Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НОРМАЛНА ИНДУСТРИЯ ЛИ Е АВИАЦИЯТА?

Една по една отпадат пречките по пистата, водеща към сделката, която би могла да доведе по-нататък до значителни трансформации в световната въздушнотранспортна индустрия. Въпросът е дали през следващите дни или седмици шефовете на Делта (Delta) и Нортуест (Northwest) ще успеят да изковат общ трудов договор за своите 11 000 пилоти?
Ако на сделката бъде даден ход (тъй като обединението между третата и петата по големина авиолинии на САЩ подлежи на одобрение от регулаторните органи), тя със сигурност ще подтикне към подобни сливания и останалите от шестте големи американски авиопревозвачи, като вероятните двойки ще се оформят между Юнайтид (United) и Континентъл (Continental) и Америкън (American) и Ю Ес еъруейз (US Airways). А ако в резултат на сливанията американската авиационна индустрия стане по-силна и по-стабилна, това от своя страна ще е важна стъпка към завършването на загубилата скоростта си либерализация на световния авиационен бизнес.
Това не е първият път, когато големите американски превозвачи се опитват да обединят силите си. През 2006-а Делта отхвърли подадената от Ю Ес еъруейз враждебна оферта за 8.7 млрд. щ. долара, а сливанията между Нортуест и Континентъл през 1998-а и между Юнайтид и Ю Ес еъруейз през 2001-ва бяха спрени от антимонополните органи. Но много неща се промениха оттогава насам. Четири от шестте големи Юнайтед ,Ю Ес еъруейз, Нортуест и Делта обявиха фалит и поискаха съдебна защита от кредиторите. Поставени под закрилата на глава 11 от закона за корпоративните фалити, те спряха плащането на дълговете си, бяха преструктурирани и продължиха да летят. Причините за поредицата от банкрути бяха ударът върху авиопревозвачите след терористичните актове от 11 септември 2001 г., повишаването на цените на петрола и самолетното гориво, големите заеми, жестоката конкуренция от страна на по-малките играчи и натискът за намаляване на цените на билетите.
Междувременно индустрията намали работната си ръка с 39% и заплатите - с 30%, а пенсионните задължения достигнаха 20 млрд. долара. При все че възвърнаха приличните си печалби през последните няколко години, здравословното състояние на големите авиокомпании е все още крехко. Всеобщо е убеждението в сектора, че 2007-а е отбелязала върха на авиобизнеса в световен мащаб и че Северна Америка ще е районът, който ще бъде най-силно засегнат от рецесионните насрещни ветрове. Средните приходи от един пътник за една миля, пътническият товарен фактор (делът на продадените места, измерван в проценти) и печалбите вече започнаха да падат.
Шефовете на авиокомпании в САЩ смятат, че времето не е на тяхна страна и по политически причини. Ако в Белия дом дойде президент-демократ, може да стане още по-трудно да се осигури регулаторно одобрение на сливанията, предполагащи по-нататъшни съкращения на работни места в една индустрия, където работниците са обединени в силни профсъюзи.
Някои експерти са скептично настроени, че сливанията ще доведат до повишаването на ефективността. Те са на мнение, че авиокомпаниите вече са достатъчно големи, за да правят икономии от мащаба, а трудностите при обединението на сложни организации с различна корпоративна култура ще разсейват управляващите ги и ще отклоняват и без това недостигащите пари. Специалистите твърдят също, че пропагандаторите на консолидацията преувеличават ръста на пътническия товарен фактор, до който редуцирането на капацитета би довело. Нискобюджетните авиопревозвачи, казват те, много скоро ще се насочат към освободените хъбове (свързващите летища) и дестинации и ще запълнят отново капацитета почти веднага, след като е намален.
Разбира се, успехът от сливанията между големите авиолинии не е гарантиран, но има добри основания да се смята, че сделките Делта-Нортуест и Юнайтид-Континентъл биха имали смисъл.
Големите авиопревозвачи знаят, че бъдещето им зависи от това да развият бизнеса си по далечните дестинации, където има по-голям простор за икономии и където ръстът на трафика на пътници от първа и бизнес класа продължава да компенсира неблагоприятните тенденции в индустрията. Делта в частност особено силно желае да се възползва от предимствата на споразумението за отворено небе с Европейския съюз, което влиза в сила следващия месец. Със силата, която Нортуест има в района на Тихия океан, обединената структура би могла да предложи по-голямо разнообразие от дестинации. И двете компании считат, че сключването на общо трудово споразумение, обхващащо всичките им пилоти, е необходимо предварително условие за евентуалното сливане.
Генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт Джовоани Бисиняни гледа на силните американски авиолинии като на един от секретите за промяна в индустрията и отваряне на пътя към тяхната по-нататъшна международна консолидация, както това се случва в другите нормални бизнеси. Ако не можем да променим правилата на играта, никога няма да бъдем нормален бизнес, казва той.

Facebook logo
Бъдете с нас и във