Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

На "Дондуков" пак мечтаят за гориво

В четвъртък (20 декември) "Булгартрансгаз" и Австрийският централноевропейски газов хъб (CEGH) подписаха Меморандум за сътрудничество при разработването на хъба "Балкан".

С наближаването на края на годината държавата се впрегна да решава въпросите с газопреносната система и евентуалното й разширение. Като коледен подарък получихме и солидна глоба от Европейската комисия за държавен монопол при достъпа до "тръбите" и тези обстоятелства изискваха скоростна намеса. (Повече по темата - стр.22)

В сряда (19 декември) с решение на Министерския съвет бяха отпуснати 76.2 млн. лв. за изграждането на газовата връзка между България и Гърция. Общата й стойност е почти 470 млн. лева. Както "БАНКЕРЪ" вече писа, в началото на ноември Еврокомисията утвърди схемата за финансиране. Остатъкът от необходимата сума ще бъде събран чрез пряко дялово участие в размер на 46 млн. евро от акционерите на съвместното българо-гръцко дружество "Ай Си Джи Би"  чрез вноска от 45 млн. евро от Европейската енергийна програма за възстановяване и заем от 110 млн. евро, предоставен на Българския енергиен холдинг от Европейската инвестиционна банка. С тези пари ще бъде изграден тръбопроводът (182 км) между гръцкия град Комотини и Стара Загора. Той е проектиран за транспортиране на 3 млрд. куб. м природен газ годишно, като на един по-късен етап капацитетът му може да се увеличи до 5 млрд. куб. м и да се създаде възможност за обратен пренос от България към Гърция.

За строителството на интерконектора има обявена обществена поръчка от края на септември. Общо 11 фирми и обединения изразиха желание да се ангажират с тези дейности, чиято прогнозна стойност е 145 млн. евро без ДДС. Сред кандидатите са и големите български строителни компании "Джи Пи Груп", "Трейс Груп Холд" и "Главболгарстрой".

Най-големи средства обаче са предвидени за разширяване на газопреносната инфраструктура, евентуалното включване на втората тръба на газопровода "Турски поток" към нея и изграждането на хъба "Балкан". За целта ще е необходимо финансиране в размер на 2.8 млрд. лв., от които 2.33 млрд. лв. ще са под формата на кредити. Плановете са процедурата за пазарния тест да се обяви на 21 декември  заедно с обществена поръчка за проектиране, доставка на материали, изграждане и въвеждане в експлоатация на разширението, което реално включва "Турски поток". Поръчката за изграждането на линейната част ще е за 2.2 млрд. лева. Договорът с изпълнителя пък може да бъде подписан до края на януари 2019-а., но под условие, че финансирането не е осигурено. 

Всъщност пречките пред този мащабен и скъп проект съвсем не са малко. САЩ не подкрепят идеята за газово отклонение през територията на България. Това стана ясно по време на визитата у нас на заместник държавния секретар Джон Съливан. Руският доставчик  "Газпром Експорт" пък не хареса разчетите на "Булгартрансгаз" за размера на транзитните такси по планираната инфраструктура. Представителят му Дмитрий Грачов посочи пред нашата Комисия за енергийно и водно регулиране, че заложената в проекта норма на възвръщаемост на инвестицията от 8.86 на сто е висока и би трябвало да се намали. "Нормата на доходност е завишена, което води до по-високи тарифи, тъй като всичките разходи по съставянето на газопреносните мощности ще бъдат покривани за сметка на дългосрочното резервиране на мощностите от участниците в процедурата. Доходите над установената норма на доходност следва да служат като източник за компенсация на високата тарифа за транспортирането на газа за участниците, резервирали мощностите на дългосрочна основа. Това ще позволи да се увеличи икономическата привлекателност на проекта", отбеляза Грачов. 

Преди дни еврокомисарят по енергетиката Марош Шефчович обяви в интервю за EUObserver, че Еврокомисията би подкрепила единствено сценарий, в който синьото гориво от продължението на "Турски поток" се търгува през хъб "Балкан".

Facebook logo
Бъдете с нас и във