Банкеръ Daily

Изкуството да бъдеш инфлуенсър

Ния Коцева: Рекламата ще стане по-човешки ориентирана!

Ния Коцева

Рекламните бюджети на редица брандове се свиха заради коронования вирус. Историята обаче показва, че маркетингът винаги си изгражда антитела срещу кризите. От 13 март насам общуването с приятели и колеги се случва най-вече чрез технологиите и социалните мрежи. И точно от това печели нишата на инфлунсър маркетинга.  

От началото на извънредното положение influencer.bg, първата агенция за инфлуенсър маркетинг в България, провежда безплатни онлайн консултации, с които помага на компаниите да се ориентират за нуждите на потребителите в онлайн средата и да достигнат по-лесно до тях. "БАНКЕРЪ" разговаря с Ния Коцева, съосновател и управител на influencer.bg. Тя работи с някои от най-успешните инфлуенсъри и брандове в страната за осъществяването на маркетинг кампании. Според нея инфлуенсър маркетингът е начин компаниите да съхранят бизнеса си по време на кризата, дори и с орязаните си рекламни бюджети. 

Какво промени извънредната ситуация в инфлуенсър маркетинга?

Инфлуенсър маркетингът също пострада от новите ограничения в маркетинг бюджетите. Но това беше по-скоро в началото. С развиването на кризата видяхме как много компании, дори такива, които преди не са използвали инфлуенсър маркетинг, започнаха да проявяват засилен интерес за възможностите, които той предлага. Има голяма вероятност кризата да спомогне развитието на тази ниша в маркетинга, защото точно сега рекламодателите търсят по-пряк път до потребителите.  

Какви са възможностите  на този вид маркетинг по време на кризата? 

В основата на инфлуенсър маркетинга са самите хора. Различно е от всички традиционни рекламни канали, на които сме свикнали. В момента инфлуенсърите са най-близо до онлайн потребителите, помагайки им да преодолеят новите предизвикателства. Наблюдаваме много висок скок на онлайн потреблението с платформи като Instagram и Facebook, които отчитат 70% ръст. Вярваме, че и рекламодателите ще видят тази възможност не само за развиване, но и за спасяване на бизнесите си. 

Автор: Гергана Боева

Какъв е подходът на успешните инфлуенсъри при рекламирането по време на карантината? 

В момента е изключително важно да се адресира новият начин живот на всички хора, трудностите и притесненията, които имаме. Най-успешният подход е да се представят продукти и услуги, които да спомогнат за новите среда и начин на живот, с които се налага да свикваме. Чудесен пример е, че от началото на извънредното положение се наблюдава много позитивна тенденция за взаимопомощ - инфлуенсърите споделят практики за работа от вкъщи, уплътняване на времето, физическа активност, грижа за себе си.

Мисля, че цялостно рекламата ще стане много по-човешки ориентирана. До скоро рекламите ни казваха от какво имаме нужда и как да задоволим тази нужда. Имаше голяма доза пасивност. Сега нещата се променят. Време е да се адресират реалните нужди на хората, което може да стане само чрез активното им слушане и разбиране. Чрез инфлуенсър маркетинг и препоръката от човек, на когото потребителят има доверие, се постига реален успех.

Вие и екипът Ви първи уловихте нишата на инфлуенсър маркетинга. Какво постигна influencer.bg до сега в сферата на маркетинга?

Първото и най-важно нещо, което успяхме да покажем е, че инфлуенсър маркетингът е сериозен бизнес и сфера, която дава много възможности за всички. Инфлуенсърите не са просто хора с хоби, които са активни онлайн, а изключително силен глас, който влияе върху истински ангажирана публика. Наложихме разговора за етичните норми в средата. Успяхме да облечем цялото нещо в професионална дейност, която има своите изисквания, за да бъде успешна.

Какви са етичните казуси, които възникват по време на работата Ви и как се справяте с тях?

Срещали сме се със ситуации, в които рекламодателите не уважават работатата на инфлуенсърите. А това може да опропасти възможността за успех на такава рекламна кампания - тук става въпрос за работа с хора, много по-различно е от това да влезеш в магазин и да си напазаруваш реклама. Разбира се, срещали сме и нелоялност от страна на инфлуенсъри към рекламодателите. Такива проблеми избягваме с много сериозна правна структура и договорни отношения, които да очертават границите и последствията за двете страни. Това показва професионализма в тази ниша на маркетинга. 

Да влияеш на хората, каквато е ролята на инфлуенсъра, е голяма власт, а с нея идва и голямата отговорност. В това отношение какъв е мирогледът на агенцията Ви?

Със сигурност инфлуенсърите имат своята отговорност към последователите си, на които дават пример. Обаче, за разлика от известните личности, при инфлуенсърите потребителите диктуват дневния ред. Те са най-силният коректив. Това се отразява и в цифрите и статистиките, които наблюдаваме в акаунтите. Искрено вярваме, че тази среда се саморегулира в по-голямата си част. 

Автор: Гергана Боева

Може ли инфлуенсър да е регулирана професия? Кое пречи да се въведат регулации и правила в инфлуенсър маркетинга?

За да бъде регулирана професия, тя трябва да бъде приета като официална такава. В момента в България нещата са много разводнени и неясни. Както винаги, социалните мрежи изпревариха в пъти готовността на регулаторите за реакция и предстои да видим как ще се развият нещата. Изисква се ново законодателство, което да вземе повече отношение към професията, а не само да го причислява към типа свободна практика. За съжаление само лош опит и прецеденти могат да доведе до правни норми. 

