Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Над 2.2 млрд. лв. за газовия хъб

Въпреки политическите неясноти и сложната ситуация с доставките на природен газ страната сериозно се зае през последните дни с изграждането на нови газопроводи. Целта е ясна - да се осигури преносът през нашата територия на синьо гориво от Турция към Западна Европа.

В тази връзка "Булгартрансгаз" обяви най-мащабната поръчка в историята си - изграждането на газопровод в Северна България за внушителната сума от над 2,2 млрд. лева. Официално тя се прави заради възможността за разширение на газопреносната врежа на държавния газов оператор с цел повишаване на сигурността на доставките на природен газ за нашата държава, както и за съседните страни и региони. Това щяло да спомогне и за утвърждаването на ролята на България като газоразпределителен център в ЕС, става ясно от обясненията за конкурса. Всъщност новата тръба ще дублира трасето на "Южен поток", който не е осъществен след политически скандали между ЕС и Русия. Впоследствие, разбира се, ние се оказахме основният потърпевш, при все че и българските политици дадоха своя дан за провала.

Сегашният проект вече е изцяло съобразен с европейското право и предвижда изграждането на изцяло нов газопровод. Той ще започва от варненската компресорна станция "Провадия", ще преминава през цяла Северна България и ще продължава към сръбския град Зайчар. Според плановете по тръбата ще бъдат изградени две нови компресорни станции, а и вероятно тя ще има връзка с газовото хранилище край с. Чирен, Врачанско. Изпълнителят ще трябва да направи почти всичко по газопровода - да го проектира, построи и въведе в експлоатация.

На практика размерът на поръчката е съпоставим с тези за строителството на магистрали и е значително по-голям от средствата, необходими за строежа на газопровода между гръцкия град Комотини и Стара Загора. Така че със сигурност ще има доста участници в процедурата, но не са изключени и обжалвания от загубилите претенденти.

Нов хъб - нова фирма

Според идеите на правителството на Бойко Борисов бъдещият газопровод ще е част от цялата система, наречена "Газов хъб Балкан". Съответно "Булгартрансгаз" регистрира еднолично акционерно дружество със същото наименование. Сега той е изцяло собственост на газопреносния оператор, но в бъдеще се предвижда продажбата на до 49% от неговите акции. "Това би допринесло за реализация на концепцията за газоразпределителен център "Балкан" и за увеличаване на ликвидността на пазара на природен газ в България и региона на Югоизточна Европа“, обясняват от "Булгартрансгаз".

Фирмата ще оперира и с платформа за търговия с природен газ. От държавния оператор изтъкват, че инфраструктурата на газоразпределителния център ще осигури необходимите предпоставки за изграждане на първия ликвиден физически и търговски газов хъб в региона на Югоизточна Европа. Като първи етап от изграждането на борсата  "Газов хъб Балкан" ЕАД ще предостави на участниците на пазара у нас и в региона възможността да използват търговска платформа с всички необходими функционалности.

Както "БАНКЕРЪ" вече писа, новото дружество ще има съвет на директорите, чийто председател ще е изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов, а членове - Захари Дечев и Кирил Равначки.

Липса на интерес

И докато държавата се подготвя да строи нови газопроводи, няма кой да пренася синьо гориво по тях. Или поне не и в желаните от "Булгартрансгаз" обеми. Големи международни компании, включително и "Газпром", не са проявили готовност за пренос по това трасе поради една проста причина -  високите изисквания, които е заложил държавният газов оператор.

От "Булгартрансгаз" извършиха първи пазарен тест, за да проверят нагласите на фирмите към преноса на гориво по продължението на газопровода "Турски поток“ у нас. Оказа се обаче, че трите компании, проявили интерес към такъв вариант,

не са регистрирали достатъчни количества 

Тоест  при така заложените параметри няма икономическа изгода за осъществяването на проекта. Подадените заявки от кандидатите не покриваха условието на "Булгартрансгаз" за предвиждани приходи от 2.67 млрд. лв. в период от 15 години. Ето защо, за да стане проектът рентабилен, държавната фирма промени условията по търга.

При новите условия се предлага сключването на договори вече не за 15, а за 20 години и таксите за пренос са занижени с около 3 процента. При входната точка от Турция към България референтната цена за пренос ще бъде намалена от 322.44 лв. до 315.75 лв. (МВтч/ден/година). За изходната точка от България в посока Сърбия цената се намалява от 542.97  до 521.04 лв. (МВтч/ден/година).

Очакванията са капацитетът на тръбата да бъде резервиран основно от руската "Газпром". Няколко пъти вече енергийният министър Теменужка Петкова каза, че съоръжението ще се строи  само ако има икономическа изгода. Което бе потвърдено и от директора на газовия оператор Владимир Малинов.

Намеренията са "Булгартрансгаз" да тегли кредит за около 2.3 млрд. лв., за да може да обезпечи строителството на тръбата от Провадия до сръбската граница.

Очевидно в началото на тази година фокусът на държавата е насочен към инфраструктурата за пренос на синьо гориво, като междувременно продължава строежът и на газовата връзка с Гърция. И е въпрос на време е да разберем дали по европейските правила ще успеем да накараме "Газпром" и другите участници в играта да изберат България за преноса на газ към Европа, а не към Гърция.

Пламен Симеонов

Facebook logo
Бъдете с нас и във