Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Наредиха се мераклии за "Струма"

След завършването на строящите се сега отсечки от магистралата за Гърция нови можем да очакваме чак през 2019 година.

Макар европейското финансиране за новия програмен период още да не е окончателно одобрено, парите на практика вече се разпределят. През седмицата  Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" отвори офертите на кандидатите за строителството на лот 3.3 от магистрала "Струма" от Кресна до гр. Сандански. Трасето е с дължина 23.6 км и се очаква да глътне до 240 млн. лв. от новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура". При него теренът е сравнително благоприятен, но заради наличието на два пътни възела, девет моста, 15 подлеза и надлеза и 3 км армостени цената на километър ще е около 9 млн. лева.

Предложения за изграждане на отсечката са подали пет самостоятелни дружества и четири консорциума. Очаквано соловите играчи са само чуждестранни компании с голям капацитет и опит в пътното строителство. Това са испанската "Обраскон хуарте лаин", гръцката "Терна", австрийската "Страбаг" АГ и италианските "Серенисима коструциони" СПА и "Сочиета Италиана пер Кондоте Д'Акуа". Първата фирма е почти непозната на българския пазар, тъй като досега не е печелила обществени поръчки, но е участвала в търговете за магистрала "Люлин" и отсечката от Дупница до Благоевград. Компаниите от Апенините пък са абсолютно нови за българския пазар и в регистрите няма информация да са участвали в каквито и да е проекти. За разлика от тях, "Терна" и "Страбаг" АГ са добре познати и имат зад гърба си редица изпълнени договори за пътища, жп линии и друга инженерна инфраструктура.

Чужденци има и в две от обединенията. Консорциумът "АМ Струма - 2014" например се състои от португалската "Лена енженярия конщрусоиш" и "Х.С.С." ЕООД на предприемача Христо Стефанов, който стои и зад акционерното дружество "Монолит София". "Трейс груп холд" и "Пътища и мостове" пък си партнират в обединението "АМ Струма" с френската NGEContracting, която досега също не е работила у нас.

Останалите двама кандидати за строителството на аутобана от Кресна до гр. Сандански са изцяло български. Това са консорциумът "Струма - лот 3.3", в който влизат "ГБС инфраструктурно строителство", "Пътстрой-92", "Главболгарстрой" и "Геострой", и регистрираното по Закона за задълженията и договорите дружество  "ПСТ Струма 3", включващо "ПСТ груп", "Рутекс" и "Понсстройинженеринг".

Ценовите оферти на участниците в процедурата се очаква да станат ясни до края на месеца, но дори и да се стигне безпроблемно до избора на изпълнител, което е малко вероятно, отсечката ще е готова най-рано в началото на 2019-а. Срокът за изпълнение е 1280 дни, но графикът може да се забави още, ако избраното в края на май за извършване на геоложките проучвания обединение "Геопс-Геотехника консулт" ("Геопс - Болкън дрилинг сървисиз" ЕООД, "Геотехника - АБС" ООД и "Старт консулт" ЕООД) не си свърши работата в срок. Анализите му трябва да са готови до август 2015-а. Именно на тяхната база ще започнат работа строителите, тъй като устойчивостта на земните пластове е от ключово значение поради повишения сеизмичен риск в района на съоръженията.
Същите са сроковете и за изпълнението на лот 3.1 от "Струма" между Благоевград и село Крупник. За него все още се приемат оферти, след като строителните компании поискаха преди време удължаване на срока до 10 ноември. Мотивът им бе, че трасето е изключително сложно и изисква повече проучвания и подготовка. И наистина, макар отсечката да е с обща дължина от 12.6 км, тя включва три пътни възела, осем мостови съоръжения с обща дължина от около 850 м, три надлеза и седем подлеза. За изграждането й са предвидени 180 млн. лв., което прави средна цена на километър от около 14 млн. лв. - своеобразен рекорд за страната. В случая има и една важна подробност - близо 2.6-километровият тунел край село Железница и подходите към него са извадени от заданието и за тях ще бъде обявен отделен конкурс, чиято прогнозна стойност е 200 млн. лева. 

Колкото до изграждането на най-критичния участък от аутобана до Гърция - Кресненското дефиле, там възелът продължава да се заплита. Тъкмо когато уж бе решено окончателно да се строи 15-километров тунел, оценяван на 1.1 млрд. лв., служебният министър на транспорта Николина Ангелкова заяви, че се подготвя алтернативен вариант. Той предвижда скоростен път вместо магистрала, за което имало и положително становище от Европейската комисия. Аргументът е, че така ще се спестят около 500 млн. лева. Зад това решение обаче прозира лобисткият натиск на нашенските строителни фирми, които се опасяват, че ще отпаднат от играта, ако бъде предпочетен тунелът. Съоръжението е изключително сложно и е от компетенциите само на най-големите имена в тунелното строителство не само в Европа, а и в целия свят. Според последните разчети на властта едва в началото на 2016-а ще стане окончателно ясно кой вариант ще се изпълнява.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във