Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нови екзотики за железниците

Румен Марков, управител на "Лардж Инфрастръкчър Проджектс".

Проект на компанията "Лардж Инфрастръкчър Проджектс" предвижда изграждането на железопътна магистрала, започваща от румънския град Крайова, преминаваща през стената на нов язовир на река Дунав, прекосяваща Стара планина в близост до гр. Берковица и оттам през София и по долината на река Струма до Солун. Линията ще е електрифицирана, позволяваща комбинирано движение на пътнически и товарни влакове, като максималната скорост, която композициите ще могат да развиват, ще е 250 км в час. Предвижда се също така тя да използва общо трасе с автомагистрала "Струма" в участъка Благоевград - Кресна, заяви управителят на частната фирма Румен Марков.  

Това съвсем не е първото подобно предложение на въпросното дружество и неговия началник. В началото на 2016-а "Лардж Инфрастръкчър Проджектс" лансира друг инфраструктурен мегапроект - коридора АBC + De, свързващ Егейско и Балтийско море и река Дунав. Плановете са той да започва от ново пристанище в Егейско море, изградено в района на гръцкия град Ферес (разположен на 8 км навътре в сушата), което да привлече големите плавателни съдове, преминаващи Суецкия канал и принудени сега да обикалят през Средиземно море и Атлантическия океан цяла Европа, за да разтоварят стоката си в големите пристанища в северната част на Стария континент. От пристанището ще тръгва железопътна линия - т.нар. Южно-северен поток, позволяваща товарните влакове да се движат със скорост до 160 км/ч, а пътническите с 360 км в час. Тя трябва да прекосява България по маршрута Стара Загора - Дъбово - Велико Търново - Русе, а след това през Румъния, Унгария, Словакия и да финишира в Полша, където да бъде изградено ново пристанище, макар и с далеч по-скромни размери от това в Гърция. Намерението е коридорът да преминава през големи индустриални центрове, които ще са основните ползватели и товародатели за жп линията. Ето защо ще се наложи изграждането и на изцяло нови големи жп гари, способни да обслужват товарни влакове с дължина 1.7 километра. 

Разбира се, от гледна точка на сегашните икономически и финансови реалности тези идеи са нереализуеми. За коридора АBC + De цената е колосалните 38 млрд. евро. За новата жп магистрала към Гърция пък само за железопътното и пътното трасе в частта от Симитли до Кресна ще са необходими 650 млн. евро и отделно още по 50 млн. евро  за всяка от гарите. Инициаторите на начинанието предвиждат тези пари да бъдат осигурени чрез държавно гарантиран заем и строителството да отнеме общо четири години. Едва ли обаче в скоро време наше правителство ще даде гаранция за подобна внушителна сума. Да не говорим, че за останалата част от маршрута средствата ще набъбнат поне тройно или четворно, и то без да броим строителството на новия язовир на Дунав. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във