Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нови инвестиции чертаят пътя на възстановяването

Локомотивите Siemens Smartron подобряват ефективността на превозите и транспортна услуга за клиентите на жп превозвачите.
S 250 1bb0405b 703c 4800 88ae 5d95891d4a10

Неясната и несигурна ситуация днес поражда  притеснения - фирмите не знаят какво бъдеще ги очаква и как да планират развитието си в следващите  месеци. Но това  не важи за  всички компании. Ковид кризата даде тласък на плановете  на  някои от тях - да инвестират или да потърсят стратегическо партньорство. И така да дочакат по-спокойно края на 2020 година. 

По-малки  или по-големи, тези вложения дават знак, че мениджърите не чакат само помощ от държавата или от европейските фондове, а и сами кроят планове, разчитайки на собствените си сили. А още по-добре е, че новините идват от различни сектори на икономиката. Някои компании излизат от някой бизнес, но влизат в други. Трети пък инвестират, за да растат в своя сектор или пък да тръгнат да покоряват света. 

Бумът в е-търговията от началото на тази година например ускори сделката по

покупката на куриерската компания "Спиди"

от френската "Геопост" (GeoPost SA).  Комисията за защита на конкуренцията даде вече своето одобрение за придобиване на контрол върху българската  фирма.  Следващата стъпка е операцията да бъде одобрена и от националния орган по конкуренцията  на Румъния.

Между мажоритарния собственик "Спиди груп" АД и "ГеоПост" има споразумение от  2014 г., съгласно което през 2020 г. френската компания има опция да увеличи дела си от 24.81% от капитала до значително мажоритарно участие в куриерската фирма. "ГеоПост" е част от френската "Ла пост груп" (La Poste Group) и развива международния куриерски бизнес на групата.  Кол опцията е за придобиване на притежаваните от "Спиди Груп" 45% от акциите на българската фирма до 31 януари 2021 година.  Всъщност  контролът във фирмата принадлежи на  Валери Харутюн Мектупчиян, който непряко държи 65.09% от капитала чрез "Спиди Груп" АД. Той е и изпълнителен директор на куриерската фирма.

Новини има и от сектора на производство на електроенергия от възобновяеми енергийни източници. Швейцарската "МЕТ Ринюъбълс Холдинг" АГ е уведомила Комисията за защита на конкуренцията у нас  за своето намерение да придобие пряк едноличен контрол върху

"Енел Грийн Пауър България" ЕАД - София

и неговите четиринадесет 100% дъщерни дружества в България. Компанията  майка пък е дъщерно дружество на италианската Enel Green Power, която е част от групата Enel  и дейността й е свързана с управлението на 14 вятърни електроцентрали (общо), всички в Североизточна България. 

Купувачът "МЕТ Ринюъбълс" е ново дружество, но зад него стои швейцарската група МЕТ, с пряк собственик "МЕТ Холдинг" АГ. Тя обаче развива  дейност у нас  от 2017 година чрез дъщерното си дружество "МЕТ Енерджи Трейдинг България". То е активно на пазара на търговия с електрическа енергия по свободно договорени цени.

Още един български жп превозвач избра „умните“ локомотиви Smartron на Siemens Мобилити, за да разшири подвижния си състав.

"Булмаркет Рейл Карго" ЕООД 

е една от трите български компании, доверили се досега на високотехнологичните характеристики и надеждност на локомотивите Smartron, като купи две нови машини за разширяване на локомотивния си парк. "Заложихме на марката Siemens след дългогодишна експлоатация на техните локомотиви от предходни серии. Siemens Smartron напълно удовлетвориха нашите изисквания за увеличаване флотилията на "Булмаркет рейл карго" с надеждни локомотиви, с които да подобрим ефективността на превозите и  да гарантираме качествена транспортна услуга на нашите клиенти“, заяви Станко Станков - управител на "Булмаркет ДМ“ ЕООД.

През май тази година и държавното дружество "БДЖ-Пътнически превози" също направи поръчка за 10 електрически локомотива Smartron, а  първите два от тях се очаква да пристигнат през декември.

В последните години секторът за производство на автомобилни компоненти е сред динамично развиващите се у нас,  расте и броят на фирмите, и оборота, който те правят. По-голямата част от тях са немски или работят с немски капитал. Въпреки застоя в автомобилния сектор, водещите играчи обмислят следващите  си ходове след Ковид кризата.  И в тази връзка не е неочаквано, че още един водещ доставчик на компоненти за автомобилната индустрия - немската

"ДрекселМайер",

потърси партньорството на български поддоставчици, които произвеждат изделия посредством шприцоване на пластмаси с аутомотив стандарт, производители на естествени и изкуствени влакна, текстилни продукти (стелки/седалки за автомобилната индустрия), производители на покрития от дърво и фурнири; производители на кожарски продукти от естествена и изкуствена кожа, PVC, TPO.  

"ДрекселМайер" - част от DRÄXLMAIER Group, е водещ доставчик на компоненти за автомобилната индустрия (кабелни компоненти, интериорни компоненти, батерии). Интересът на немската фирма към българския бизнес е свързан с осъществяване на контакти с български поддоставчици и партньори от автомобилната индустрия.

 

Инвестициите през тази година ще се свият с 20.9% 

Предприемачите очакват инвестициите през тази година да намалеят - сумата им ще е с 20.9% по-малка в сравнение с 2019 година. Това разкрива инвестиционната бизнес анкета на Националния статистически институт, проведена сред промишлените предприятия през октомври.

Прогнозите за 2021 г. също не са оптимистични. Очаква се намаление на обема на инвестициите в промишлеността - със 7.6% спрямо тази година, а  около 40% от предприятията не планират разходи за придобиване на дълготрайни активи през следващата година. При  енергетичните и свързаните с водата сектори свиването на вложенията ще е  най-голямо.

През 2021 г. най-голям дял от вложенията се очаква да бъдат насочени към увеличаване на производствения капацитет - 34.5% от общия стойностен обем на всички пари в промишлеността ще бъдат използвани за това. Около една трета от общата сума  на инвестициите са предвидени  за заместване на износеното оборудване, следват ги  тези за опазване на околната среда, мерки за сигурност и други. Някои фирми ще вложат пари и за механизация или автоматизация на съществуващи производствени процеси и за въвеждане на нови производствени технологии.

По отношение на факторите, които биха повлияли върху решенията на мениджърите за инвестиции през 2021 г. преобладават позитивните оценки на въздействие („стимулиращо“ или „много стимулиращо“) при „търсене на продукцията“, „финансови ресурси или очаквани печалби“ и „технически фактори“ (имат се предвид технологическите разработки, достъпът до работна сила и нейното положение спрямо новите технологии, както и техническите условия, създадени от обществените институции, при които се дава разрешение за инвестиции). 

Facebook logo
Бъдете с нас и във