Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Няма разрешителни за строеж за лотовете от 4 до 9 на АМ "Хемус"

За изграждането на магистрала "Хемус" от лот 1 до лот 9 са сключени два инхаус договора между Агенция "Пътна инфраструктура" и "Автомагистрали", с които АПИ възлага на фирмата да построи лотовете към магистралата. От лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж. Не са започнали отчуждителни процедури по цялото трасе. Независимо от това към фирмите изпълнителки са преведени авансово огромни суми. За 4, 5 и 6 лот са преведени авансови плащания, като за лот 4 - 77 милиона авансово, за лот 5 са преведени 91 милиона, за лот 6 - 101 милиона. Това обяви на брифинг Атанас Илков от Главна дирекция "Национална полиция" във връзка с извършените проверки за строежа на магистралата. По лотовете 7, 8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но и за тях са преведени авансови суми от 92 млн. лева.    

Само за 4 лот е започнал процес по отчуждаване на земите. Само при този лот е започнало някакво строителство, което дори не е напреднало. При 5 лот има около 2,5 км отнемане на земна маса. По време на акцията са разпитани над 150 собственици на земи. А проверката продължава. Следващата седмица ще бъде изнесена публично конкретна информация за нарушенията и фирмите.

Националната агенция за приходите също участва в проверката. Шефът на НАП Румен Спецов посочи, че инспекторите са указали съдействие в три основни направления – анализ на договорите, преглед на счетоводството, както и съпоставка на придвижването на средствата от "Автомагистрали" към съответните фирми. Ще се проверяват всички фирми, свързани със строежа на посочените лотове.

"Стартирането на нашите проучвания започна от комисията "Манолова". Регионалният министър завари една папка с въпроси и задачи поставени от тази Комисия. В хода на проучванията се натъкнахме на раздаване на пари през процедурата инхаус, по закон, възприет през 2016 г. от НС. Някои хора са смятали, че могат да раздадат 1 милиард на фирми през инхаус. Смятаме, че през 2020 г. не е имало необходимост да се раздадат 1 милиард лева на фирми, при положение, че предишните управляващи са знаели, че нямат разрешение за строеж на отсечките от 4 до 9 на "Хемус", заяви регионалният министър Виолета Комитова. "За участъците 4, 5 и 6 веднага се заехме да ускорим отчуждителните процедури. Най-тежко е състоянието на 7,8 и 9 -и лот – там начертаното трасе минава през слаби терени и свлачищни зони, минава през защитена зона от Натура 2000, както и през специален обект. Трасето трябва да бъде преместено. Върнахме се към изходна позиция. Чертаем ново трасе и започваме ново геоложко и геодезично проучване", обясни министърът. По думите ѝ има сключени договори за участъците 1,2 и 3, които са до 2024 г. Това са 51,3 км. МРРБ не приема обвиненията, че е спряло строежа. "Аз съм последният човек, който ще спре такъв строеж, който част е от инфраструктурата. Станахме обект на много атаки. 51 км в участъци 1,2 и 3 ще бъдат завършени до 2024 г.", посочи строителният министър.

"Защо са дадени пари за 4,5,6,7,8,9? Още нямаме отговор. Тези пари са раздадени от г-н Беличев (бившият директор на "Автомагистрали" - бел. ред.), който твърди, че били застраховани със застрахователни полици. В България няма застрахователна компания, която да издържи на това - да ни върне 1 милиард по застрахователни полици. Считаме, че тези пари са подложени на огромен риск и не е имало нужда да бъдат раздавани през 2020 г. Открихме незаконни участъци на строежи", изтъкна Комитова.

Разследването коментира и вицепремиерът и министър на вътрешните работи Бойко Рашков. Той посочи, че властите не знаят коя е фирмата, която се е заела със строежа на участъците от „Хемус” и са получили авансови плащания. Данните, с които полицията разполага, сочат, че са създадени десетки документи с невярно съдържание.

"Преди около месец министър Комитова публично започна да говори за великото строителство на Борисов – магистрала „Хемус”, и доколкото можеше започна да информира обществото какво е правено от предишното правителство. Смисълът от тази информация на МРРБ се е изчерпал с това, което чухме. Това министерство оттук нататък няма други възможности. И тъй като в тази информация се съдържат данни за множество престъпления, МВР започна проверка. Тя продължава, ние ще я завършим в най-кратък срок. Защото има едно производство, което проформа е образувано в прокуратурата и Националната следствена служба, и ние подозираме, че то няма да бъде завършено. Тъй като в подобни разследвания трябва да бъдат засегнати интересите на някои бивши властимащи. Нашата прокуратура няма афинитет към разследвания, които засягат бившите управляващи, особено бившия министър-председател. Затова започнахме самостоятелно разследване. От това, което чухме и което се виждат от документите, стана ясно, че за някои участъци не се знае кой работи, никой не идва да каже "Аз работя там". И за това си има основни причини", обясни Рашков. Според него за първи път в историята на България има строителен обект, за който не се знае кой е отговорен. 

Рашков заяви, че бившите управляващи са докарали тежка техника в центъра на София за протест. "Обявихме, че ще проверим кои са тези. Оказа се, че някои представители на протестиращите са от фирми, на които държавата е платила за тези лотове. В нашето разследване ще трябва да установим кой строи тези лотове, за които е платено авансово. От обществено значение е кои са тези, които строят тази магистрала, по която ние се надяваме да можем да пътуваме. Не можем ли да знаем кой я е изграждал и строил? И утре като стане нещо, ние да търсим отговорен", попита Рашков. Вътрешният министър обобщи резултата от проверката като "пирамида, която е строила автомагистрала „Хемус” на зелено". В проекта, който е на стойност над 1 млрд. лв., са били заложени 10 млн. лв. само за озеленяване. От тях авансово са платени половината. 6 млн. лв. за цветя и рози. "Дали прокуратурата обаче ще се самосезира и ще провери двама бивши регионални министри", каза Рашков.

"Установихме в участъци 4 и 5 на АМ „Хемус“ извършване на незаконно строителство. Оказва се, че е извършено сериозно строителство, но до момента не можем да намерим извършителя." Това каза директорът на ДНСК Влади Калинов. "Запитали сме контрагента по договора „Автомагистрали“, което би трябвало да извършва строителството. Оттам казаха, че няма официално възлагане на строителството, защото няма разрешение. Оказа се, че някой е подарил на държавата едно строителство за около 10-иина милиона. Никой не иска да си каже кой строи. Тези пари не би трябвало да са харчени. Не знам някога държавата да се е превръщала в основен закононарушител", подчерта той.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във