Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОСКВА ГЛАСИ НОВ МЕМОРАНДУМ ЗА БУРГАС - АЛЕКСАНДРУПОЛИС

През първото тримесечие на 2006 г. по тръбопровода Броди-Одеса са преминали 1.1 млн. т руски нефт, а общото количество, прекарано по време на реверсивната работа на тръбата, е 7.9 млн тона. Те са доставени от над 30 руски компании, като най-големи обеми са превозили ТНК-ВР, Сургутнефтегаз, Лукойл, Сибнефт, Роснефт, Юганскнефтегаз, Татнефт, ЮКОС и Славнефт.

Руската федерация настоява за подписването на ново междудържавно споразумение за петролопровода Бургас-Александруполис, съобщи на 17 април гръцкото икономическо издание Имерисия. Според него това е заявил в края на миналата седмица руският министър на промишлеността и енергетиката Виктор Христенко пред гръцкия посланик в Москва Илиас Клис. Ние искаме проектът да запази бързите темпове на реализиране. Фирмите трябва да си свършат работата, а ние имаме задачата преди всичко да сведем до минимум всички рискове, излизащи извън сферата на бизнеса, е казал руският министър.
Основната предпоставка за реализирането на нефтопровода Бургас-Александруполис е гарантирането на дългосрочни доставки на суров петрол. Затова ключова роля в проекта е необходимо да играят група от фирми, способни да осигурят тези доставки и разполагащи със средства за изграждането на съоръжението, е допълнил още Христенко.
В началото на април вицепрезидентът на руската държавна компания Транснефт Сергей Григориев пък даде заявка за пълен руски монопол над танкерния транзит в Черно море. След среща на Владимир Путин и казахстанския президент Нурсултан Назарбаев в Москва Григориев обяснил пред електронното издание Fairplay , че Транснефт ще поеме целия трафик от 35 млн. т суров петрол по трасето Новоросийск - Бургас. Руският нефтопроводен монополист възнамерявал да изчака приключването на преговорите за Бургас - Александруполис и чак тогава щял да даде своето съгласие за увеличение на производството на нефт от Каспийския регион.
Ние разбираме, че проливите Босфорът и Дарданелите не са еластични. Разбираме също така, че Турция ще дава преференции на САЩ, а не на Русия. Ние трябва да завършим проекта Бургас-Александрополис и тогава ще увеличим обема по тръбите на Каспийския нефтопроводен консорциум(CPC) до 67 млн. т нефт годишно в Новоросийск, изтъква Григориев пред електронното издание.
На пръв поглед тези изявления на официални руски представители като че дават отговор на повечето от въпросителните около трасето Бургас-Александруполис и преди всичко на геополитическите. Очевидно е, че Русия иска да се изгради нова тръба, алтернативна на зависимия от САЩ петролопровод Баку - Тбилиси - Джейхан. Стремежът й освен това е да си гарантира пълния контрол върху тази тръба: както чрез компаниите, които осигуряват суровината и парите за строителството на новото съоръжение, така и чрез монопол върху танкерния превоз през Черно море. Ето защо Москва държи между трите страни, ангажирани с проекта, да бъде подписано ново междуправителствено споразумение.
На този етап официални изявления от София и Атина няма. Едва ли обаче гърците ще приемат спокойно руското искане за монополния танкерен превоз, коментират наблюдатели. Още повече че предварителните договорености до момента са доста по-различни. Според тях Гърция, която притежава най-големия танкерен флот в света, трябваше да поеме превоза на черното злато от Новоросийск до Бургас, както и от Александруполис до рафинерии в Западна Европа. Сега за гръцките танкери ще останат превозите само от изхода на тръбата в Александруполис. В същото време властите в Атина могат да запишат като своя заслуга донорските пари, които се опитват да издействат от Евросъюза за проекта. По неофициална информация не е изключено сумата да достигне 100 млн. евро, като към тях най-вероятно ще бъдат прибавени и допълнителни средства от ЕС за порта в Александруполис.
Колкото до България, предимствата й като че се изчерпват единствено с факта, че тръбата ще мине през нейна територия. И че български фирми ще осигурят част от инвестициите за изграждането на нефтопровода. Това впрочем бе отбелязано и в последния междуправителствен меморандум по проекта, подписан през април 2005-а. Постигнатите тогава договорености бяха до края на миналата година да се създаде международна проектна компания, която да инвестира, да осигури доставките на петрол и да е оператор на тръбата. Заради зациклянето на преговорите между трите държави обаче тя все още не е сформирана. В края на януари 2006-а президентът на руския газов гигант Газпром Алексей Милер информира последователно България и Гърция за намерението на дъщерната фирма Сибнефт да участва в начинанието. Така от руска страна интерес към петролопровода досега са заявили фирмите ТНК-БП, Роснефт и Сибнефт. Гръцките представители са консорциумът ДЕП-Тракия, в който влизат компаниите Гръцки петрол ЛП, Лацис Груп и Прометеус Газ. Българските кандидати са държавната Булгаргаз, както и създаденото специално за Бургас-Александруполис и Бургас-Вльора дружество Универсален терминал Бургас, в което акционери са държавната компания Техноекспортстрой и частната Фронтиер. В подписания преди година документ е посочен и консорциумът Трансболкан ойл пайплайн България, в който участват Лукойл България, Магнум 07, Монолит 3, Индустриален холдинг България, Контролно-заваръчни устройства (КЗУ), Трансойл пайплайн и MG енергетика и природни ресурси. Но неговото участие сякаш става все по-съмнително.

Facebook logo
Бъдете с нас и във