Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НАЙ-УСПЕШНИТЕ КОМПАНИИ НА ЕВРОПА

Разочарован от ограничения избор на финансова информация в ИНТЕРНЕТ, холандският банков служител Флорис Алкемаде напуснал работа, за да създаде собствена компания, която през 2005 г. може да му донесе приходи от 20 млн. евро.
След като наследил от баща си фирма за производство на пластмасови торби, италианецът Фабрицио Лори разработил напълно нов продукт и осигурил на компанията мълниеносен растеж.
Британският консултант Антън Милнър обединил усилията си с трима германски съдружници и основал фирма за производство на слънчеви батерии в западнал източногермански град.
Подобно на предприемачите по цял свят тези трима мъже притежават забележителни качества - въображение, решителност и умение да се възползват от добрите възможности. По-впечатляващ обаче е фактът, че те са успели да създадат процъфтяващ бизнес в сърцето на Западна Европа, където високите данъци, строгите правила на труд и недостатъчното финансиране трудно оставят възможности за успешен старт. Днес дори глобални играчи като Ай Би Ем (IBM) и Филипс (Philips) свиват персонала си на Стария континент и прехвърлят работни места към по-евтини и не така регулирани пазари в Азия и Източна Европа. Дори през последните три години, когато Европейският съюз отчита слаб икономически ръст, някои малки и средноголеми компании увеличават приходите си и продължават да създават работни места.
Заедно с брюкселска организация, представляваща повече от 2000 предприемачи, американското списание Бизнесуийк изработва годишна класация на 500-те най-бързо развиващи се компании в Европа. За да участват в подреждането, фирмите трябва да са базирани в някоя от 25-те страни, членуващи в ЕС, както и в Исландия, Норвегия или Швейцария. Необходимо е също да са създадени преди 2002 г., да са имали поне 50 служители, но не повече от 5000 през 2001-ва, и да са отчели печалба поне веднъж в рамките на три години.
Подреждането отчита способността на компаниите да създават работни места и се базира на индекса Бърч, разработен от икономиста от Масачузетския технологичен институт Дейвид Бърч през 80-те години. Изследванията на Бърч показват, че по-малките компании допринасят повече за увеличаването на работните места и динамиката на икономиката, отколкото големите корпорации. Ето някои от компаниите, включени в първата стотица на класацията.
1-во място:
Асистем (Assystem), Франция
Продажби: 465.1 млн. евро
Основана през 1966 г., за да доставя технически услуги на френската ядрена индустрия, през последните пет години парижката компания се превръща в глобален играч в бързоразвиващата се сфера на технологичните консултации. Днес за нея работят 8000 души - с 20% повече, отколкото през 2004 г. и над четири пъти повече, отколкото през 2001-а. Това я поставя на първо място по открити работни места сред най-активно разрастващите се европейски фирми. Днес Асистем оперира в 17 държави. За да разшири географския си обхват, в края на 2004 г. тя започна съвместна работа с индийската Тата кънсалтънси сървисиз (Tata Consultancy Services Ltd.) по проекти за Еърбъс (Airbus) и за други клиенти. Неотдавна Асистем купи и британската Инбис груп (Inbis Group), както и германската Атена енджиниъринг (Atena Engineering), които имат солидна база клиенти.
9-о място:
Ку-селс (Q-Cells), Германия
Продажби: 128.7 млн. евро
Германският производител на слънчеви батерии не може да се оплаче от развитието на събитията в последно време. През първата половина на 2005 г. той удвои продажбите си, обра няколко награди за най-успешно прохождаща компания, а при дебюта си на борсата на 5 октомври акциите й скочиха с 25%, осигурявайки на фирмата пазарна стойност от 1.75 млрд. евро.
