Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОВАТА НАДЕЖДА НА АЛСТОМ

Най-новият модел високоскоростен влак - Automotrice a Grande Vitesse (AGV), показа дългия си сребристо-черен нос пред публика за първи път на 5 февруари. Той е произведен от френската компания Алстом (Alstom) и бе демонстриран във фирмената централа в Ла Рошел в присъствието на президента на страната Никола Саркози.
Технологичният гигант посвети на разработването на AGV десет години и 100 млн. евро. По отношение на нововъведенията и влиянието, което се очаква да окаже върху световния транспорт, машината е сравнима с гиганта А380 на Еърбъс (Airbus), похвалиха я създателите й.
Мотрисата бе определена и като новото оръжие чудо на компанията, построила над 70% от всички влакове в света, способни да развиват скорост над 300 км в час. Подобно на модела ICE3, разработен от немския конгломерат Сименс (Siemens), AGV не се задвижва от отделни машини, а има двигатели, разпределени равномерно под всеки вагон. Технологията осигурява повече пространство за пътниците и увеличава ефективността на влака. Той може да превозва до 900 пътници при скорост 360 км в час, или с 40 км в час по-бързо от предшественика си TGV. Днес той вози 500 пътници по основния високоскоростен маршрут във Франция - между Париж и Лион, и все още се задвижва от локомотиви в предната и задната част на влака. Според производителите от Алстом новият модел е по-ефективен, по-здрав и изисква по-малко поддръжка от предшествениците си.
Именно влак, снабден с технологията AGV, постигна скорост от 574.8 км в час при тестовете през пролетта на 2007-а. Резултатът изостава само с 6 км в час от рекорда на японския влак на магнитна възглавница, известен като maglev (magnetically levitated). Германският ICE Velaro, който държи рекорда при влаковете серийно производство, вече обслужва пътници между Мадрид и Барселона със скорост 350 км в час. Канадската корпорация Бомбардие (Bombardier) очаква проектът й Zefiro да постигне същата постоянна скорост. По време на обичайното си движение през областта Шампан френският TGV се движи с 320 км в час.
AGV е разработен със собствени средства на Алстом (за разлика от TGV), без участието на френската железопътна компания SNCF. Освен на все по-големия интерес към скоростните жп връзки в Европа компанията разчита и на растящото търсене в страни като Китай, Индия, Бразилия, САЩ и Виетнам. Още преди официално да покаже новия модел, Алстом подписа първия си договор за износ на 25 машини. Техен купувач е частният италиански жп оператор NTV, а сделката е на обща стойност 1.5 млрд. евро, в които са включени и договорите за поддръжка. Италианската компания планира да използва модела за превози със скорост 300 км в час по маршрута Милано - Неапол от началото на 2011 година.
Във Франция Алстом се конкурира със Сименс и Бомбардие в желанието си да подпише със SNCF гигантски договор на стойност между 7 и 10 млрд. евро. Затова железопътната компания иска да подмени старите си машини TGV, които са в употреба от 1981 година. В първите дни на февруари стана ясно, че германският жп оператор Дойче Бан (Deutsche Bahn) също обмисля оферти от Сименс и Алстом за поръчката на 15 супербързи влакови композиции.
Междувременно Никола Саркози не пропусна възможността да напомни, че за да се съживи Алстом от проблемите си отпреди няколко години, принос има и намесата на френската държава. През 2004 г., докато той бе още министър на финансите, правителството осигури на гиганта солидна финансова подкрепа и не допусна Сименс да изкупи части от него.

Facebook logo
Бъдете с нас и във