Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Мъгла за пловдивската Сточна гара и тол-системата

"Червените" депутати (Стойнев, Бойчев и Свиленски от ляво на дясно ) се опитват да вгорчат последните дни на сегашния кабинет

Незабавно спиране на обявената в началото на ноември процедура за концесионирането на интермодалния терминал в Пловдив и на обществената поръчка за тол-системата, поискаха от БСП на брифинг в парламента в четвъртък (22 декември). Според социалистите т.нар. пловдивска Сточна гара е изградена от Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и инвестицията е на стойност 10 млн. лв., но вместо държавната компания да я експлоатира и да печели, правителството е решило да я даде на концесия срещу 4000 лв. на месец.

"Образно казано, това е колкото за една будка за вестници на "Витошка", заяви Драгомир Стойнев. "Червените" изразиха и съмненията си, че терминалът ще се даде на голяма транспортна фирма от Пловдив, и то за 27 години напред, което според тях е ограбване на българските граждани.

Както "БАНКЕРЪ" писа, самата Сточна гара е почти изцяло готова - за нея всъщност бяха похарчени над 12.38 млн. лв., половината от които осигурени по старото издание на оперативната програма "Транспорт". Тя е разположена на площ от 71.4 декара и разполага с площадка за товарене и разтоварване на контейнери от вагон на камион и обратно, с жп коловоз, площадка за складиране на контейнери, за хладилни товари, контролно-пропускателен пункт, паркинг за товарни и леки автомобили и т. н. Построена е и двуетажна административна сграда, където ще се оформят документите на превозвачите, със заседателна зала и офис помещения за спедиторските фирми.

Реално за бъдещия концесионер остава да оборудва административната сграда, както и да избере подходящата техника за изградените вече бензиностанция, автомивка и компресор. На всичко отгоре, съдейки от направените анализи, поне в първия етап на експлоатация на терминала - от 2016-а до 2027-а, разходите едва ли ще са особено големи - съоръжението отговаря напълно на европейските изисквания за осъществяване на интермодални превози между два вида сухопътен транспорт. Което предполага много добра печалба. Чак след запълване на капацитета му - след 2028-а, са предвидени разширение и развитие на предлаганите услуги. 

Кандидатът за концесионер, визиран от БСП, е "ПИМК" ООД - най-голямата транспортна фирма у нас, която е и в топ 10 на Стария континент. Тя е създадена през 2000 г., базирана е в Пловдив и се занимава с превози в цяла Европа, Азия и Африка. От транспортното ведомство обаче контрираха, че при процедурата са спазени принципите за публичност, прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и пропорционалност, залегнали в Закона за концесиите.

"Неясно остава твърдението на народните представители, че концесията "ще бъде дадена на голяма фирма от Пловдив". Заложените в процедурата изисквания към участниците не включват ограничително условие на териториален принцип. Напротив, изпратеното и публикувано обявление за откриване на процедурата за предоставяне на концесия в европейски вестник осигурява по-голяма публичност и възможност за широк кръг участници да се запознаят и участват в нея", се казва в съобщение до медиите.  

Колкото до спирането на обществената поръчка за тол-системата, започнала през април, Георги  Свиленски изтъкна: "Тази процедура е несправедлива, защото предвижда таксуване на 85% от пътната инфраструктура в България, каквато практика няма в нито една страна от Европа - там е около 2 на сто. Всеки един вътрешен превозвач, ако до днес е плащал за винетка и е калкулирал нейната стойност в цената си, сега ще трябва да добави и цената на тола".

Facebook logo
Бъдете с нас и във