Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Не стихва напрежението между държавата и автобусните превозвачи

S 250 7529b7df a2db 4afa ac8b 4ad797db8256
S 250 ef1a9f62 fdaf 4890 a157 52cb4e8149f4
S 250 c66fead6 1a08 4e9b 98d7 a87ec41f255d

Въвеждането на ТОЛ системата не е самоцел, а необходимост. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков по време на дискусия за въвеждането на ТОЛ системата в България, организирана от Световната банка и Агенция „Пътна инфраструктура“.

"ТОЛ системата се въвежда сравнително късно в нашата страна, но сега е моментът, когато в Европейския съюз върви дебат за дефиниране на политиките за свързаността, декарбонизацията и дигитализацията. По отношение на темата за свързаността до сега в България са инвестирани огромни ресурси за изграждането на пътната инфраструктура. Оттук нататък, правителството, данъкоплатците и ползвателите на инфраструктурата имат ангажимент да поддържат тази инфраструктура и да разпределят тежестта за нейното ползване“, посочи Росен Желязков.

Министърът обяви, че преди дни в Съвета на ЕС, формат Транспорт бе приет общ подход за измененията на Директива 1999, с която се регламентира системата на евровинетката. С промените ясно се разграничават превозните средства с категория Евро 5 и 6 от тези с по-ниска категория, като се налага принципът да плаща повече не само този който разрушава инфраструктурата, но и този който замърсява. По думите му българската страна има значителен принос за приемането на този механизъм.

„По време на обсъжданията нашето настояване беше от обхвата на евровинетките да бъдат изключени леките автомобили, мини бусовете и леките товарни автомобили. Това е подходът, който ние защитаваме и на национално ниво, като тежестите трябва да бъдат правилно разпределени“, изтъкна министър Желязков. Той допълни, че през следващите години постъпленията от ТОЛ системата ще бъдат основен приход за изграждането и поддържането на пътната инфраструктура, както и за реализация на политики, като свързаност и декарбонизация.

Според разчетите на институциите тол таксите, които ще влязат в сила от март догодина ще имат минимално отражение върху цената на автобусните билети. Твърденията са, че по всички дестинации таксите за пропътувано разстояние щели да доведат до увеличение на билетите с няколко стотинки като единствено по маршрута София - Варна се очаквало повишението да е с почти 1 лев.

Автобусните превозвачи обаче заявяват, че изчисленията са неверни и поскъпването ще е доста по-значително.

Между бранша и държавата има доста сериозни противоречия, като превозвачите заплашват, че ще започнат протестни действия от 13 декември, които ще продължат един месец. 

От бранша предупредиха, че заради въвеждането на тол таксите ще се наложи повишение на цената на превозите. Според разчетите автобусите над 12 тона ще плащат между 5 и 9 стотинки на километър, а тези, които са под това тегло – между 4 и 8 стотинки. Превозвачите твърдят, че имат и проблем с автогаровото обслужване, както и че ако те не бъдат извадени от толсистемата, ще има фалити на автобусни фирми. За последните години от 3000 такива, около 1500 са фалирали.

Браншът недоволства и от въвеждането на системата "бонус-малус". Според организациите в автобусния транспорт "бонус-малус" системата реално е грабеж на застрахователя от шофьора, стимулира паразитна печалба и неоснователното забогатяване на финансови институции. Не на последно място системата ще стимулира корупцията.

Идеята е водачите на МПС, които нямат  нарушение да плащат по-ниска цена от базовата, а хората с нарушения - по-висока. За най-недисциплинираните шофьори цената може да скочи до 400% спрямо базовата, а за изрядните намалението ще е до 25 процента.  Според проекта в зависимост от поведението си на пътя шофьорите ще попадат различен в клас по новата система "бонус-малус". 

Facebook logo
Бъдете с нас и във