Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

НА ПАЗАРА НА ФАЯНС: ДВАМА СА МАЛКО, ТРИМА СА МНОГО

Производството на санитарен фаянс е един от малкото сектори в българската икономика, които са изцяло доминирани от чуждестранни компании. Играчите на пазара - испанската компания Рока Груп чрез своето дъщерно дружество Рока България и щатската Американ Стандарт (American standart) с двата завода в Севлиево, са си поделили почти равномерно пазара у нас. Собствениците на двете предприятия са и едни от най-големите производители на санитарен фаянс в света. Борбата между двама конкуренти е сериозна, те се състезават и в трите пазарни сегмента - от ниския до луксозния клас. Това предлага сериозни предимства за клиентите, които освен богат избор се радват и на сравнително ниски цени на продукцията. Друга причина за голямото потребление на фаянс на българския пазар е високият темп на строителството в страната - и на жилищни и административни сгради, и на хотели.
Освен това българинът започна и по-често да подменя старата си баня. Според проучване, направено в България и други страни от Източна Европа, оборудването за банята се сменя вече на всеки 14-15 години. Преди десетина години средната възраст на оборудването е било около двадесет години, сочат данните от изследването. Противно на очакванията обаче западноевропейците са започнали по-рядко да подновяват банята си - от 10-12 на 16-18 години, което прави пазара в нашия регион още по-атрактивен.
Американ стандарт и Рока Груп навлязоха в България по различни начини. Щатската компания инвестира на зелено, а испанците - чрез приватизацията на българското предприятие Фаянс в Каспичан. Водещото при вложенията и на двете фирми е суровинният фактор, от който фаянсовата промишленост е силно зависима. Общият капацитет на дружествата в България, произвеждащи санитарен фаянс, е над 6 млн. броя изделия на година. Страната ни е привлекателна и за други потенциални инвеститори в производството на фаянс. Сред причините са наличието на големи залежи от суровините, необходими за производството му, както и все още евтината работна ръка в страната. За да стъпи в България обаче нов играч, необходимо е той да се пребори със синдрома на първите, които в момента държат водещите позиции в този отрасъл. Все пак е възможно с предстоящото членство на страната в Европейския съюз компании от страни нечленки да проявят интерес заради свободния достъп до единния пазар на общността.

ПОРЦЕЛАНОВО-ФАЯНСОВА ПРОМИШЛЕНОСТ
Санитарна керамика
Година 1990 1996 1997 2006
брой в хил. 651 599 660 6000

РОКА БЪЛГАРИЯ:
Испанската компания Рока Груп е на българския пазар от 1999 г., след като преди това закупи на международния пазар фирмата Лауфен. Тя от своя страна беше собственик на 51% от капитала на дружество Фаянс АД. Заводът в Каспичан е създаден през далечната 1919 г. за производство на фаянсови плочки. От 1956 г. той се специализира в създаването на санитарен порцелан. По онова време производственият му капацитет за година е бил около 30 000 броя. До момента испанската компания е инвестирала над 22 млн. евро в производствени мощности в България. Само за последните три години вложените средства са над 10 млн. евро. Те ще бъдат използвани за повишаване на производствения капацитет на завода и за подобряване на качеството на продукцията. С парите бяха изградени линии за отливане на тоалетни чинии, шенкери за умивалници и нови пещи Riedhammer. От август 1999 г. (когато официално) стана собственост на Рока Груп Фаянс АД е пуснала на пазара над 5 млн. продукта за баня.
Дружеството купи за 2 млн. евро и приземния етаж от почти 800 кв. м в историческата сграда Магазин София, разположена в центъра на столицата. Компанията планира да обнови магазина през тази година и да го преустрои в свой корпоративен изложбен център. Под името Експо Баня София той ще бъде не само представителна експозиция на продуктите, но ще функционира и като център за обучение, консултации и дизайн. Очакванията са, че той ще отвори врати в началото на 2007 година.
Рока България АД предлага на пазара продукция в трите основни пазарни сегмента - нисък, среден и лукс чрез марките Fayans, Roca, и Laufen. Към момента в Каспичан се произвеждат около 1 млн. броя санитарен порцелан годишно, като продукцията се предлага на вътрешния и външния пазар.
Рока България е световен лидер сред производителите на санитарен порцелан. Според мениджмънта й пазарният й дял в България надхвърля 55 процента. Компанията експортира 45% от продукцията си, като най-голям е износът й в Испания - 25%, в Чехия - 6%, Франция - 5%, Германия - 4%, Бенелюкс и Гърция - по 2%, и други. През 2006 г. фирмата пусна на пазара нови серии вани, смесителни батерии, душ-корита, както и серията санитарен порцелан VEGA.
В компанията работят 350 души, което я прави най-големия работодател в община Каспичан. Фабриката на Рока България е най-голямата в рамките на Рока Груп за Югоизточна Европа. Предприятието в Каспичан пласира продукцията си на територията на цялата страна. Това става чрез 45 дистрибутори, които пък имат свои филиали. Освен това съществуват 250 пункта за продажба на изделията му (без това да са директни дистрибутори), с които Рока България има партньорски отношения. През 2005 г. предприятието е реализирало над 25 млн. лв. печалба, което представлява ръст от 8% спрямо предишната година. За 2006 г. е планиран ръст от 18% при продажбите и печалба на компанията преди облагане с данъци в размер на 2 млн. лева.
Освен у нас фирмата има търговско присъствие в над 120 страни. Оборотът й през 2005 г. е 1.664 млрд. евро, а пазарният й дял в световен мащаб е 42 на сто. Ежегодно с марката на Рока се произвеждат над 34 млн. санитарни продукта. Над 100 дизайнери във фирмата ежегодно създават по 50 нови концептуални предложения за интериора на банята. Компанията отделя минимум 2% от годишната си печалба за развитието на дизайна и технологиите.

