Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Незаконни билбордове в София смучат 2 млн. евро годишно

Незаконни рекламни пана заливат столицата. Само за последната седмица на миналия месец директорът на "Общински строителен контрол" арх. Влади Калинов е издал 31 заповеди за премахването им от най-атрактивните места в града. От документите става ясно, че това са 150 обекта, от които някой добре припечелва години наред, без да плаща никому - нищо.

Всички рекламни пана са разположени в имоти, които по статут са публична общинска собственост. Всяко от тях е между 2 и 3 кв. метра. Простата сметка показва, че става дума за близо 170 кв. м рекламни площи, които са били давани за ползване срещу пари, но общината не е получила и лев за тях.

И така повече от... четири години. През юли 2012-а Столичният общински съвет взема решение да прекрати конкурса за отдаване под наем на части от имоти - публична общинска собственост, за поставяне на рекламни елементи на територията на Столичната община и възлага на кмета Йорданка Фандъкова да започне проверка и да премахне рекламите и преместваемите елементи, разположени върху общинска собственост без търг или конкурс и непопадащи в одобрените схеми за разполагането им, тъй като те не отговарят на действащата нормативна уредба.

Странно защо

обаче това решение на градския парламент остава само на книга?!

Преди повече от два месеца (на 20 юли) двама от общинските съветници от групата на БСП - Милка Христова и Калоян Паргов, внасят официално питане до кмета Фандъкова и до председателя на общинския съвет Елен Герджиков, в което поставят въпроса защо четири години след решението на общинския съвет (№428 от 19 юли 2012-а) не е прекратена рекламната дейност в тези незаконни обекти. Според Паргов ставало дума за близо 800 рекламни елемента - светещи кутии по стълбовете, ситилайтове по тротоарите и спирките на градския транспорт, по телефонните кабини. От това писмо става ясно, че собствениците на тези елементи са "JCDecaux" ("Изи док"), "АБМ проекти", "Медиаконтакт", "Рекламна мрежа 5" и "АВВ инженеринг" и "Маркани лайн". Според Паргов поради неадекватните действия на общинската администрация

Столичната община губи близо 2 млн.евро годишно

Червените съветници са поискали да им бъдат представени договорите (ако има такива) с всички тези компании, но до този момент даже отговор не са получили.  

Завесата на тези “взаимоотношения” между рекламните фирми и столичното кметство обаче повдига текстът на издадените наскоро заповеди за принудително премахване на незаконно поставените рекламни обекти. От тях става ясно, че са издадени именно защото са монтирани в имоти - публична общинска собственост, без да има правно основание за това.

Най-големият нарушител е едноличното дружество с ограничена отговорност "Вал София". В 14 заповеди за отстраняването на незаконно поставените реклами са посочени... 127 обекта, разположени предимно в центъра на София. От тях 126 са с рекламна площ от по 2 кв. м и един е по-голям - 3 кв. метра. Дружеството се управлява от Теодора Ъндъруд, но неговата собственост преминава през българското дружество "Джей Си Деко България" ЕООД, за да стигне до истинския му собственик - регистрираната в Нидерландия компания "Жи Се Деко България Б.В."

Имената на другите две дружества нарушители са различни, но собственикът им в крайна сметка е един и същи - споменатото нидерландско дружество?!

"Изи док"” ЕООД също е собственост на "Джей Си Деко България" ЕООД, а то пък от своя страна е еднолично притежание на същата "Жи Се Деко България Б.В." И тук управител е Теодора Ъндъруд.

Рекламните площи, на които се е разположило това дружество, са описани в 12 заповеди, от които става ясно, че два от обектите са по 2 кв. м и десет са по 3 кв. метра.

Другите пет заповеди са адресирани към поредната компания от тази група - "Маркани лайн" ЕООД. Да не вземе да се изненада някой - нейната собственост по аналогичен с вече изброените фирми начин е преминала през българското дружество "Джей Си Деко България", за да се стигне до "Жи Се Деко България Б.В." В случая става дума за 11 обекта от по 2 кв. метра.

Не е трудно да се ориентираме кой всъщност стои зад цялата тази работа, при положение че отговорността за това поне на книга е на госпожа Ъндъруд.

