Банкеръ Daily

Управление и бизнес

На прощаване Ник Събев премете БДЖ

Директорът на дирекция „Оперативна дейност“ в БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) инж. Методи Янев е бил освободен от длъжност на 15 юли (петък) и преназначен за директор на "Поделение за пътнически превози – София" (ППП-София), което си е живо понижаване в йерархията, научи „БАНКЕРЪ“.

За да бъде извършена тази кадрова рокада, досегашният директор на ППП-София Иво Ленков е бил освободен и преместен в „БДЖ – Товарни превози“ (БДЖ-ТП). Железничари подозират, че целта е мястото на директора на „Оперативна дейност“ да бъде освободено в полза на сегашния директор на БДЖ-ПП инж. Ивайло Георгиев. Звучи логично, тъй като след обединението на БДЖ-ПП с БДЖ-ТП и с „Холдинг БДЖ“, инж. Георгиев остава без работа. Дали обаче така заветния кабинет ще остане все така празен, докато звездата на инж. Георгиев изгрее и на този хоризонт?

Също на 15 юли и бил освободен Савадор Ганчев, директор на "Поделение за пътнически превози – Горна Оряховица". Според негови колеги, уволнението му е по чисто политически причини.

„Всички знаят, че Савадор е ГЕРБ-аджия, общински съветник и съпруг на Клавдия Ганчева - бивш депутат от ГЕРБ. Савата обаче е професионалист, изкачил цялата служебна стълбичка в БДЖ. С него се работеше лесно, разбираше от половин дума какъв е проблемът и веднага го решаваше. А сега се говори, че ще назначат за началник бивш кондуктор от Русе. Как ще му обяснявам за повреда по локомотива, след като не е учил такава техника?“,  коментира ядосано локомотивен машинист.

Най-фрапиращо в случая обаче не са кадровите рокади като такива, а

същинското уволнение на двамата.

Според осведомени, на 15 юли сутринта те са дошли в централата на БДЖ, за да участват в оперативка. Но още с влизането им във ведомството - едва ли не - изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ инж. Ангел Стоянов ги е привикал един по един и им е връчил заповедите за освобождаване.

Оправданието за прилагането на този прийом е бил банален: избягване на възможността за "излизане в болнични" или за предприемане на други ходове за предотвратяване на уволнението. А на въпроса защо ги уволняват така скоропостижно, им било отговаряно „Слаби резултати“. Нещо, което влиза в пълно противоречие с 6-месечните хвалби на транспортния министър Николай Събев за професионалния и финансов възход на БДЖ-ПП откакто той е министър.

Както писа преди време „БАНКЕРЪ“, печалбата на БДЖ-ПП по времето на Ник Събев е резултат от спечелено старо дело срещу ПИБ. А според експерти, кадровият кадрил е само прелюдия към задаващата се кадрова буря, предвещавана от механичното и с нищо непредизвикано сливане на трите железопътни компании в единна държавна мегаструктура.

Припомняме, че на 13 юли министър Ник Събев одобри договора за създаване на Национална компания „Български държавни железници“ ЕАД, в която влизат БДЖ-ПП, БДЖ-ТП и „Холдинг БДЖ“.

Сливането бе обявено още през февруари,

но като идея на тогавашния жп шеф - 83-годишният Йордан Мирчев. Малко по-късно той беше уволнен, но "зрънцето" покълна и избуя...

Според Събев, очакваните ефекти са три. Първо - съкращаване на жп администрацията и на разходите за издръжката й. Другите два ефекта изглеждат така: „Намаляване на разходите и на времето за пътуване на дълги разстояния“  и „Повишаване стандарта на обслужване и осигуряване на транспортна свързаност с европейската железопътна система“.

Ироничните усмивки са най-малкото, с което въпросните три ефекта могат да бъдат "придружени". Причините са ясни: времето за пътуване с влак няма как да бъде съкратено, защото жп мрежата е в трагично състояние, а автобусите по основните направления са с два час по-бързи от влаковете.

Поради тези причини „БАНКЕРЪ“ не за първи път посочва, че основните инвестиции трябва да бъдат насочени към подобряване на състоянието на жп мрежата и едва след като това бъде постигнато - да се инвестира в нови влакове. При това - тези нови влакове трябва да бъдат доставени от бъдещия жп превозвач, който

след две години ще спечели обществената поръчка

и ще сключи договор с държавата за обслужване на нерентабилните жп линии и съответните социални групи. С други думи - държавата спокойно може да си ги спести тези... 1.7 млрд. лева.

Освен това жп специалистите предупреждават, че предстоящото сливане ще създаде сериозни проблеми от чисто регулационен характер. На никого не е ясно как ще се осъществява контролът, който да не допуска никакво кръстосано субсидиране между пътническите и товарните жп превози. А това е въпрос, по който Европейската комисия е особено чувствителна.

Причината да не се допуска кръстосано субсидиране е ясна.

БДЖ-ПП получава субсидия и капиталов резерв от държавния бюджет в размер на над 300 млн. лв. годишно, за да изпълнява социални услуги. Докато БДЖ-ТП си е чисто търговска компания, която трябва да генерира печалба и да плаща дивидент на държавата. Нищо, че това не се е случвало от доста години. Да не кажем никога...

Въпросът е кой и как ще следи, примерно, БДЖ-ПП да не отстъпва свои локомотиви на БДЖ-ТП? Това питат жп експерти и сочат за пример Румъния, където

бивш жп шеф е бил тикнат в затвора за кръстосано субсидиране,

а на северната ни съседка е била наложена наказателна мярка.

Без да се вълнува от тези въпроси Николай Събев бърза, преди да сдаде поста, да обедини трите БДЖ-ета в едно, за да се удари в гърдите, че е изпълнил поне едно от многото си обещания, и то по системата „След мен – и потоп“.

За това говори и огромната загриженост на Синдиката на железничарите в България (СЖБ), която преди дни беше изразена в официално писмо: Министерството на транспорта не е представило никакъв анализ, основан на разчети, за очакваните ползи и ефекта от планираното създаване на Национална компания „Български държавни железници“ ЕАД. Съществува риск от наказателна процедура срещу страната. Няма яснота и как ще се намалят разходите и времето за пътуване. Убеден ли е министър Събев, че експертизата в новата компания ще е достатъчна, при положение, че за половин година бяха сменени шестима председатели на Съвета на директорите на „Холдинг Български държавни железници“ и трима изпълнителни директори?

По всичко изглежда, че сливането е поредната бомба със закъснител от сорта на мегаломанските държавни петролни и водоснабдителни корпорации на ГЕРБ. Въпросът е защо транспортният министър на промяната Николай Събев я залага под стола на следващото коалиционно правителство, доминирано от съпартийците му?

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във