Банкеръ Daily

Началникът на ДНСК арх. Влади Калинов:

Незаконно построеното на магистрала "Хемус" трябва да се разруши

Началникът на ДНСК арх. Влади Калинов и служебният регионален министър Виолета Комитова

По действащия Закон за устройство на територията построеното на автомагистрала "Хемус", което е без разрешителни, трябва да се разруши. Но ситуацията е извънредна и ще трябва да се вземат извънредни, нестандартни решения. Това заяви арх. Влади Калинов, началник на Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК), по повод разкритите от контролния орган нарушения.  В четвъртък регионалният министър Виолета Комитова и икономическият Кирил Петков съобщиха, че три участъка от автомагистрала "Хемус" от общо девет проверени са без всички необходимите разрешителни за строеж.  

"Направихме проверка по искане на министъра на строежа на цялата магистрала "Хемус", на всичките участъци. За първи, втори и трети участък установихме, че има наличие на устройствени планове, отчуждаване на терени, разрешения за строеж, инвестиционни проекти и строителни книжа. Четвърти, пети и шести лот имат подробни устройствени планове, ненавсякъде приключили процедури по отчуждаване, масово не са приключили процедурите, няма одобрени инвестиционни проекти, няма разрешения за строеж и въпреки това на място са установени строително-монтажни работи, които се нуждаят от разрешения за строеж. Описали сме в големи подробности кое, къде как и защо. Ситуацията, която в момента се случва, е извънредна. Извънредната ситуация ще изисква извънредни решения", каза арх. Калинов пред БНТ. 

На въпрос дали построеното досега на магистралата може да се разруши, той отговори: "Кой е казал, че не може? Има такава опция - по действащия закон трябва да се разруши построеното. Затова ви казвам, че трябва да се вземат извънредни решения. Ние сме меко изненадани от това, което установяваме на място."

Има два основни договора за обезпечаване на магистралата. Те са сключени между Агенция "Пътна инфраструктура" и "Автомагистрали", като и двете са държавни. Има и договори с 10-15 други фирми за доставка на материали и наем на техника, големите пари са заложени по тези договори, обясни още шефът на ДНСК. "АПИ се води за основен изпълнител, така е направено по всички документи, които открихме. Формален изпълнител би трябвало да са "Автомагистрали", но ние не можем досега точно да установим кой е основният строител", добави той.

"За нищожност на договори с подизпълнители категорично в момента не мога да говоря, това е съвсем различна част от това, което ДНСК прави", поясни архитектът.

По повод откритите нарушения при ремонта на язовири, той каза, че министърът на икономиката  е възложил на ДНСК проверка на 10 язовира, които са ремонтирани и предстои да бъдат предадени на държавата. Направена е спеша проверка и е установено, че всичките ремонтни работи са без одобрение на инвестиционните проекти и без издаване на разрешение за строеж.

Facebook logo
Бъдете с нас и във