Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нови релси за стари влакове

Модернизирането на железниците и привличане на повече ползватели е задача непосилна за нас досега.

Кръстопътното положение на България й отрежда място върху  всички пътни и жп карти в пространството между Европа и Азия. Досега обаче не сме успели да се възползваме  особено от това разположение. Зевзеците се шегуват,че по автомагистрала може да се стигне от Лондон до Калкута - обикновен път е  само участъкът между ГКПП Калотина и София.

И в  жп инфраструктурата положението е същото. Връзката между ГКПП Капитан Андреево (на входа от Турция) до ГКПП Калотина (на изхода към Сърбия) става по Главна железопътна линия № 1 от Калотина до  Свиленград, част от Националната жп мрежа на България. Тя е двойна (с изключение на участъците Калотина – Волуяк, Крумово – Катуница и Поповица – Свиленград), електрифицирана (без отклонението към гръцката граница след Свиленград) с нормално междурелсие (1435 мм). Дължината ѝ е малко над 350 км, което я прави четвъртата  по дължина у нас.

Железопътната линия е строена  на два етапа -  първата отсечка от гара Белово до днешната граница е въведена в експлоатация през далечната 1873 г., втората – Цариброд (сега Димитровград) – Белово през 1888 година. И едва през октомври 1971 г. е построена директната отсечка от Свиленград до турската граница, с което се премахва неудобството от неколкократното преминаване на гръцко-турската граница. А участъкът е пригоден за движение на влаковете със скорост до 120 км/час.

Освен между два континента, от жп линия № 1 правим връзка и със съседните страни. Например, в гара Волуяк е отклонението към Перник и Гюешево на границата със Северна Македония. От гара Пловдив можем да се прикачим на Главна линия № 8, която тръгва за Бургас и Варна, а на гара Димитровград е връзката с Главна линия № 4 за Русе и Подкова. От София тръгват отклоненията на юг за пристанище Солун и на север към Видин и Европа. От Главна линия № 1 води началото си и единствената в наши дни действаща теснолинейка Септември - Добринище, известна още като "Алпийската железница на Балканите". Трудният терен и междурелсието са определящи за ниската скорост на движение на влаковете, но пък тази линия привлича хиляди туристи.

Географското ни  разполода се жение   е такова, че просто няма да можем вечно да тъпчем на едно място. Светът може би ще успее да ни принуди да модернизираме жп инфраструктурата си, след като от Европа до ГКПП Калотина вече може да стигне скоростен влак, а от юг Турция, която получи заем от Европейския съюз, започва строителството на скоростна линия до границата с България. Но явно без външен натиск нещата у нас няма да се получат.

Сега тече трети програмен период, през който страната се съсредоточава за  модернизацията на жп линията от София до Бургас. Тя е единствената, която е подсигурена с  европейско финансиране за целта, но това не помогна кой знае колко да се  забърза  влакът  по нея. Даже бегъл поглед показва, че това няма да се случи и в този програмен период, и завършването й прескача в следващия - между 2010 и 2027-а.

 А и не може да се очаква друго, след като за изпълнители често се избират фирми, които  нямат опит в жп строителството.

Национална компания "Железопътна инфраструктура" изпълнява четири големи проекта с пари по Механизма за свързване на Европа, по който се осигуряват 85% от средствата.

Жп отсечката София- Елин Пелин

е част от жп линията София-Пловдив. Това пък е основен транспортен коридор, който свързва Турция с Централна и Западна Европа. Част от трасето беше ремонтирано  също със средства от Оперативна програма "Транспорт 2007-2013". Очаква се с изграждането на този и на другите участъци между столицата и Града на тепетата това разстояние да се изминава за 1 час и десет минути. Поне така казаха на премиера Бойко Борисов строителите, когато той инспектира обекта преди година. Ако това се случи, влакът ще поеме потока от пътуващи хора между крайградските зони до София и обратно, които сега ползват автомобилите си.  Предвижда се този проект да бъде завършен през 2022 г..Всички големи договори за реализацията му са сключени и той е в етап на строителство. Към момента работите са почти наполовина свършени. Проектът за трасето от 23 км е на обща стойност 133 млн. лв., от които 113 млн. безвъзмездна помощ от ЕС и още 20 млн. национално съфинансиране. След завършването на участъка между София и Елин Пелин влаковете ще летят със 160-200 км/час. 

Отсечката между Елин Пелин и Костенец е разделена на три участъка и в момента вървят подготвителните работи. Част от дейностите по него ще се финансират през следващия програмен период - 2021-2027 г. по ОП "Транспортна свързаност". Предвижда се проектът да приключи през 2025 година.

Модернизацията на

жп отсечката Костенец - Септември

(24.5 км) също става с пари по Механизма за свързване на Европа. По него идват 178.2 млн. лева. Проектната скорост тук е 160 км/час за пътническите влакове и 120 км/час за товарните превози. Поръчката бе обжалвана две години преди ВАС да потвърди избора на изпълнителя. Национална компания "Железопътна инфраструктура" подписа договор с Обединение "Костенец-Септември 2018" през август миналата година, което разполага с  60 месеца за изпълнение на проекта, т.е. до август 2024-а. През август миналата година правителството увеличи националното съфинансиране за модернизацията на участъка с още 116 млн. лева. Мотивът бе, че няма да успеем да се включим в сроковете, договорени с ЕС, и за да дойдат следващите траншове по оперативната програма, трябва да увеличим българското участие. Предстои първата  копка, а  в този  участък ще се изгради и най-дългият тунел на Балканския полуостров с дължина 6.8 километра.

Правителството осигури допълнителни финансови средства от държавния бюджет в размер до 41 498 000 лв. и  за изпълнението на проект

"Развитие на железопътен възел Пловдив"

Вече могат да се сключат договорите и да започне изпълнението. Европейското съфинансиране на проекта е по линия на Механизма за свързване на Европа, сектор "Транспорт".

С реализацията на проекта значително ще се намалят задръстванията в  автомобилния трафик и вредното въздействие върху околната среда в град Пловдив и в  региона.  Ще се създаде и възможност за повишаване на скоростите за пътуване с железопътен транспорт по основното направление на Коридор "Ориент/Източно-Средиземноморие" от Европа през Сърбия към Турция и Черноморието.

Железопътен възел Пловдив е сред най-важните железопътни връзки в България, с голямо регионално-икономическо и стратегическо значение. Оттук преминават линиите за Стара Загора и Бургас (Главна железопътна линия № 8 Пловдив - Бургас), за ГКПП Калотина и ГКПП Капитан Андреево (Главна железопътна линия № 1).

 


Перспективи


Отново е време за планове. Предстои нов програмен период, след като "успешно" пропуснахме възможностите, които предлагаше  сегашният. Общо 6.5 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в строителството на железопътна инфраструктура у нас между 2021 и 2027 година. Това съобщи Нели Андреева, директор на дирекция "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в Национална компания "Железопътна инфраструктура" по време на конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции".

Сред проектите по ОП "Транспортна свързаност" са модернизацията на жп участък Елин Пелин-Костенец, фаза 2, на жп линия София-Перник, на жп линия Перник-Радомир, фаза 2 и Волуяк-Драгоман, фаза 2. Ще  се работи и по доизграждане на съоръженията по жп линията Карнобат-Синдел и по развитието  на жп възли Русе, Варна и Горна Оряховица. Планира се и   изграждане на връзка между жп гарата в Бургас и летище Бургас, както и на железопътна връзка между  летище Пловдив и гарата в Пловдив. Предстои и  модернизация на ключови гари в участъците от линията София-Перник-Радомир.

Facebook logo
Бъдете с нас и във