Тук е моментът да припомним

една новина от края на юли 2011-а. Тогава медийният магнат Рупърт Мърдок съобщи, че продава 79% от руската си рекламна компания News Outdoor Russia на група инвеститори начело с държавната инвестиционна "Банка ВТБ Капитал". Цената не бе назована. Проверка в Търговския регистър показа, че месец по-рано (на 9 юни) друга медийна фигура, но от нашенския "елит" - Красимир Гергов, също е продал своите активи в преименуваната News Outdoor Bulgaria.

Българското поделение News Outdoor Bulgaria малко преди това беше преименувано на "К оут ов хоум" ЕООД с капитал от 6 328 500 лева. Пак от Търговския  регистър става ясно, че Гергов и регистрираната на остров Ман офшорка "Новакорп Лимитид" (на 9 юни същата година) са продали активите си в KOOH на регистрираната в Нидерландия компания “Жи Се Деко България”.

Според приложения в регистъра документ купувачът е заплатил 3 млн. евро на двамата продавачи - Гергов получава 1 млн. евро, защото е притежавал 33.9986% от компанията, а "Новакорп" - 2 млн. евро, тъй като е била собственик на 66.0014 на сто от нея.

По това време изплува и името на Теодора Томова Ъндъруд. Тя е обявена като новия управител на компанията за външна реклама. Що се отнася до "J.C. Decaux"” (или българската "Изи док") - това е водещо  в света дружество за външна реклама. Самият Ж.С. Деко е пионер в реализацията на концепцията за "градската мебелировка". През 1964-а в Лион той за пръв път съчетава покритата автобусна спирка с полагането на външни реклами.

През 2013-а

в. "БАНКЕРЪ" започна да изследва офшорните дружества

В свой текст под заглавие "Офшорки смучат и рекламния бизнес" (от 27 юли същата година) след задълбочени проверки в Търговския регистър на Кипър съобщихме, че собствениците на големи фирми от рекламния бранш, свързани с Красимир Гергов, са "акостирали" на острова на Афродита. Такива са например "А тийм", "Маркан лайн" и "Интерреклама", които се водят на "Грантон ентърпрайзиз лимитид". Компанията е регистрирана на ул. "Михалокополу" №12 в Никозия, а у нас се представлява от Теодора Ъндъруд. Госпожа Ъндъруд управлява цяла дузина пиар и рекламни агенции, сред които и "А тийм" и "Маркан лайн". Тя е и член на сдружението Българска асоциация за външна реклама. Според кипърския търговски регистър капиталът на "Грантон ентърпрайзиз лимитид" е 3 673 080 евро. Но целият без една акция от 1.71 евро, го държи "Нюз аутдор България" ООД. Интересното в случая е, че известната у нас компания, която също се ръководи от Теодора Ъндъруд, е сменила името си няколко пъти. През 2011-а се прекръства на "К аут оф хоум", а от 10 май тази година вече е "Джей Си Деко България". Всички тези маневри със сигурност не са случайни, тъй като освен наименованието се променя и титулярът на собствеността. До юли 2010-а тя е била в ръцете на Красимир Гергов и "Нюз аут ъф хоум Б.В.", Нидерландия. След това на мястото на холандското дружество идва "Новакорп лимитед", а в средата на 2011-а целият капитал е прехвърлен на "Жи Се Деко България Б.В.".

Още преди три години в. “БАНКЕРЪ” успя да се добере до досието на тази фирма, което се води в Търговската камара на Амстердам. От него става ясно, че тя има уставен капитал от 90 млн. евро, а членове на съвета на директорите са Жан-Франсоа Деко, Тило Щарке, Красимир Гергов и Теодора Ъндъруд. Така цикълът на офшорните капитали на практика се затваря.

Изяснява се и пътят на печалбите от външната реклама, които реализира "ятото" от дружества около Гергов и Ъндъруд. Ако някой е забравил - точно техните "К аут оф хоум" (сега "Джей Си Деко България"), "Пиеро 97" и "Прайм аутдор" спечелиха половината пакети в конкурса за билбордовете на Столичната община. Агенция "Прима" пък, която е собственост на "Джей Си Деко България", лъсна в списъка на фирмите, които са се облажили от рекламните кампании на еврофондовете. В случая тази агенция по това време беше взела 1 127 030 лв. за информационни кампании и обучения по оперативната програма "Конкурентоспособност".

А каква е сметката, която би следвало да уредят всички тези, оплетени помежду си дружества към Столичната община, все още никой не знае!

Facebook logo
Бъдете с нас и във