Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нова вълна от жп ремонти

Зам.-министърът на транспорта Велик Занчев обещава скоростни влакове до 4 години.

След известно забавяне епичната реконструкция на жп линиите у нас отново е в ход. На 31 август започна модернизацията на участъка от Стралджа до Церковски, който е с дължина 1.5 километра. За изпълнител на проекта е избран консорциумът СЕТ, в който влизат "Енергоремонт холдинг" и италианската компания "Салчеф". Договорът е за 4.5 млн. лв. с ДДС, които са осигурени от Оперативната програма "Транспорт и транспортна инфраструктура".

Реално това е първият обект за "Енергоремонт холдинг", след като през лятото бе придобит от холандската "Дийтсман". Но интересното в случая е, че победата на консорциума СЕМ не е съвсем чиста. Първоначално за победител в надпреварата бе избрано обединението на "Водстрой 98" и "ЖП Строй" - ДЗЗД "ВЖП Строй". Неговата оферта бе с над един милион лева по-ниска от тази на единствения друг кандидат, допуснат до крайното класиране - СЕТ. Незнайно защо обаче ДЗЗД "ВЖП Строй" отказа да подпише договор и така Националната компания "Железопътна инфраструктура" трябваше да приеме по-скъпото предложение.

Ден по-рано - на 30 август, пък бе даден старт на цялостната рехабилитация на 26-километровата жп отсечка от Скутаре до Оризово, в която ще бъдат инвестирани над 76 млн. лева. По този проект ще работи обединението "Европейски железници", в което влизат "Трейс груп холд", "Инфраструктурно строителство" и "РВП Илиенци". Участъкът трябва да е готов до началото на 2019-а, като заедно с това ще бъде модернизирана и жп гарата в Белозем.

И двата участъка са част от втората фаза на модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас, която се финансира с европейски средства. По думите на заместник-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Велик Занчев след приключване на строителните работи по това направление влаковете ще могат да се движат със скорост между 130 и 160 км/час. Според Занчев до края на годината ще започне и строителството на жп линията от София до Елин Пелин. Поръчката за този обект беше спечелена от унгарско-българското обединение "Келет - АБ", което поиска 144 млн. лева. В строителния бранш се говори за връзки между хасковската АБ и депутата от ДПС Делян Пеевски, макар официално да няма нищо общо между тях.

Междувременно двете най-големи поръчки в жп сектора - за участъците Елин Пелин - Костенец и Костенец - Септември, са блокирани с жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Първата, чиято стойност е за 1.024 млрд. лв. (без ДДС), се оспорва от "Инженеринг груп 04" на Пламен Тенев, а срещу втората с бюджет 361.4 млн. лв. се възпротиви "Интерпром" на Калоян Теодосиев. Какъвто и да е развоят по тези процедури, крайната и задължителна заради европейското финансиране цел е до 2022 г. да имаме изцяло модернизирана железопътна магистрала от сръбската граница до пристанище Бургас, по която влаковете ще се движат със скорост между 130 и 160 км/час. Заложена е също и модернизацията на общо шест жп гари. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във