Банкеръ Daily

Управление и бизнес

На първо време товарните "електрички" поскъпват с 20 на сто!

S 250 142d3c1e d444 427d 8f8c 784ea926caac

Около 430-440 лв. за мегават/час (МВтч) се движи средната цена на електрическата енергия на свободния пазар през последния месец. При това поскъпването на тока продължава, като на платформата „Ден напред“ на Българската независима енергийна борса (БНЕБ) за 21 декември средната цена на базовата енергия надхвърли 669 лв./МВтчас. Така средната цена на базовата енергия през декември 2021 г. е около 4 пъти по-висока спрямо първата седмица на януари, когато тя „играеше“ между 92 и 123 лв./МВтчас.

 

При положение, че тяговата енергия формира около 1/3 от навлата (цената на превоза на товари - бел. авт.), то сметките на жп компаниите показват, че трябва да вдигнат тарифите си от Нова година с около 21-22 на сто. Само заради по-скъпия ток, защото "калкулацията" на непрекъснато увеличаващите се разходи по другите пера са оставени за по-нататък. Тук трябва да уточним, че в случая говорим само за траспорт на стоки за внос, износ и вътрешни доставки. Що се отнася до транзитните превози, за тях навлата ще се повишат само със 7% - заради по-големите отстъпки, които дава Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) за по-дълги дестинации.

По информация на „БАНКЕРЪ“, някои от жп превозвачите и спедиторите вече предупреждават своите клиенти за предстоящото увеличение на навлата с над 20 на сто. Реакцията е напълно естествена - клиентите са подскочили до небесата, звънейки по телефони и пишейки гневни имейли, че това ще ги направи неконкурентноспособни и - в крайна сметка - ще ги изхвърли от пазара.

От своя страна жп превозвачите и спедиторите събират тези гневни имейли, защото идеята е те и "съответните" подробни разчети за увеличените разходи, да бъдат представени пред Министерския съвет с предложение за финансово подпомагане на жп превозвачите.

Вариантите са няколко.

Единият от тях е жп компаниите да получат право да купуват електроенергия директно от АЕЦ „Козлодуй“ - като най-евтина. На пръв поглед това е логично, защото годишното потребление на електроенергия на всичките 15 жп превозвача у нас, включително и на държавната „БДЖ – Товарни превози“, е около 286 000 МВтч годишно. Това количество е под 1.8% от годишното производство на „АЕЦ, което през 2020 г. е 16.626 млн. мегаватчаса. Правителството обаче едва ли ще се съгласи на такова предложение, тъй като

тази екстра ще срине свободния пазар

и ще ни докара санкции от Брюксел за нерегламентирана държавна помощ.

Второто предложение е жп превозвачите да бъдат субсидирани посредством покриване на част от разходите им за промишлена енергия. Това е напълно логично и в унисон с вече прилаганата през октомври и ноември мярка за подпомагане на индустрията със 110 лв./МВтч. Поне засега идеята е държавата да поеме разликата над определена борсова цена на енергията, примерно - над 200 лв. за мегаватчас.

Третият вариант е кабинетът да субсидира директно клиентите на жп транспорта като най-екологичен - посредством плащане на база спестени количества въглеродни емисии. Това предложение, както и второто, напълно съответстват на европейската „Зелена сделка“, тъй като ще стимулират бизнеса да предпочете железопътния транспорт. При борсова цена на емисиите от 80 евро за тон, тази мярка би била отличен стимул за клиентите на влаковете.

На правителството ще бъде предложен и четвърти вариант за помощ на жп компаниите – чрез

намаляване на инфраструктурните такси,

които плащат на НКЖИ.

Кабинетът би трябвало да одобри това предложение, още повече, че държави като Германия, Австрия и Гърция още преди около година и половина намалиха инфраструктурните такси с 90 на сто. А Швеция направо поиска и получи от Европейската комисия разрешение да подпомогне директно жп превозвачите си с над 100 млн. евро.

Сега нашите бързат да хванат последния влак за държавно подпомагане. Разчетите са категорични - заради поскъпването на тока, до месец-два жп фирмите ще фалират и товарите започват да се "разнасят" само с камиони.

Данните на автомобилните превозвачи за 2021 г. показват, че те също увеличават своите навла, но само с около 10 на сто.  Мотивите за това са два – повишените цени на дизеловото гориво и увеличените амортизационни отчисления - заради поскъпването на новите влекачи "Евро 6" с около 14 000 евро, а на полуремаркета - с около 4000 евро. Малките автофирми, които работят с по-стари камиони, са вдигнали навлата само с 4-5% - заради поскъпването на горивата.

Така че скокът на жп навлата с 21-22% след Нова година ще отблъсне товарите от екологичния жп транспорт и ще ги пренасочи към автомобилния. Така със сигурност ще спрат блок-влаковете, които постоянно доставят стоки по направленията Солун – София и Истанбул – Стара Загора/София, както и всички жп композиции, които возят товари по вътрешни релации.

Скъпият промишлен ток неизбежно ще наложи поскъпване и на билетите на „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП). Засега от компанията предпочитат да мълчат по въпроса. Разчетите на БДЖ-ПП красноречиво сочат, че разходите за електроенергия са скочили с над 50% - от 41 млн. лв. пред 2020 г. на 63-64 млн. лв. през тази година. Дори и най-„оптимистичните“ прогнози за 2022 г. сочат, че

разходите за ток ще надхвърлят 70 млн. лева.

Този повишени разходи могат да бъдат частично компенсирани със значително повишаване на цените на билетите, което пък ще отблъсне и последните пътници от влаковете. И без това заради пандемията пътниците рязко намаляха и приходите от билети паднаха с 18 млн. лева. Така, само заради поскъпването на тока и намаляването на пътниците, дефицитът в бюджета на БДЖ-ПП през 2021 г. ще надхвърли 40 млн. лв. и няма да бъде покрит от държавната субсидия...

С други думи - поскъпване на билетите ще има, макар че от БДЖ-ПП продължават да отказват коментар по темата преди празниците. А новият шеф на дружеството Константин Азов просто се оправда, че все още не е вписан в Търговския регистър и затвори телефона.

„БАНКЕРЪ“ научи, че предложението за вдигане на цените на жп билетите е било "връчено" за одобрение още на служебния транспортен министър Христо Алексиев, но той - заради многото си ангажименти - така и не успял да стигне до него.

Оттук нататък залаганията вървят само в една посока: новият транспортен министър Николай Събев публично се закани да изкара БДЖ на печалба,, а това няма как да стане без поскъпване на билетите с цел компенсиране на скъпия ток. Така че интригата вече не е с колко, а кога?

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във