Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Нов опит да свържем жп линиите на България и Северна Македония

Генералните директори на "Македонски железници - Инфраструктура" Фестим Халили и на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски (вляво) отново разговаряха за жп връзката между двете страни

Генералният директор на "Македонски железници - Инфраструктура" Фестим Халили  и генералният директор на ДП "Национална компания Железопътна инфраструктура" инж. Красимир Папукчийски са обсъдили напредъка по изграждането на жп връзката между София и Скопие.  Това съобщиха от пресцентъра на държавната жп компания.

Като абсолютен приоритет за изграждането на Коридор № 8 е определено строителството на тунела на Деве баир, където всъщност минава границата между България и Северна Македония.

Междуведомствена експертна  група от двете предприятия, в състава на която ще влязат инженери тунелно строителство, железен път, контактна мрежа и сигнализация, ще представи доклад за съответствие с европейските изисквания  на изготвения от северно-македонска страна  проект за изграждане на тунела до края на март. През април предстои нова работна среща между двамата генерални директори за анализ на резултатите и синхронизиране на всички бъдещи действия по строителните дейности. 

Експерти от НКЖИ ще оказват и техническа помощ по конкретни проекти на македонските си колеги, свързани с европейско финансиране.

Паневропейски транспортен коридор № 8 е един от десетте паневропейски транспортни коридори, и свързва Адриатическо море с Черно море през Албания, Северна Македония и България.

Изграждането на транспортната инфраструктура по протежение на Паневропейския транспортен коридор №8 се поставя в зависимост от политиката на трите страни по неговото протежение и България, и Италия. От страна на България непрекъснато се изтъква политическа воля за довършване на начинанието, но осъществяването му се поставя по една или друга причина в зависимост от осигуряване на финансиране по линия на Европейския съюз.

Изграждането на паневропейски транспортен коридор №8 има геополитическо измерение, поради което се очаква българското правителство да са ангажира по-активно със строителството на пряката железопътна връзка между България и Северна Македония, която идея стои на дневен ред пред българската общественост повече от век.

Главна железопътна линия № 6 София – Волуяк – Перник – Гюешево от Националната железопътна мрежа на България е единична железопътна линия (с изключение на участъците София – Волуяк и Батановци – Радомир), електрифицирана (от София до Радомир) и с нормално междурелсие (1435 мм). Дължината ѝ е малко под 160 километра. Участъкът е част от Паневропейския транспортен коридор №8. С подписан на 1 август 2017 година Меморандум между министрите на транспорта на България и Македония са поети ангажименти по неговото изграждане. В частта за железопътен транспорт те са следните:


  • до 2027 г. България да модернизира железопътната линия София - Перник - Радомир - македонска граница;

  • до края на 2025 г. Македония да изгради участъка Крива паланка - Деве баир - българска граница.

За съжаление, през годините не видяхме много реални стъпки по този проект.

Facebook logo
Бъдете с нас и във