Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нов еврошамар за дизеловите коли

Европейската комисия и държавите членки повече от десетилетие са били наясно с несъответствията между нивата на вредни емисии от дизеловите автомобили, измерени в лабораторни условия, и тези при реално шофиране на пътя. Въпреки това не са предприели мерки, за да защитят качеството на въздуха и общественото здраве. Нещо повече, при извършването на стандартни тестове за одобрение на двигателите страните, в които се произвеждат автомобили, дори не са допускали възможността за наличие на измервателно-коригиращи устройства, намаляващи изкуствено стойностите на СО2. Еврокомисията също не е изразила подозрения, че се извършват манипулации, се казва в окончателния доклад на анкетната комисия по измерването на емисиите в автомобилния сектор към Европейския парламент.

След скандала с емисиите на "Фолксваген", който избухна през септември 2015-а, в Брюксел очакваха отделните държави да проведат собствени разследвания и допълнителен натиск върху тях не бе оказан. Само че те не са санкционирали производителите, нито са изтеглили от пазара неизправните коли. По тази причина на 5 април евродепутатите гласуваха проект на препоръки към еврокомисарите и членките на ЕС, предвиждащи въвеждането на по-строги изисквания за тестовете и проверките на новите превозни средства по пътищата на общността.

Намеренията са цялото законодателството в областта на качеството на въздуха и политиките, насочени към източниците на замърсители, да бъдат включени в портфейла на един-единствен комисар и една генерална дирекция, за да се подобрят контролът и фокусът на работа. Изисква се също така възможно най-бързо да се приемат условия за изпитването на двигателите в реални условия на движение и да се вземат мерки за откриване на незаконни измервателно-коригиращи устройства. Евродепутатите настояват още излъганите потребители да бъдат финансово компенсирани от съответните производители. За целта Европейската комисията трябва да предложи правила за хармонизирана система за компенсации.

В отделно гласуване бяха приети промени в проекторегламента за одобряването на типа на моторните средства за продажба, с които ще се подобри контролът върху работата на центровете за проверка и националните органи. Предвижда се проверките на автомобили, които вече са на пътя, да се задълбочат, а Европейската комисия да получи повече права за надзор, за да проверява дали националните органи си вършат работата. В определени случаи дори ще може да се провеждат тестове на коли.

Производителите на автомобили, които фалшифицират резултатите от изпитванията, да бъдат санкционирани с до 30 000 евро за всяко превозно средство, се казва още в решението на евродепутатите. Приходите от административните глоби ще служат за подпомагане на надзора на пазара, обезщетение на засегнатите потребители и защита на околната среда.

Междувременно Европейският парламент застъпи идеята за постепенното премахване на употребата на биогорива от растителни масла заради обезлесяването на тропическите гори, както и за създаването на единна схема за сертифициране на палмовото масло, внесено на територията на ЕС. Днес около един милион хектара тропически почви се използват за производството на палмово масло за нуждите на съюза, като 46% от вноса се превръща в различни биогорива.

Facebook logo
Бъдете с нас и във