Какви грешки най-често допускат тези, които практикуват инфлуенсър маркетинг без да имат вашите образование и опит сферата?

Една от основните грешки е да се гледа на инфлуенсър маркетинга като на всички други рекламни канали, където потребителят е пасивен. Свикнали сме ежедневно да бъдем заливани с реклами накъдето и да се обърнем. А инфлуенсър маркетингът създава диалог между инфлуенсъра, който рекламира продукт и услуга, и неговите последователи. 

Освен това, голяма грешка се прави и при начина на позициониране. Работата на нашата агенция показва, че т.н. "Продуктови постове", в които един човек държи продукта Х и казва само, че е много добър...просто не работи. Търсим личната история и обвързаност на човека с продукта или услугата, които рекламира. А преди да стигнем до персоналното обвързване на продукт с инфлуенсър, е добре да има цялостна концепция за инфлуенсър маркетинг кампания, не просто спорадични рекламни постове. За много хора това е работа, която по-скоро биха си спестили. Много се радвам, че ние не се плашим от повече работа. Тя е ключът към успеха. 

Какви трябва да са взаимоотношенията между инфлуенсърите и търговските марки, за да е печеливша рекламната кампания? 

Изключително важно е брандът да се свърже с правилния инфлуенсър, който прокламира неговите ценности и визия. От една страна, това е работа на агенции като нашата - да намерим правилните инфлуенсъри за конкретен бранд. От друга страна, е много важно инфлуенсърът да е сигурен, че този продукт отговаря изцяло на визията му и посланията, които предава. Много важно е инфлуенсърът да тества продукта преди да се съгласи на рекламна колаборация. Така той ще е уверен, че не подвежда своите последователи. 

Автор: Гергана Боева

Кой е най-печелившият канал за инфлуенсър маркетинг?

В момента най-силно потребление има в Instagram, но това не значи, че той е най-печелившият. Много е важно къде се намира таргет аудиторията на рекламодателя. Ако са по-възрастни, най-вероятно ще бъдат във Facebook, което може да значи, че инфлуенсър маркетинг кампания в Instagram не би била удачна. Всичко е въпрос на познанение за продукта, инфлуенсъра и неговата аудитория. По този начин ще се достигне до правилните потенциални потребители, с правилното послание и чрез правилния канал. 

Как се развива инфлуенсър маркетингът на българския пазар? Как се приема той от търговците?

В последните години има все по-засилен интерес към инфлуенсър маркетинга в България. Първите, които осъзнаха ползите от този инструмент, бяха международните корпорации, които вече упражняваха инфлуенсър маркетинг кампании на запад. Този пример дойде тук и имахме възможността да "отворим пазара" заедно с проактивните и иноваторски компании. Все още има предразсъдъци у маркетолозите с установени практики, които не разбират възможностите на инфлуенсър маркетинга. Затова правим обучения и изготвяме наръчници за компаниите, така че да видят ползите, които инфлуенсър рекламирането може да донесе на техния бизнес.

Как ще отвърнете на маркетолозите, които прогнозират, че до две години инфлуенсърите няма да имат толкова водеща роля? 

Появата на инфлуенсърите е натурална и идва с развитието на социалните мрежи. Можем да се свържем с хора, които харесваме по целия свят. Някои хора правят по-интересно и ангажиращо съдържание от други и логично имат повече последователи. Така се "раждат" инфлуенсърите. Докато има социални мрежи и засилено онлайн потребление, ще има и инфлуенсъри. Това, което ще се промени са нуждите и интересите на потребителите, следователно и хората, които биват наричани "инфлуенсъри". Нуждата ни да се свързваме с истински хора е все по-силна! С колкото повече технологии и изкуствен интелект сме заобиколени, толкова повече ще търсим "човешкото". Именно затова не мога да се съглася с тези прогнози. 

Автор: Гергана Боева

Проучване на "Гардиън"  показа, че инфлуенсърите в "Тик-Ток" могат да печелят близо 200 000 долара на видео от реклама. А мрежата става все по-популярна. Това ли е безспорно звездата сред социалните мрежи? 

"Тик-Ток" е един изключително интересен феномен. Начинът, по който работи платформата в момента е с цел генериране на възможно най-много гледания - именно затова наблюдаваме много високи цифри и бързо развиване на профили там. Това предизвиква много дискусии в маркетинг средите - дали ще бъде нещо, което бързо изгрява и бързо залязва, или ще успее да се установи като една от основните социални мрежи, кавито са Facebook и Instagram. Предстои да видим, но не бива да забравяме, че "Тик-Ток" е с дълга история (преди беше Musical.ly) и не тръгва от нулата, но със сигурност растежът последната половин година е впечатляващ.

Относно хонорарите за реклама в "Тик-Ток", подобни проучвания не бива да се вземат като чиста монета. Хонорарите се изчисляват на база броя последователи, гледания на видео, репутацията и разпознаваемостта на въпросния човек, както и рекламното съдържание, което се изготвя. За момента със сигурност тази платформа е много доходоносна за определени публични лица, но това е по-скоро развито на запад, където има акаунти с милиони гледания ежедневно. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във