Компаниите, използващи слънчева енергия, трупат все по-голяма популярност, тъй като рекордните цени на петрола и тревогите около замърсяването на въздуха разпалват интереса към алтернативите на изкопаемите горива. Успехът на Ку-селс надхвърля многократно очакванията на родения във Великобритания главен изпълнителен директор и бивш консултант Антън Милнър, който създава компанията през 1999 г. заедно с инженер и двама физици от Германия. В продължение на четири години тя завладява 6% от световния пазар на фотоелектрически клетки, които служат за основа на соларните панели, и днес заема пето място в индустрията. За компанията работят над 700 души в родния й град Талхайм в Източна Германия, където почти всеки пети жител е без работа. Колкото до бъдещето, за Ку-селс то изглежда обещаващо. Пазарът на слънчева енергия тепърва ще се развива, а плановете на компанията са да използва приходите от продажбата на акциите си за построяване на нови фабрики.
16-о място:
Нуова пансак (Nuova Pansac), Италия
Продажби: 250 млн. евро
Заради високите разходи за труд и силната конкуренция на фирми от Китай и Източна Европа италианските компании трудно поддържат работата в своите заводи. Независимо от предизвикателствата обаче през 2004 г. 36-годишният предприемач Фабрицио Лори открива фабрика с 600 работници край Венеция, за да отговори на глобалното търсене на своя уникален продукт - дишащ изкуствен филм, използван при производството на пелени и салфетки.
Лори наследява Нуова пансак от баща си през 1993 година. По онова време тя произвежда евтини пластмасови пазарски торби и опаковки за потребителски стоки. Конкуренцията на заводите в развиващите се страни става все по-силна, затова Лори окуражава инженерите си да разработят нещо съвсем ново. Те създават изкуствен филм, който пропуска въздух, но не и вода. През 2000 г. предприемачът патентова изобретението и машините, които го произвеждат, и започва да го продава на компании като Проктър енд Гембъл (Procter Gamble). Продажбите за 2005 г. са на път да достигнат 300 млн. евро, което е с 20% повече, отколкото през миналата. Ако спреш да вървиш напред, загиваш, обича да повтаря дългокосият бизнесмен и вече работи по нов продукт.
20-о място:
Кафе неро (Caffe Nero), Великобритания
Продажби: 98.2 млн. евро
Британската верига кафенета с италианско име и калифорнийски собственик продължава да доказва, че с правилна рецепта дори англичаните могат да бъдат накарани да забравят студената бира и чая с мляко. Компанията е свикнала с добрите финансови резултати и 2005 г. не е изключение от традицията. Започнала като скромна верига от пет заведения, днес Кафе неро управлява 230 кафенета в 101 града във Великобритания. През 1997 г. инвеститорите се изсмели на идеята на Джери Форд - създателя на веригата, че хората биха плащали по три евро и повече на ден за чаша кафе, но той се оказал прав. Четиридесет и седем годишният Форд създал компанията година преди американската верига Старбъкс (Starbucks) да стъпи в неговия град. Въпреки че мощните чужденци бързо завладяват 26% от пазара, през последните пет години клиентите посочват именно неговите заведения като най-добри по отношение на качество на кафето, атмосфера и обслужване.
23-о място:
Актавис груп (Actavis Group), Исландия
Продажби: 452 млн. евро
Базираната в Рейкявик компания винаги се стреми да бъде първата, която предлага генеричен заместител, когато патентът на дадено лекарство изтече. Подобно на доста по-големите си конкуренти като израелската Тева фармасютикъл индъстрис (Teva Pharmaceutical Industries) Актавис разширява пазарите си чрез нови придобивки - стратегия, донесла 43-процентен скок на продажбите й за 2004 г. и печалба в размер на 78.5 млн. евро. Само през тази година компанията е сключила сделки на стойност 500 млн. евро, придобивайки активи в България, Чехия, Унгария, Словакия, Индия и САЩ. Благодарение на покупките си Актавис развива производство и проучвателна дейност и реализира продажби в 28 държави на пет континента. Тя е лидер на пазара на генерични продукти в Исландия и Малта и сред първите десет в много източноевропейски страни. Създадена е през 1956 г. под името Фармако (Pharmaco) от седем фармацевти с идеята да разпространява и продава лекарства в Исландия. Преходът към генерични продукти идва през 1999 г. с придобиването на малък генеричен производител в България. През 2002 г. Фармако се слива с друга исландска компания, Делта (Delta) и създава Актавис, която днес е едно от най-големите дружества в Исландия. За да остане конкурентоспособна, тя опитва да стъпи на американския пазар, където се реализира голяма част от генеричната продукция в глобален мащаб.
