Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Над 419 млн. лева, събрани от тол такси, отиват за пътища в Северозападна България

Държавата отпуска 419 327 906 лева за изграждане на пътища в Северозападна България. Регионалният министър Петя Аврамова се надява, че строителството на скоростния път Мездра - Ботевград да започне до края на тази година. Стойността на лот 1 е близо 133 млн. лева, а на лот 2 - близо 223 млн. лева без ДДС. Вече са избрани изпълнителите на проекта и те ще получат парите си след цялостно завършване и приемане на обекта. Този тип финансиране се използва за първи път при подобен тип строителство, а очакванията са да има дисциплиниращ ефект. 

"Със задоволство искам да съобщя за едно ново решение днес с постановление на Министерски съвет, с което се даде зелена светлина за реализацията на скоростен път от Мездра до Ботевград. Максималният размер на ангажиментите, които Агенция "Пътна инфраструктура" може да поеме за сключване на договори с изпълнителите, е до 419 327 906 лева", обяви Аврамова на брифинг след редовното заседание на правителството.

Аврамова напомни, че този участък е част от пътя Видин - Ботевград, който е натоварен заради трафика при Дунав мост при Видин. По скоростния път Мездра - Ботевград ще бъдат изградени кръгови кръстовища, ще има и площадки за отдих. Предстои да бъдат изградени кръгови кръстовища при Мездра, Германци, Ребърково и Ботевград. Трафикът ще бъде изнесен извън населените места като мярка срещу шума и замърсяването, така че обходите ще бъдат изградени при Люти дол и Пчелица, като при Люти дол ще има и две тунелни съоръжения.

Строителството ще се финансира с приходите от продажбата на тол такси и винетки. Тол таксите обаче още не са определени. Аврамова уточни, че предстои заседание на консултативния съвет към министерството и след това ще бъде обявена тарифата. Според процедурата, определената такса трябва да бъде нотифицирана пред Европейската комисия.

Индикативният срок за приключване на строителството на пътя е 2023 г. 

По данни на Евростат от 2018 г. Северозападна България е регионът с най-смъртоносни пътища в Европа. Северозападният район,  включващ областите Враца, Монтана, Видин, Плевен, Ловеч, отдавна има проблем с пътищата - там няма изградена нито една магистрала, а голяма част от републиканските и особено общинските пътища са в отчайващо състояние. 

През март АПИ обяви, че близо 7 млрд. лв. ще се инвестират в пътната инфраструктура на Северна България през следващите години. С цялостното доизграждане на автомагистрала „Хемус“, на проектите Русе - Велико Търново, Видин - Ботевград, обходният път на Габрово и тунелът под Шипка ще има пътни комуникации, с които ще се ускори развитието на Северна България и ще се осигури бърза и безопасна пътна връзка между София, Варна, Русе и Видин. 

Детайли за строителството на скоростния път Мездра - Ботевград

Отсечката Мездра - Ботевград ще бъде с две платна с по две ленти за движение в посока. Трасето ще следва съществуващия път като се развива по нов терен в участъците, обхождайки селата Люти дол, Типченица, Новачене и Скравена с цел намаляване на въздействието на шума и вредните емисии от тежкото транзитно движение върху жителите на населените места. Ще бъдат изградени и ремонтирани редица съоръжения - над ж. п. линията Мездра - София, мостове над р. Искър, Малата река, Калница, Бебреш, Рударка, както и пътен възел при село Новачене. Пресичанията на републиканските и общинските пътища ще се осъществява чрез кръгови кръстовища „Мездра“, „Дърманци“, „Ребърково“, „Люти дол“, „Скравена“ и „Ботевград“. Предвидено е изграждането на селскостопански надлези, площадки за отдих и т. н. На обхода на с. Люти дол ще бъдат построени два тунела, с дължини съответно 490 м и 340 м.

Направлението Видин - Ботевград с обща дължина 167 км е приоритетен проект в инвестиционната програма на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Агенция „Пътна инфраструктура“ до 2022 г. С построяването на моста „Нова Европа“ (Дунав мост 2), свързващ градовете Видин (в България) и Калафат (в Румъния), това направление през страната ни се използва по-интензивно като най-къс маршрут между Западна и Централна Европа и Бяло море. 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във