Банкеръ Daily

Петя Аврамова

Няма проблем с финансирането на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле

Регионалният министър Петя Аврамова и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски инспектираха днес работата по тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ – най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България.

"Пред нас не стои проблем дали ще бъде финансирана последната отсечка от магистрала "Струма", а искаме да сме прецизни в спазването на всички процедури и да не направим грешка, която да коства средства и да загуби България средства. Сигурно е, че отсечката през Кресненското дефиле ще бъде изпълнена и тя е в приоритетите на правителството.", коментира Аврамова. 

Тя подчерта, че парите по оперативната програма "Транспорт" няма да бъдат загубени. "Преценяват се внимателно рисковете и се следи дали може да влезем в срок за изпълнение на този участък от магистралата или да се прехвърлят парите на други участъци от пътната мрежа, за да не загубим средствата. Ако средствата бъдат пренасочен в други проекти, то да не забравяме, че през 2021 г. стартира нов програмен период, така че отсечката може да бъде изпълнена или с европейски средства от новия програмен период, или с държавни средства", категорична бе Аврамова.

Шефът на АПИ допълни, че е обявена обществена поръчка за проектиране и изпълнение на мерки за смекчаване на въздействието на трафика върху дивите животни в защитената зона на Кресненското дефиле. Министерство на околната среда е отворило обществена поръчка за избор на изпълнител, който да определи целите за опазване на местообитанията. Когато има определени цели, тогава АПИ ще може да подложи документацията на оценка за съвместимост. Това бе и и една и от забележките на ЕК за апликационната форма.

"Работата на важните стратегически обекти не е спирала в тези месеци. Това показва усилията да бъдат спазени сроковете по строителните дейности и разплащането с изпълнителите. От началото на извънредното положение до момента АПИ е разплатила над 162 млн. лв. на строителите. Заетостта в сектора се запазва - това са средства за хиляди семейства и възможността да преодолеят предизвикателствата на кризата", каза шефът на АПИ Георги Терзийски и допълни, че няма забавяне на средства, които пристигат от ЕС.

Работата по тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ – най-дългият пътен тунел, изграждан досега в България, напредва. Вече са достигнати първите 500 м и в двете тръби от южната страна съоръжението. От северната им страна са прокопани по около 320 м. Така във всяка тръба са прокопани общо над 800 м, обърна внимание министърът. Между тях ще има два автомобилни и четири пешеходни прохода, като първият пешеходен вече е изграден, съобщи още Аврамова.

Регионалният министър поздрави изпълнителя за активната работа по инфраструктурния обект, като обясни че тя се извършва по 24 часа в денонощието, на 3 смени. По уверение на изпълнителите тунелът може да бъде прокопан и с готова първична облицовка през пролетта на 2021 г., допълни тя. Предвижда се целият участък да бъде завършен през 2022 г.

Проектът за строителството на тунел „Железница“ на автомагистрала „Струма“ се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г. Участъкът е с обща дължина 4,4 км и е разделен в 3 подучастъка, в това число тунелът, и обслужващ път от двете страни на съоръжението. Тунелът се изгражда по нов австрийски метод като се прокопават около 1,5-2 м във всяка тръба и посока на денонощие и веднага след това се прави първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. На обекта се работи и през последните два месеца въпреки извънредното положение заради COVID-19 при спазването на всички противоепидемични мерки.

Досега при прокопаването на тръбите са извозени около 160 000 м3 скална маса. Прокопани и укрепени са над 35% от трасето на двете тръби на съоръжението, като работата се изпълнява едновременно и ще приключи със сбойка между северен и южен портал. Целта е завършването на обекта до януари 2022 г. Съоръжението ще бъде със системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, аудио и радио оповестяване, електронна система за контрол на достъпа и т. н. Ще бъде изградена площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.

Изпълнител е Консорциум „АМ СТРУМА ТУНЕЛ 2018“, в който участват: „ДЖИ ПИ ГРУП“ АД, „ГЛОБАЛ КЪНСТРЪКШЪН“ ООД и „ВИА ПЛАН“ ЕООД. Стойността на договора е 185 370 370, 37 лв. без ДДС. Строителният надзор е на „План Инвест Железница“ ДЗЗД. В обединението са: „ПЛАН ИНВЕСТ ПЛОВДИВ“, „ИНФРА ПРОЕКТ КОНСУЛТ“ ЕООД, „Аскос 03“ ЕООД, „СЪРЧ КОРПОРЕЙШЪН СРЛ“. Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.

Facebook logo
Бъдете с нас и във