Банкеръ Daily

Интервю

Наше вино е в листата на ресторант с три звезди "Мишлен"

Йордан Чорбаджийски, търговски директор на "Блек Сий голд Поморие"

Йордан Чорбаджийски, търговски директор на "Блек Сий голд Поморие", пред "БАНКЕРЪ"

 

Господин Чорбаджийски, кои от вината на "Блек Сий голд Поморие" бяха сред галениците на международните конкурси? Кои ваши продукти впечатлиха сомелиерите?

- Безспорният отличник през изминалата година беше Vera Terra Cabernet Franc & Syrah 2016. Виното получи голям златен медал от Concours Mondial de Bruxelles, златен медал от Mundus Vini, сребърен медал от Decanter и сребърен медал от AWC Vienna. Tова са четири от най-реномираните международни конкурси, а голям златен медал е изключителен успех за нас и за България. Горди сме с тези отличия, защото Vera Terra e най-новото вино, което презентирахме на пазара последната година и веднага беше забелязано от винолюбителите и достойно оценено от дегустаторите в световните конкурси. Освен него с отличия се върнаха и Arte Ante Cabernet sauvignon - златен медал от Mundus Vini и сребро от Concours Mondial de Bruxelles. Въпреки че Поморие е район, известен с белите си вина, международните отличия показват, че и червените не отстъпват по нищо и достойно носят медали на България.

Приема ли светът по-радушно българските вина? И как стоят марките на "Блек Сий голд Поморие" сред тях?

- Наше вино е  първото българско вино, което се предлага в ресторант с три звезди "Мишлен" - Arte Ante Cabernet Sauvignon. Този факт е достатъчно показателен, че българските вина са достойно оценени и навън. Колегите ни в бранша също имат вина-победители в международни конкурси. Това говори, че качеството се вдига с всяка изминала година и всички в бранша се стараем да не отстъпваме по нищо на Франция, Италия и Испания. Изнасяме за Щатите, Канада, Китай, Виетнам и прибалтийските републики, а интересът към България расте.

Какво е мястото на емблематичната ви ракия "Бургас 63" във вашата производствена и търговска стратегия?

- "Бургас 63" е една от нашите емблеми безспорно. Това е продукт, който се наложи от само себе си преди повече от 20 години, когато на пазара имаше глад за качествено питие и до ден днешен продължава да е лидер в сегмента си. Тайната на успеха й е съвкупност от таланта на технолозите и спазването на стандартите при производството й. Цели зърна от сорта "Мускат", добити изцяло от собствените ни лозя, се превръщат във вино. Виното се дестилира незабавно, за да се уловят ароматите, а резултатът е "Бургас 63" - чистота и качество без украса. През годините развихме серията с  още четири изключителни ракии. Почитателите на мускатовата ракия припознаха "Бургас 63 барел" - отлежала пет години в дъбови бъчви, и 12-годишната "Бургас 63". За експериментаторите имаме и траминерова и петгодишна отлежала от сорта "Перл Дьо Кабан", по-известен в България като "Перла".

Имат ли шанс традиционните български сортове на външните пазари?

- Прави впечатление, че на всички винени изложения гостите от чужбина питат за "Мавруд", "Тамянка", "Димят" и "Рубин". Българските сортове са една от особеностите ни пред света и трябва да ги използваме, за да изграждаме нашия индивидуален образ навън. Двадесет и първият век е векът на различното - да заявим нашите качества и особености е задача на всички в бранша, за да бъдем разпознаваеми.

Болезнен проблем за българския експорт е качеството на вината. Как поддържате нивото на вашите продукти?

- Няма проблем с качеството на българските вина. И георгафски, и технологично в България има всички предпоставки за производството на хубаво вино. Проблемът е, че сме по-скъпи на външните пазари. В много държави винопроизводството е национална политика. Секторът се подпомага от държавата и производителите постигат по-ниски цени за производството на вино, респективно по-ниски цени на крайния продукт. Ето защо е възможно в Испания и Италия да се намери нелошо вино за две евро. В същото време българският производител не може да си позволи да продава на загуба. Как да бъдем конкурентноспособни?

Нивото се поддържа с безкомпромисната грижа за нашите собствени лозя - хубавото вино се отглежда на лозето. Другите съставки са талантът, взискателността  на нашите технолози и дисциплината в спазването на стандартите за производство.

Помага ли държавата на винарите у нас - с финансиране и със законови промени в помощ на бранша?

- В някои отношения бележим прогрес, но в други, за съжаление, изоставаме. Един такъв пример е подпомагането на производителите на грозде в България.  Тенденциите са към влошаване на климатичните условия и влажността. Добивът на грозде ще става все по-трудоемък и все по-скъп. И към момента държавата не подпомага производителите на грозде, ако не бъдат взети мерки бързо, след няколко години България ще остане без лозови масиви.

Кои са проблемите в сектора, които трябва да се решат? Вероятно най-напред ще споменете нелегалния алкохол?

- Проблемът с нелегалния алкохол е проблем преди всичко за здравето на потребителите. Напитките, които произвеждат нерегистрираните производители не отговорят на никакви стандарти за качество и хигиена. Тяхното производство е незаконно. Така както се инвестират средства в системата на здравеопазването, е редно да се обърне внимание на превенцията на здравето на потребителите.  

По закон регистрираните производители на алкохол плащат акциз и данъци на държавата, спазват стандарти при производството. Продукцията се тества в сертифицирани лаборатории. Тези правила трябва да важат за всички, които произвеждат и искат да осъществяват търговия. За лична консумация всеки може да направи за своя консумация малки количества срещу платен акциз. Държавата трябва да се справи с големите нерегистрирани производители, които по данни на Лозаро-винарската камара са повече от 6500.

На пазара вече има много малки и големи винарни. Каква е тайната на вашия успешен маркетинг?

- Качество и постоянство - това са двете важни условия за успех на пазара. Потребителят е взискателен и все повече изгражда своя вкус. Най-успешно се реализират на пазара продукти с добър баланс между цена и качество. Ние се стараем да отговорим на високите критерии на потребителя, като произвеждаме вина с отлично качество и в базовия и средния ценови клас. За пример ще дам серията "Pentagram", която ребрандирахме наскоро. Вино под 10 лева на пазара печели медали в международни конкурси редом до много по-скъпи продукти.

За да бъдем всяка година на пазара с добра продукция, полагаме големи грижи за нашите собствени лозя - над 650 хектара. Заедно с това поддържаме добри партньорски взаимоотношения с местните производители на грозде. Така можем да гарантираме качеството на суровината, която използваме.

Успехът на българското вино зависи в голяма степен от културата на пиене у нас. Имате ли инициативи в тази посока?

- Организираме винени вечери с наши клиенти - ресторанти и хотели, провеждаме обучения на персонала в обектите, които предлагат нашите продукти. Инвестираме в дегустации в търговската мрежа. Това са методи, които дават възможност на потребителите и виноценителите да опитат нашите вина и да се уверят в качествата им, преди да пристъпят към покупка.

Стараем се да участваме във всички по-големи изложения и форуми в страната, които събират голяма аудитория от специалисти и обикновени потребители. На тези събития всеки може да опита, да сравни и да оцени вината на нашия пазар и да прецени за себе си кои са неговите фаворити.

Кой от вашите продукти бихте препоръчали на българите за предстоящите празници?

- На всички искам да пожелая светли празници, много здраве и късмет през новата година! Да консумират с удоволствие и мярка напитки, произведени от лицензирани производители и да изберат българското производство!

Благодаря Ви за това интервю!

Facebook logo
Бъдете с нас и във