което наистина ще се случи, ще се появят едва през втората половина на юли.

Според министър Ангелкова всичко е ток и жици.

България е сигурна дестинация и затова се рекламира точно по този начин. По печат за сигурно пътуване пред нас е единствено Турция, въпреки че там антивирусните мерки са далеч по-жестоки.

Провежда се активна рекламна кампания - с нова визия и видеоклипове, в която са вложени солидни суми. Във всички възможни комуникационни канали България се рекламира не само като дестинация за летен туризъм, но и като уникално място за културен, планински, балнео и спа туризъм.

И все пак... едно са големите амбиции, а съвсем друго - обикновената реалност.

След като в края на юни, министър Ангелкова лично посрещна първия чартър със 189 холандски туристи на летище "Бургас", не закъсняха и лошите новини.

Най-големият туроператор у нас - "Болкан Холидейз", който ежегодно "доставя" в зимните и летните ни курорти хиляди гости от Великобритания, внезапно отмени всичките си летни чартърни полети до България. Причината - страната не фигурира сред 70-те държави, до които британците могат да пътуват без да бъдат задължително "карантинирани" при завръщането си в Обединеното кралство. Въпреки че с озаптяването на коронавируса сме били  далеч по-добри дори от най-мощните държави членки на ЕС, в разрешителния британски списък нас ни няма. За разлика от посестримите ни по съюз - Германия, Дания, Франция, Италия, Белгия, Гърция, Хърватия, Чехия и Унгария, плюс съседките ни Сърбия и Турция.

Според британското министерство на транспорта, списъкът ще бъде актуализиран непрекъснато, защото одобрените дестинации гарантират "намален риск за общественото здраве на гражданите на Обединеното кралство". Кой знае защо обаче това обещание по никакъв начин не сгрява душите наши...

Вторият шамар дойде откъм Братислава. Докато министър Ангелкова изразяваше надежда, че у нас ще дойдат достатъчно доволен брой туристи от Словакия, тамошните власти обявиха, че вадят България и Черна гора от своя списък на "сигурните държави".

Третият нож в гърба бе забит от Виена, която ни нареди до Румъния и Молдова сред държавите с най-висока степен на опасност от заразяване с коронавирус. Тоест - всеки, пристигащ в Австрия от тези три дестинации, или показва отрицателен PCR тест, или доброволно се подлага на 14-дневна задължителна карантина.

След тези новини ресорното министерство замлъкна. Няма информация за това какви мерки ще вземе правителството, че да компенсира липсите на чужденците по морето. Няма данни и за ефекта от скъпата рекламна кампания по света. Единствено вестта за отменените британски чартъри бе коментирана от Ангелкова като "разочароваща и лоша" и... дотам.

Е, коментирана бе и липсата на руски туристи, но в оптимистичен порядък: те щели да дойдат чак през август! Което, на фона на ангажимента, че тазгодишният летен сезон ще продължи поне до Димитровден (26 октомври), никак не е малко.  

Всичко при нас е "по-, по-, най-", но така си и остава - недооценено!

 

В началото на кризата стана ясно, че спасяването на българския туризъм не е в ръцете на самите българи. Аргументите са много и все вехти. Нова обаче бе интерпретацията им от управляващите: нас бетонът по морето може да не ни харесва, но чужденците направо си умират за него. Защото е евтино и хубаво, защото им се осигуряват специални церемонии по посрещането и т.н.  Пък българските нихилисти да са живи и здрави, да се редят на опашки по границите, да попълват декларации и да си хвърлят парите в крадлива Гърция.

 

Стигна се дотам, че премиерът Бойко Борисов с нескрито възмущение попита как ли биха реагирали българските граждани, ако той, а не гръцкият министър-председател, ги накара да попълват формуляри и да се редят на опашки?

И понеже никой не бе поканен да му отговори, ролята на ПР-експерти под прикритие за пореден път бе възложена на едни наши артисти. В продължение на няколко дни те неуморно дефилираха от медия в медия и напоително обясняваха как лично те никога няма да им стъпят на гадните и крадливи византийци, защото тук било по-чисто, по-безопасно и по-евтино. 

Е, когато социалните мрежи и независимите медии бяха залети от оплаквания и сигнали, че в България морето нито е по-евтино, нито е по-чисто, нито е по-безопасно, ПР-експертите под прикритие изведнъж изчезнаха. Защото едно е да мяташ камъни в градината на съседа, а съвсем друго е да обясниш как така чадърите и шезлонгите на плажа са безплатни, след като кафето е 8 лева, безжичния интернет 15 лева, а тоалетната "само" 4 лева?

Facebook logo
Бъдете с нас и във