Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Незаконен строеж изникнал на авансово платен участък от "Хемус"

Преди няколко дни е започнал незаконен строеж на участък от магистрала "Хемус", чиято цел е била имитиране на дейност. Това става ясно от съобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Става дума за участък при бъдещия пътен възел с пътя Велико Търново – Русе. За този участък съгласно доклада на Сметната палата са платени авансово около 90 млн. лева, посочват от строителното министерство.

На 9 юни ресорният министър в служебното правителство Виолета Комитова ще инспектира строителството на магистрала „Хемус“. Комитова и представители на МРРБ ще представят нагледно начина, по който са изразходвани плащания за магистралата. Комитова ще покаже и как преди няколко дни е започнал незаконен строеж, очевидно с цел имитиране на дейност, съобщават още от МРРБ.

Сметната палата излезе с одитен доклад, според който държавата не е постигнала "необходимата ефективност, конкуренция и прозрачност при разходването на публичните средства", след като захрани държавното дружество "Автомагистрали" с милиарди левове от държавния бюджет за строителството на големи инфраструктурни проекти. Одитният доклад потвърди и че "Автомагистрали" изобщо не е имала необходимия ресурс за строителството на тези обекти, като е превъзложила дейностите на редица частни фирми на "тъмно", т.е. според своите собствени вътрешни правила и без реални критерии, което естествено води и до субективни оценки.

Оказа се, че превъзлагането се случва чрез договори за наем на техника, но с оператор, т.е. работник, както и чрез споразумения за закупуване на строителни материали. Сред частните фирми с най-големи договори са "Автомагистрали Хемус“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД и „Хидрострой“ АД. Огромен ресурс от държавната фирма е потекъл авансово към частните фирми, като според доклада на Сметната палата това се е случило при обекти, за които не е направен проект, а при други без разрешително строеж и изобщо преди да е предадена работата по тях.

Впоследствие бе съобщено, че прокуратурата разследва безстопанственост в "Автомагистрали", т.е. че умишлено не са били положени достатъчно грижи за ръководенето, управлението и стопанисването на възложената работа, от което последвали значителни щети за предприятието.

МРРБ съобщи във вторник (8 юни), че министърът на регионалното развитие е освободила досегашното ръководство на „Автомагистрали“ ЕАД и в борда на директорите са назначени Валентин Вълков, Иван Станчев и Десислава Христова.

По-късно досегашният изпълнителният директор на държавното дружество инж. Стоян Беличев заяви, че промяната, инициирана от служебната министърка на регионалното развитие в ръководството на "Автомагистрали" ЕАД, все още не е в сила, тъй като не е вписана в Търговския регистър. Той изрази съмнение, че Търговският регистър би вписал промяната безпроблемно, тъй като вече е в сила Законът за публичните предприятия.

"Ако той се спазва, би трябвало за техните места да бъде обявен конкурс. В нашите актуални към момента договори за управление пише, че мандатите ни текат до обявяването на конкурс. Такива конкурси минаха в почти всички останали големи държавни фирми, не знам защо при нас се бавеше", каза Беличев пред "24 часа". 

Facebook logo
Бъдете с нас и във