35-о място:
Ей Ти енд Ес (ATS), Австрия
Продажби: 332 млн. евро
Австрия не е известна като голям високотехнологичен център, но именно тя е родина на компанията, която осигурява нервната система на почти 40% от мобилните телефони в Европа. Базираната във Виена корпорация Острия текнолъджи енд систъмс (Austria Technology Systems) произвежда табла, чрез които отделните части на електронните устройства комуникират помежду си. Ей Ти енд Ес има клиенти, на които завиждат всичките й конкуренти. Нокиа (Nokia) е най-големият потребител на продукцията й, но австрийците имат договори и с Моторола (Motorola), СониЕриксон (SonyEricsson) и др. Компанията е основана през 1984 г., но пробивът идва през 2002-ра, когато тя обявява плановете си да строи производствен завод в Шанхай. Мнозина сметнали австрийците за луди, тъй като щели да инвестират във фабриката 140 млн. евро - половината от годишните си приходи от продажби. Беше рисковано, но за нас нямаше друг път, спомня си директорът на компанията Харалд Зомерер. Рискът се оказал оправдан и заводът излязъл на чисто само шест месеца след откриването си. Днес в него работи една четвърт от работната сила на компанията, но тя ще нарасне още повече догодина, когато в китайския град бъде открита втора, три пъти по-голяма фабрика.
60-о място:
Маркет Екс Ес (MarketXS), Холандия
Продажби: 17.2 млн. евро
Създадената преди шест години холандска компания продава софтуер за изпращане на пазарна информация в реално време на финансови институции и техните клиенти. За разлика от конкурентите си Ройтерс (Reuters) и Блумбърг (Bloomberg) тя не произвежда съдържанието, а само осигурява технология за разпределянето му. Данните постъпват от агенции като Дау Джоунс (Dow Jones), от фондови борси и изследователски компании. Тъй като Маркет Екс Ес позволява на клиентите си да подбират точната информация, която искат, от множество източници, цената й е доста по-ниска от тази на конкуренцията. Днес за Маркет Екс Ес работят 110 служители в четири офиса в Белгия, Люксембург, Холандия и Германия, а клиентите й наброяват повече от 350 в цяла Европа, сред които имена като АБН Амро (ABN Amro), Ай Ен Джи (ING) и Фортис (Fortis).
88-о място:
Редур (Redur), Испания
Продажби: 101.5 млн. евро
През 1967 г. младият шофьор на камион Анхел Лосано използва печалбата от продадената реколта от семейната ферма, за да купи камион на старо. Днес 61-годишният мъж ръководи Редур - най-бързо развиващата се транспортна и логистична компания в Испания, която има 1500 работници, 800 камиона и мрежа от складове в цялата страна. Ключово за нейния успех се оказва умението на Лосано да се възползва от всяка добра възможност, появила се на пътя му. Когато автомобилни производители като Рено (Renault) и Фиат (Fiat) разширяват дейността си в Испания - след влизането на страната в Европейския съюз през 1986 г., той използва опита на Редур в експресните доставки, за да ги привлече за партньори. Днес компанията предлага експресни доставки и услуги по съхранение на стоки на широк кръг от промишлени клиенти, а неотдавна инвестира 23 млн. евро в построяването на логистичен център с площ 95 000 кв. м в Мадрид. Педант на тема обслужване, Лосано често облича работнически дрехи и сам тръгва да извършва доставки, за да види отблизо реакциите на клиентите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във