Банкеръ Daily

Управление и бизнес

МРРБ връща над 490 млн. лв. за "Хемус" в централния бюджет

Министерство на регионалното развитие и благоустройството връща над 490.77 млн. лв., предвидени за строителството на магистрала "Хемус", в централния бюджет. Това става ясно от решение на служебното правителство, което е взето неприсъствено във вторник (29 юни). 

От правителствената пресслужба съобщават, че тези средства ще се използват за приоритетни дейности за предотвратяване на последиците от пандемията от COVID-19.

С решението си Министерският съвет обезпечава финансов ресурс в размер на 81.15 към бюджета на МРРБ, с които ще се изпълняват текущите дейности по строителството на автомагистрала „Хемус“ до края на 2021 година.

"Доизграждането на деветте участъка на АМ „Хемус“ ще продължи да се изпълнява в предвидените срокове, като средствата за строителството през следващите години ще бъдат осигурени с тригодишната бюджетна прогноза за периода 2022-2024 г.", посочват от "Дондуков".

Преди ден финансовият министър Асен Василев съобщи, че държавата заделя до 1.5 млрд. лв. за подготовка за посрещане на една доста тежка есенно-зимна вълна на COVID кризата. Това ще отразява и актуализацията на бюджета, която Василев ще внесе след конституирането на 46-ия парламент. Изглежда, че близо една трета от тази сума идва за сметка на парите, които предишната власт отдели за строителството на аутобана между София и Варна.

Неотдавна служебният министър на финансите заяви, че е заварил бюджетни разходи, които са притеснителни и при които няма достатъчно контрол. Той даде пример именно с изплатените средства за автомагистрала "Хемус" и т.нар. ин-хаус възлагане.

Инспекция на строителната министърка Виолета Комитова установи, че за един участък от аутобана са предплатени авансово 84 млн. лв., като за отсечката няма проведени отчуждителни процедури, което означава, че реалното строителство може да започне след една или дори три години. Според Комитова я посочи, че това крие огромен инвестиционен риск парите да се изгубят, фирмите да фалират и нищо да не се построи. "Този риск аз не бих го предприела, ако парите бяха лично мои. Това е все едно да си купите мебели сега за къща, която ще построите след пет години", коментира строителният министър.

Комитова съобщи също, че предстоят срещи с фирмите, които са получили авансови плащания, а те са доста.

Както "Банкеръ" неведнъж писа, одитен доклад на Сметната палата установи, че държавата не е постигнала "необходимата ефективност, конкуренция и прозрачност при разходването на публичните средства", след като захрани държавното дружество "Автомагистрали" със средствата за строителството на "Хемус" и укрепване на свлачища.

Сметната палата потвърди, че "Автомагистрали" изобщо не е имала необходимия ресурс за строителството на тези обекти, като е превъзложила дейностите на редица частни фирми на "тъмно", т.е. според своите собствени вътрешни правила и без реални критерии, което естествено води и до субективни оценки. Отделно се разбра, че огромни средства са изплатени авансово към частните фирми, на които е превъзложено строителството.

На няколко пъти смяната на ръководството на "Автомагистрали" удари на камък след решения на съда. В своя позиция от 28 юни дружеството обяви, че заради решение на Комитова за блокиране на банковите му сметки, то е поставено в невъзможност да извършва редовните си месечни плащания към доставчици на услуги и суровини, което ще блокира дейността му.

"Това действие вече оказва негативни последствия в работата на „Автомагистрали” ЕАД и дружеството е заплашено от принудително спиране на дейността, в това число и временно спиране на изграждането на АМ „Хемус“ и разпускане в принудителен отпуска на голям брой служители, в разгара на строителния сезон", заявиха от "Автомагистрали".

Facebook logo
Бъдете с нас и във