Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НЕПОСТИЖИМАТА СИМБИОЗА

В България има едва три успешно завършени проекта на публично частно-партньорство в транспортната инфраструктура. Това е печалният извод след съвместния форум на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и министерствата на финансите, транспорта и регионалното развитие и благоустройството, който се проведе през седмицата в София. Чисто теоретично сътрудничеството между държавата и бизнеса има много преимущества - привличат се частни капитали в осъществяването на дейности, които са от компетенциите на правителството, поделят се рисковете и облагите от големите инвестиционни проекти. Само че в България все нещо не достига, за да бъдат доведени подобни проекти до успешен завършек. Основната причина за това са недостатъчно добре подготвените процедури, които обикновено стигат не до финала, а до съда.
За съжаление механизмите на публично-частното партньорство у нас все още са слабо развити и продължаваме да търсим най-правилния път, призна транспортният министър Петър Мутафчиев.
Впрочем именно транспортното ведомство може да се похвали с единствените успешни договори - за отдаване на концесия на пристанищата в Балчик, Силистра и Леспорт (Варна). През миналата година правителството определи концесионери за още три порта - Сомовит, Свищов и Оряхово, но още не са завършили процедурите по обжалването на тези решения от загубилите кандидати пред Върховния административен съд. Наддаването за терминала за опасни товари и за Варна - запад пък бе прекратена заради липса на кандидати.
При летищата публично-частното партньорство също увисна в съда. Процедурата за отдаването на концесия аерогарите във Варна и Бургас започна още през 2004 г., като за победител бе избрана датската Копенхаген Еърпортс. Загубилите кандидати обжалваха решението и ВАС прецени, че транспортното министерство трябва да се произнесе отново за победителя в конкурса. Сигурни сме, че няма да има ново обжалване и до месец - месец и половина ще подпишем договора за морските летища, заяви за в.БАНКЕРЪ министър Мутафчиев. Най-вероятно те ще попаднат под управлението на немската Фрапорт, която заедно с българската БМ Стар бе класирана на второ място в конкурса. В началото на седмицата Дитер Вайрих, директор по комуникациите на германската компания, заяви пред Дойче веле, че във Фрапорт са оптимистично настроени за бъдещия си ангажимент в България.
Концесионни анализи се правят и за русенското летище. Процедурата по отдаването му трябва да започне до края на годината, а интерес към него вече заяви швейцарски консорциум. За летищата в Горна Оряховица и в Пловдив все още се уточнява собствеността. За търговищкото летище частен стопанин ще се търси чак през 2007 година.
Концесионирането на жп линиите засега не е на дневен ред заради сериозните средства, които са нужни за изграждането им, а и поради невъзможността те да бъдат използвани от западни превозвачи - българското законодателство все още не допуска те да оперират на наша територия.
Далеч по-реалистична е възможността за концесионирането на гарите в страната. Засега на първо място в списъка са София и Пловдив, които, освен че привличат много пътници, разполагат с доста атрактивни търговски площи. Министър Мутафчиев посочи, че в момента се уточняват терените, върху които те са разположени, и се обсъжда дали да бъде нает консултант за осъществяване на процедурите. Една от възможностите за привличане на частни капитали е изграждането на комбиниран терминал за железопътен и автомобилен транспорт край София. За този проект държавата и столичната община вече търсят частни инвеститори.
Колкото до концесионирането на магистралите, там нещата вече са в ръцете на трима министри - на финансите, на регионалното развитие и на транспорта. Сегашната изпълнителна агенция Пътища ще бъде преобразувана във фонд, но за целта трябва да бъдат направени промени в Закона за пътищата. В транспортното министерство вече са подготвили корекциите и предстои кабинетът да ги одобри. Избрахме този вариант, тъй като това е европейският подход - да не се разделя транспортът от инфраструктурата, подчерта министър Мутафчиев.
Повече подробности за концесионирането на аутобаните ше има след приемането на цялостната стратегия за развитието на инфраструктурата в България. Тя ще бъде представена публично в края на май.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството е приключило работата по Закона за водоснабдяването и канализацията и скоро ще бъде предоставен за обществено обсъждане. Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие Димчо Михалевски, който участва във форума за публично-частните партньорства в инфраструктурата. В нормативния акт ще се определят критериите за общинска и публична държавна собственост, както и преходният период за преструктуриране на сектора. Според разчети на Световната банка през 2007 г. цената за кубик вода в страната ще е около два лева. До 2014 г. пък водата ще скочи до 4-5 лева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във