ИДЕАЛ СТАНДАРТ - ВИДИМА
Компанията е вторият по пазарен дял в България производител на санитарен фаянс. Тя предлага цялостни решения с търговските марки Vidima и Ideal Standard. Въпреки че отстъпва лидерската позиция, фирмата е с най-голям производствен капацитет в страната с 5 млн. изделия на година. Американската компания Американ Стандарт притежава у нас дружествата Идеал Стандарт Видима АД и Идеал Стандарт България АД, а то е най-голямото предприятие в Европа за санитарна керамика. Открито е през октомври 1998 година. В момента в двата завода в Севлиево работят около 3700 души. Видима съществува от 1934 г., а произвежда санитарна арматура от 1952 година. В края на 70-те години на миналия век след реконструкция в предприятието е внедрен италиански лиценз за производство. През 1992 г. съвместно с Американ Стандарт е създадено смесеното дружество Видима Идеал. През октомври 1996 г., след процедура за приватизация, 77% от капитала на Видима ЕАД стана собственост на Американ Стандарт. Цената по сделката бе 5.4 млн. долара. Купувачът беше задължен да извърши и инвестиции за поне още 5 млн. долара в срок от пет години. През 1998 г. дружеството бе трансформирано във Видима АД. През 1997 г. пък бе построен завод за производство на санитарна керамика Идеал Стандарт България. В момента компанията има общо четири завода. В тях се произвеждат обзавеждане за баня - санитарна керамика и санитарна арматура, луксозен месингов обков, както и дръжки за врати и прозорци.
От старта на смесеното предприятие до края на 2005 г. в него са инвестирани над 105 млн. щ. долара. Новите инвестиции са насочени предимно към автоматизиране на механичните и полирните процеси, а в завода за санитарна керамика се подготвя замяна на ръчните процеси с автоматични. Ще бъдат вложени средства и за подготовка на двата завода на компанията за въвеждане на стандартите на Европейския съюз. Над 90% от продукцията на заводите в Севлиево са предназначени за износ. Най-голям интерес проявяват фирми от Франция, Германия, Италия и Англия. През последните години количествата, които се експортират за региона на Източна Европа, нарастват годишно между 15 и 20 на сто. Специално към Източна Европа Идеал Стандарт е насочила над 23 нови продукта, с което компанията смята да запази лидерското си място на пазара. Неотдавна Идеал Стандарт - Видима получи от държавата комплексно разрешително за извършване на тежки индустриални дейности.
Освен производството на санитарен фаянс дружеството предлага и широка гама услуги в гаранционното и извънгаранционното сервизно обслужване. Мрежата й обхваща цялата страна. Продукцията на дружеството се предлага в над 1000 търговски обекта, дистрибуторската й мрежа е съсредоточена в седем областни града.
Американ Стандарт е основана в САЩ в края на ХIХ век. Днес корпорацията има оборот от над 6 млрд. долара и притежава над 200 компании в 42 страни по света. Тя развива три основни производствени направления - санитарна арматура и керамика, климатични инсталации и спирачни системи за тежкотоварни автомобили. Американ Стандарт е включена в Топ-500 на списание Форчън (Fortune) и в индекса SP 500 на щатската фондова борса. Основните й конкуренти в Европа са Sanitec, Roca, Grohe, Kohler, VB.

Facebook logo
Бъдете с нас и във