Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Най-сетне зелена светлина за Uber и у нас

Законопроект на „Демократична България“ ще разреши споделените пътувания

S 250 d0ff71a3 2dda 4eec a20c f6a95b8189ce


След цяло десетилетие борби, най-сетне има шанс споделените пътувания да бъдат разрешени и у нас. Увереност за това дава проектът за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози (ЗАП), внесен от депутатите от „Демократична България“ Христо Иванов и Атанас Атанасов още втория работен ден на 45-ото Народно събрание.


С този проект в Закона за автомобилните превози трябва да бъдат въведени изменения, разграничаващи стандартните таксита, които човек може да наеме и от улицата, от тези, които могат да се извикат единствено чрез специална диспечерска система, мобилно приложение или по друг електронен начин.

Това разграничение е от изключителна важност и затова законопроектът изрично допуска възможността таксиметровите коли, които няма да бъдат наемани на пътя, да бъдат с „неунифициран външен вид“ -

да нямат табелки „Такси“,

да не са жълти, да не са оборудвани със стандартни таксиметрови апарати, да се "висят" по пиаците и неформалните стоянки и т.н. С други думи - да не се отличават по никакъв начин от личните автомобили, каквито всъщност са си.

Проектозаконът за изменение и допълнение на ЗАП ще даде възможност на много шофьори да извършват споделени пътувания срещу съответно заплащане - отивайки и/или връщайки се от работа, както и в свободното им време. Поради това проектът допуска измерването на разстоянието и отчитането на приходите да става чрез GPS и система, свързана с приходната агенция, подобна на тази, въведена неотдавна в Естония.

Предвидено е и значително

облекчаване на регистрационния режим

на всички таксиметрови автомобили - чрез премахването на разрешенията, издавани от общините. Според вносителите е достатъчно само обикновено вписване в регистъра на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), откъдето общините могат да черпят информация за дължимия местен данък. С това се премахва излишната административна тежест за превозвачите, както и възможността на общините да регулират силово пазара на таксиметрови услуги и да (пре)разпределят участниците в него. Дейност,  която нерядко се използва от тях като "бухалка", за рекетиране на превозвачите.

В същото време, авторите и вносителите на проекта изрично подчертават, че общинският данък на такситата се запазва непокътнат.

И нещо изключително важно в тази пандемична обстановка, чийто край дори и най-смелите епидемиолози все още не се наемат да предскажат: законопроектът въвежда

принципите на електронното управление

при регистрацията и проверката на такситата.

За целта всички данни за таксиметровите автомобили ще могат да бъдат извличани от Националния регистър на превозните средства на МВР, а всички заявления ще могат да се подават по електронен път. Единственото, което трябва да се направи за целта е превозвачите да интегрират вътрешните си системи за управление на автопарка с централния регистър. С това

задължителното носене на документи се премахва

а органите на „Пътна полиция“ и ИААА ще проверяват всичко по електронен път.

Пак с цел намаляване на административната тежест, в законопроекта се залага и премахване на централизираните обучения на водачите на таксиметрови автомобили и замяната им с предоставянето на обучителни материали, които могат да бъдат и във вид на видео уроци. А централизираните изпити ще бъдат заменени от най-прости електронни декларации, чрез които таксиметровите водачи ще се "заклеват тържествено", че са се запознали с обучителните материали.

По отношение на техническа изправност и възрастта на таксиметровите автомобили обаче досегашният рестрикционен режим се запазва. По отношение на психическата годност и чистото съдебно минало на водачите - също.

Припомняме, че преди години у нас се извършваха таксиметрови превози от Uber и Maxim. След сезиране на Комисията за защита на конкуренцията от страна на таксиметрови фирми в средата на 2015 г. обаче Uber  беше глобена с 200 000 лв., а след това - с няколко бързи промени в ЗАП -

дейността й на практика бе забранена.

Колкото и от Uber да обясняваха, че платформите за споделени пътувания могат да намалят броя на колите в движение и съответно – трафика и количеството изхвърляни в атмосферата газове - това не беше взето под внимание от тогавашното правителство на ГЕРБ. Или по-скоро - беше взето, но само по адрес на Uber. Защото другата платформа - Maxim, никой не посмя да я докосне дори и с пръст.

 

Белчо Цанев

 


Проф. Симеон Ананиев, председател на УС на Клъстер „Зелен транспорт“:


Това е чудесна новина!

Внасянето на законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, който да разреши извършването на споделени пътувания в България, е чудесна новина. Познавам проекта добре, защото сме го обсъждали в нашия Клъстер „Зелен транспорт“. Чрез него се дава път на свободната конкуренция, която подобрява както таксиметровите услуги, така и състоянието на околната среда.

Вижте, става дума за компании, които от години работят легално в цяла Европа - спазват всички регулации, отговарят на всички условия, създават работни места, плащат данъци и пр. Това, че преди няколко години в България някой си мутрагеньо, близък на властта, забрани споделените пътувания, противоречи не само на европейската практика, но и на нормалната икономическа и екологична логика.

Отдавна навсякъде има такива платформи - и в цял ЕС, и дори в Русия. И защо не, след като всичко е открито и ясно – поръчваш такси по интернет, плащаш го по интернет и всичко това става в реално време видно в НАП, няма шофьори да ти се правят на интересни с вечното „Нямам дребни“ и пр.

И още нещо – компании като Uber винаги залагат на най-екологичните автомобили – електрически и хибридни или в краен случай – малолитражки. Чрез електронната платформа водачът избира пътя с най-малко задръстване, така че да пътуваш най-малко време, а не да висиш в трафика, за да ти цъка броячът за престой на определени секунди.

Всичко това е от голяма полза за обществото, тъй като, първо, не увеличава трафика и второ, намалява емисиите вредни газове. А номерцата на таксиметровите водачи, известни още от времето на социализма, ги няма в такситата на Uber и останалите фирми с електронните платформи за споделени пътувания. Така че аз горещо приветствам проекта на „Демократична България“.

Facebook logo
Бъдете с нас и във