Банкеръ Daily

Управление и бизнес

На колко бавни огъня се пече новият регионален министър?

Дали Гроздан Караджов, който наследи на поста неуморната в разкриването на далаверите арх. Виолета Комитова, ще успее да запази зададеното от нея темпо на работа, предстои да разберем. Факт обаче е, че още в първия си работен ден новият министър се изправи пред огромното предизвикателство спешно да реши купища неотложни проблеми, затлачени и забатачени от десетилетия.

 

Разбира се, централното място е отредено на ситуацията, заварена в  Агенция "Пътна инфраструктура”. Освен чисто криминалната част на скандала с ЛОТ 5 на АМ “Хемус”, пред Гроздан Караджов стои за решаване казус, за чието съществуване едва и някой можеше да предположи: две трети от лотовете са без строителни разрешителни! Факт, който предопределя извода, че дори и малкото свършено по тях е съвършено незаконно.

Над главата на новия регионален министър виси и проблемът с неизплатените суми от пътната агенция. Той също не може да бъде отлаган дълго във времето, въпреки че бившите началници на АПИ са подписвали договори и са обещавали милиони като на циганска сватба.

"Натрупаните суми

не са тайна - около милиард и 100 милиона.

Става дума за един порочен модел, по който в последното десетилетие са финансирани пътищата. В началото на годината се планират 300 милиона за цялата година, при условие, че всички знаят, че това са милиард и половина лева, които са били разходени в края на година. Ха, представете си сме преизпълнили бюджета? Хайде още милиард и двеста милиона... И нито могат да се проверят реално ли са изпълнени, нито може да се контролира дали количества, или изпълнените дейности струват толкова като единични цени и съответно министерството ги е разплащало с много широки пръсти. А идеята на един министър е да пази парите на хората и да ги харчи много пестеливо", не крие истинската картина Караджов.

Като приоритет за новата власт той посочи и “Хемус”, но не скри опасенията си, че завършването на три от лотовете до април догодина ще е една от най-сложните задачи пред екипа му.

Именно тази магистрала той посочи като учебникарски пример за това

как не трябва да се строи!

Не автомагистрала, а дори барака за инструменти...

Като обеца на ухото му виси и неотдавнашната трагедия с изгорелия македонски автобус на магистрала “Струма”. Веднага след трагичния инцидент става известно, че тази отсечка от пътя няма Акт 16, а максимално допустимата скорост е била завишена без това да отговаря на изискванията. "Шосейното" обещание на Гроздан Караджов гали ухото, но как точно ще бъде изпълнена 4-годишната му програма за цялостно обновяване на републиканската пътна мрежа - един господ знае. Не за друго, а защото "активните мероприятия" включват качествен контрол на пътните платна, отводняване, маркировка и мантинели, пътни знаци и т.н.

"Качеството на повечето пътища в България е под всякаква критика и е много трудно държавата да поиска сериозна тол такса на километър. Нашата стратегия занапред ще бъде да ремонтираме пътищата и върху тези новоремонтирани участъци да се заплаща тол такса, докато достигнем до 20 000 километра платена пътна мрежа. Освен това, ще направим детайлен анализ дали няма пробойни, от които тол такси да изтичат в джобове, а не да влизат в бюджета. Така че това е първото, което ще направим, а после стратегически ще променим и тол системата така, че да събира пари на честен принцип", заяви министър Караджов.

Сякаш в потвърждение на тези му констатации, гръмна скандалът със служителя на "БГ ТОЛ", който на русенския ГКПП-Дунав мост наруга един чужденец, че искал да плати таксата с карта, а не в брой. С обещанието да бъде безкомпромисен, министърът

назначи светкавична проверка

и в сряда (22 декември) обяви резултатите: "От писмените обяснения на служителите, които са били на смяна, е установено, че става дума за недопустимо дисциплинарно нарушение, извършено в разрез с всички норми и правила. То петни както образа на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, така и на България като цяло! Вече е издадена заповед за дисциплинарното уволнение на служителя..."

Що се отнася до другият "вледеняващ" проблем - зимното почистване, решаването му също е на финалната права. По думите на Караджов парите за тази дейност са разпределяни на принципа 20/80: в началото на годината се дава по-малката "порция", в края на годината – останалите 80 процента. И се зарече, че фирмите ще получат парите си от министерството, но само и единствено след щателна проверка на свършеното от тях.

Другият голям препъни камък пред новия регионален министър, са

проблемите в мастодонта, струващ цял един милиард, 

и познат като „Български ВиК холдинг“ ЕАД

Той беше създаден от правителството на ГЕРБ през 2020 г., за да събере под една шапка всички държавни ВиК-дружества и да наложи контрол над дейността им в полза на потребителите. Реалната цел на това начинание обаче беше доста по-"прозаична": под благовидния предлог, че въпросните дружества са в незавидно финансово състояние и не могат да се справят с предизвикателствата на оперативните програми в сектора, едни наши хора да се включат в усвояването на европейските пари. 

Съвсем естествено, създаването на холдинга не реши нито един от проблемите на ВиК сектора. Две трети от дружествата продължават да са в много тежко състояние. Част от тях нямат възможност да платят дори сметките си за ток, защото разходите им за електроенергия са по-големи от  приходите им.

Експерти изчисляват, че за спешната модернизация на ВиК инфраструктурата са нужни близо 10 млрд. лева. Както можем да се досетим обаче осигуряването на тези пари още дълго ще си остане непостижима мечта. Просто физически не е възможно немарливост, проявявана и толерирана най-малко 50 години, да бъде компенсирана с едно щракване на пръсти. Или с няколко подписа в Брюксел...

Facebook logo
Бъдете с нас и във