Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Новата генерация на италианските бизнес династии

Смъртта на Ванда Ферагамо и на Джилберто Бенетон (починали съответно на 19 и на 22 октомври) очерта новите предизвикателства пред някои от най-прочутите италиански бизнес фамилии - да подсигурят способни наследници или доверени външни мениджъри, готови да продължат делото на предприемачите, изградили успешни компании след войната. Някои от тях - като Аниели и Фереро, вече решиха въпроса с приемствеността. Но другите все още не са решили дилемата и нямат ясна перспектива.

Фамилия Бенетон

Засега няма очевиден наследник на Джилберто Бенетон, който преди повече от 50 години основа модната марка за облекла заедно със сестра си Джулиана и братята си Лучани и Карло. Джилберто, който почина на 77-годишна възраст, бе водещият фактор за разнообразяването на семейния бизнес извън пуловерите - в инфраструктурата, ресторантския бранш и финансите. Четиримата (Карло почина през юли) имат равни дялове в основната холдингова компания Edizione с чиста стойност на активите в размер на 12 млрд. евро в края на юни. Дружеството понесе финансов удар от 2 млрд. евро след разрушаването на моста в Генуа, контролиран от поделението Atlantia, убил повече от 40 души.

Дъщерята на Джилберто - 45-годишната Сабрина, ще поеме овакантената позиция в борда на холдинга. Синът на Лучано - 54-годишният Алесандро, е утвърден лидер от втората генерация наследници и добре познат в средите на инвеститорите. Той напусна фирмата за облекла през 2014-а и в момента се е посветил изцяло на собствения си частен фонд 21 Partners. Синът на Карло - Кристиян, и дъщерята на Джулиана - Франка Бертагини Бенетон, са другите двама членове на борда на Edizione.

Фамилия Ферагамо

Ванда Ферагамо пое фамилния бизнес за производство на дизайнерски обувки във Флоренция след смъртта на съпруга си Салваторе през 1960-а. Тя превърна марката Vara в международен моден бранд, предлагащ кожени изделия, шалчета и готови облекла.

Макар че Ванда се отказа от оперативното управление още в началото на 80-те години на миналия век, нейната смърт в средата на октомври на възраст 96 години бе раздяла с един изключителен предприемач, оформил италианския сектор на луксозни стоки. Делът й в холдинга на Ферагамо - чрез който фамилията контролира публично търгувания бизнес - ще бъде прехвърлен на семействата на шестте й деца, четири от които са живи. Междувременно плъзнаха спекулации, че някои от десетките й наследници могат да агитират за продажбата на част или на цялата фирма въпреки твърдото заявление на семейството, че ще запази контрола върху дейността. 

Най-възрастният й син Феручо пое управлението на холдинга като главен изпълнителен директор през 1984-а, а през 2006-а стана председател на борда след като фамилията нае външен мениджър. Той е официален говорител на компанията, а негов заместник е синът му Джеймс, който оглавява ключовото поделение за обувки и за кожени стоки на марката. Макар че децата на Феручо нямат видимо участие в бизнеса, те не са за подценяване. Леонардо е член на борда и управлява някои от другите фирмени дейности, включително и веригата от елитни хотели. Дъщерята Джована - дизайнер на колекциите от дрехи на бранда, е член на фирмения борд и отговаря за дизайна. Масимо, който е прекарал по-голямата част от съзнателния си живот в Щатите, е председател на Ferragamo USA.

Фамилия Прада - Бертели

Миучия Прада ръководи фамилния бизнес повече от 20 години, а ловките търговски стратегии на съпруга й - Патрицио Бертели, превърнаха производителя на чанти от Милано (основан от дядото на Миучия) в международна компания с годишни продажби за 3 млрд. евро. Потенциалният наследник се появи на сцената през миналата година, когато синът Лоренцо се включи в бизнеса.

Тридесетгодишният красавец се отказа от кариерата си на рали състезател и в момента работи усърдно по разрастването на електронната търговия и на онлайн-комуникациите на Prada. 

Седемдесетгодишната му майка сподели в интервю за агенция "Блумбърг", че е "супер щастлива" от възможността да въведе сина си в бизнеса. А Патрицио Бертели каза, че от двамата им синове Лоренцо е по-заинтересован от фирмените дела и един ден, ако желае, може да поеме кормилото.

Фамилия Берлускони

Петдесет и две годишната Марина Елвира Берлускони е най-голямата дъщеря на бившия италиански премиер Силвио Берлускони и според мнозинството наблюдатели - най-могъщата му наследница. Определяна от италианските медии като "желязната лейди" на империята Берлускони, Марина е председател на фамилната холдингова компания Fininvest от 2005-а. Тя контролира инвестициите, включващи най-голямата търговска италианска телевизионна фирма Mediaset и водещия национален издател Arnoldo Mondadori Editore.

Неотдавна Hollywood Reporter подреди Марина сред 25-те най-влиятелни дами в телевизионния бизнес. Френският милиардер Венсан Болоре пък я определя като костелив орех, "използващ деликатността и хладнокръвието на Атила" след неуспешния си опит за неприятелско поглъщане на Mediaset.

Братът на Марина - 49-годишният Пиер Силвио, е главен изпълнителен директор на Mediaset от 2015-а.

Марина и Пиер Силвио имат две по-млади сестри - Елеонора и Барбара, и един брат - Луиджи, от втория брак на Силвио Берлускони.

Facebook logo
Бъдете с нас и във