Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Няма закон, който да регламентира промоциите

Освен корекция на поведението на мобилните оператори, трябва да има и законов текст, който да регламентира промоциите. Промоциите не фигурират в нито един закон и нямат легална дефиниция. За това алармира изпълнителният директор на "Активни потребители" Богомил Николов. От асоциацията преди Нова година са изпратили две жалби до Комисията за защита на потребителите и до Комисията за регулиране на съобщенията за нелоялни практики на мобилните оператори.

"Вече трудно може да видите предложение за договор, което да не е промоционално. По парадоксален начин промоцията се превърна в практика, в стандарт. Когато искате да изберете договор, вие виждате всъщност само цени на промоции, нищо друго, и не може да видите основната цена за определен пакет. Непромоционалната цена остава загадка. Това е нашата основна претенция към операторите", обясни Николов пред БНР.

По думите му когато договорът изтече или остава малко време до изтичането му, кол центровете на операторите се активират и започват да обясняват на хората, че цената ще се увеличи. Обяснението обаче е направено по неясен за потребителя начин. Практиката е такава, че потребителят подписва договор за промоционален продукт, след което като изтече срокът му, той се превръща в безсрочен при доста неясни условия. "Те са онова плашило, което започва да се използва след това като аргумент за подписване на нов договор. Масово тарифите се изменят във времето – след тези 2 години, когато сте използвали промоцията, вече не можете да намерите същия план, защото той е подменен с нов, а новият план задължително ще бъде на по-висока цена. Вероятността да си запазите условията е нищожна", обясни още директорът на асоциацията.

Той посъветва клиентите, когато ходят в клиентски центрове, особено по-възрастните, да не са сами, за да може да има свидетели на "заблуждаващата консултация" и по-лесно да се докаже и наложи санкция. Николов подчерта обаче, че в закона санкциите за нелоялни търговски практики са много ниски – до 50 хил. лв. при повторно нарушение. Според него това е неадекватно спрямо икономическите интереси на големите компании, каквито са мобилните оператори.

"Комисията за защита на потребителите е наложила около 30 такива санкции за миналата година на мобилни оператори. Очевидно е, че тези санкции въобще не отразяват изкушението от печалбата, която е в пъти по-висока", отбеляза още директорът на "Активни потребители".

Той направи сравнение с Германия, където горната граница на глобите се измерва в милиони, а освен това при неизпълнение на разпоредба на забрана за нелоялна практика управителят на дружеството може да бъде наказан с лишаване от свобода до 2 години.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във