Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОВОТО ПОКОЛЕНИЕ НА ПЕПСИ

Индра Нуи - новият главен изпълнителен директор на Пепси (PepsiCo), не е просто единадесетата жена начело на компания от списъка на петстотинте най-богати.Тя е и най-новото попълнение към чуждестранните кадри, които в последно време се настаняват по върховете на американския бизнес. И докато в някои среди терминът глобализация може вече да е станал изтъркано клише, в корпоративна Америка той е преди всичко практическа необходимост.
Нуи е родена и израснала в Индия. Дъглас Дафт, който преди време заемаше същата длъжност в конкурента Кока-Кола (Coca-Cola), е австралиец. Сегашният му наследник там пък е Невил Айсдел от Ирландия. Секретар по търговията на САЩ е Карлос Гутиерес - кубинецът, ръководил компанията за храни Келог (Kellogg) в продължение на шест години. Пет години начело на Форд (Ford) бе шотландецът Алекс Тротман. Директорският пост в Ели Лили (Eli Lilly) е поверен на родения в Мароко Сидни Торел. А негов колега в Алкоа (Alcoa) е бразилецът Ален Белда.
Практиката за внасяне на ръководни кадри във водещи американски компании от всички области съвсем не е случайна. Често така щатските бизнесмени виждат възможност за най-бързо развитие на чуждестранните пазари. Пепси, която надмина Кока-Кола по обща стойност на акциите си, не е изключение. През вторoто тримесечие на 2006-а международният отдел на корпорацията отчете 14% ръст на приходите, а оперативният доход се е повишил с 21 процента. На международните операции се дължи повече от една трета от цялостния ръст на компанията. Според анализаторите чуждестранният бизнес на Пепси ще продължава да се развива с бурни темпове и в бъдеще.
Динамиката и предизвикателствата на чуждестранните пазари ги прави идеално място за развитие и доказване на млади и амбициозни мениджъри. Често те израстват от най-ниските стъпала в компаниите именно в тези страни. В началото на своята кариера Индра Нуи например е работила за клона на Джонсън енд Джонсън (Johnson Johnson) в Индия. Дванайсетте й години в централата на Пепси в Щатите и сегашната й висока позиция показват, че фирмата е сериозна в намеренията си да продължи да засилва позициите си на глобалния пазар.
Издигането на Нуи е и още едно доказателство, че успехът на щатските компании в чужбина привлича стотици талантливи мениджъри към Америка. Дори само поради тази причина политиците и влиятелните личности в бизнеса трябва да се представят добре в играта на глобализация, препоръчват наблюдателите. Придържането към протекционистките инстинкти и нападките срещу чуждестранните компании, които се опитват да развиват дейност в САЩ, е вредно за тях, защото отрязва достъпа на американците до жизненоважни международни пазари. Крайно обезпокоително е и когато това предизвиква ответни репресивни мерки и затваря възможностите за американски фирми като Пепси, които имат амбиции да се развиват в глобален мащаб. А освен върху приходите подобен развой може да се отрази и на потока от таланти като Нуи, които избират да се доказват на американска земя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във