Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕВЕРОЯТНИЯТ ВЪЗХОД НА НОВОЗЕЛАНДСКАТА МОДНА ИНДУСТРИЯ

Репутацията на Нова Зеландия е незавидна, когато става дума за мода. В продължение на години новозеландските туристи, пътуващи с големи раници на гърба, се разпознаваха по света по своята неофициална униформа - черно долнище от анцунг, спортна риза и маратонки. Пребиваващите в страната чуждестранни дипломати отбелязаха афинитета на тамошните жени към късите прически, раниците и практичните обувки. Един посланик дори определи облеклото им като войнишко. Друг пък каза, че изглеждат така, сякаш отиват на погребение.
Но нещата се променят. Сега Нова Зеландия е дом на една непрекъснато разрастваща се модна индустрия. Преди десетина години утвърдените модни марки там можеха да се преброят на пръстите на едната ръка, а сега са около 50 и половината от тях се продават и в чужбина. По данни на Световната търговска организация, от юни 2006-а до юни 2007 г. износът на дрехи от страната е бил на стойност 315 млн. новозеландски долара (216 млн. щ.долара), докато преди десетилетие е възлизал на 194 милиона. Най-големите количества се експортират за Австралия, следван от Америка, Англия, Хонгконг и Япония.
Веригата за детски облекла и дрехи за бъдещи майки Пъмпкин пач (Pumpkin Patch) стъпи на британския и американския пазар през 2006-а и успехът й там я стимулира да предприеме отварянето на нови обекти. Една от водещите дизайнерки на Нова Зеландия - Карен Уолкър, показа своя колекция по време на нюйоркската седмица на модата през февруари, а моделите на Трелис Купър се продават в луксозните магазини за дрехи в Щатите като Какс пето авеню и Фред Сегал.
Новозеландската модна индустрия залага особено много на естествените тъкани. Производителят на облекла за спорт и туризъм Айсбрейкър (Icebreaker) се котира добре в чужбина, защото използва чисто мерино в ярки цветове и предлага впечатляващи кройки. Поради географската отдалеченост на държавата присъствието на световни търговски марки като Гучи (Gucci) и Гап (Gap) например не е толкова силно. Така необременените до голяма степен от вносни влияния новозеландски дизайнери пренебрегват правилата и създават един съвсем различен стил.
Значителна част от рекламните кампании извличат дивиденти от запазената природа на Нова Зеландия и живописните пейзажи. Компанията Бобъкс (Bobux), която продава своите обувки за бебета и деца в 18 държави, се гордее, че те са новозеландски. Култовият производител на облекла за спорт и туризъм Суандри (Swanndri) показва в своите рекламни брошури грубовати фермери, за да изтъкне трайността на продукцията си. Ние трябва да правим хубави дрехи. Повечето от клиентите ни имат оръжие, гласи един от лозунгите на фирмата.
Седмицата на модата в новозеландския град Дюнедин, представяща дизайнерски дефилета както на утвърдени, така и на нови моделиери, се проведе между 26 февруари и 1 март за девета поредна година. Но на хоризонта се забелязват и облаци. Фирмите, които изнасят производството си в Азия, са изправени пред опасността ада бъдат напуснати от техни редовни местни клиенти. А отслабващата икономика в САЩ се отразява негативно на новозеландските търговци и този пазар вероятно няма да е толкова привлекателен за тях през следващите няколко години.

Facebook logo
Бъдете с нас и във