Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОРСКИТЕ ЛЕТИЩА СИ НАМЕРИХА СТОПАНИНА

Невероятно, но факт. След почти двегодишна одисея процедурата по концесионирането на летищата в Бургас и Варна най-накрая приключи. На 10 септември транспортният министър Петър Мутафчиев и главният изпълнителен директор на Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт Андреас Хелфер подписаха договора за отдаването на двата аеропорта за срок от 35 години. Новият им стопанин е смесеното дружество между германската фирма Фрапорт (60%) и българската БМ Стар (40%).
До подписването се стигна, след като Върховният административен съд отстрани първоначално избраната за концесионер датска компания Копенхаген еърпортс, тъй като не отговаряла на изискванията на конкурса. Изборът на Фрапорт пък бе оспорен в последния момент от друг участник - френската Венси, но през юни магистратите окончателно се произнесоха в полза на германската фирма.
Това е първата голяма сделка, реализирана по модела на публично-частното партньорство, и затова по-нататъшното й развитие ще се следи много внимателно, коментираха пред в.БАНКЕРЪ специалисти. Ключовото значение на двете летища се определя предимно от големия поток туристи, преминаващи всяка година през тях. През 2005-а те отчетоха над 3 млн. пътници. За сравнение - през софийското за същия период са преминали 1.8 млн. души. През този август пък летището в Бургас постави рекорд, като обслужи за месеца над 510 хиляди пасажери. Оттук нататък задачата на концесионера ще е да създаде условия този поток да бъде запазен и увеличен. А това задължително минава през сериозна модернизация, тъй като техническото състояние и условията на двата обекта днес са на доста ниско ниво. От Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт вече заявиха, че смятат да вложат 23 млн. евро в незабавни подобрения още през първата година от концесионния договор. До 2009-а инвестицията ще достигне 95 млн. евро, а за всичките 35 години - 403 млн. евро, посочи Андреас Хелфер.
Новите стопани планират през следващите три години да изградят нови терминали на летищата, които общо ще струват около 100 млн. евро. По-сериозна ще е инвестицията в Бургас, стана ясно след срещата на 12 септември между концесионера и кмета на града Йоан Костадинов. Сградата за посрещане и изпращане там ще може да обслужва 3.5 млн. пътници на година, което е двойно повече от сегашния й капацитет.
Едва след завършването на терминалите германците възнамеряват да поискат увеличение на летищните такси. Сега всеки пътник, преминал през двете летища, плаща 8.5 евро, които обикновено влизат в цената на самолетния билет. След като заработят новите терминали, летищните такси ще поскъпнат с около 10-20 на сто. Увеличението няма да е самоцелно, а ще е съобразено с направените инвестиции. Искаме процесът да е максимално икономичен и летищата да останат конкурентни на турските и румънските, обясни Хелфер.
Впрочем изчисленията на Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт показват че през следващите няколко години пътниците, преминаващи през аеропортовете във Варна и Бургас, ще се увеличат с около 15-16%, след което ще намалеят с 6-7 на сто и постепенно ще се стабилизират до 2-3% ръст. Това ще означава, че реалният капацитет на Черноморието да поема туристи ще е почти напълно запълнен.
И докато въпросът с летищните такси засега остава в миманса, много скоро ще започне сериозен дебат колко точно ще плащат отделните авиокомпании, за да ползват морските летища. Досега те брояха между 200 и 600 евро при всяко кацане в зависимост от размера на самолетите им. Новите стопани обаче имат намерение да предложат на държавата да въведат диференцирани такси за различните авиофирми. Идеята е по този начин да се привлекат предимно т.нар. лоу кост и чартърни превозвачи. Само че толерирането на едни авиокомпании за сметка на други може да предизвика доста сериозно напрежение. Едва ли компании като Бритиш Еруейс, Аустрия Еърлайнс или пък Чешките авиолинии ще останат особено доволни от факта, че за да кацат във Варна или Бургас, ще трябва да плащат далеч по-скъпо от основните си конкуренти. Особено пък след като подобна преференция ще даде възможност на нискобюджетните превозвачи допълнително да намалят цените на предлаганите от тях услуги.
В бранша упорито се говори, че идеята за диференцираните такси се е родила в българската част на Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт. Медийни публикации свързаха името на собственика на БМ Стар с това на Химимпорт, която чрез Балкан Хемус Груп държи авиокомпания Хемус Ер и чрез нея участва в процедурата за приватизация на България Ер.
Но дали в крайна сметка таксите, които превозвачите плащат, ще бъдат променяни, ще решава държавата. Сега тя определя техния размер по предложение на оператора на летището и те са еднакви за всички.

Какво получава държавата?
*В едномесечен срок от подписването на концесионния договор Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт ще заплати на държавата 3 млн. евро еднократно концесионно възнаграждение. Освен това новият собственик ще внася в държавната хазна всяка година възнаграждение възлизащо на 19.2 на сто или от всички приходи от дейностите, свързани с обектите на летищата, или от приходите от летищните такси на двата аеропорта, като ще се избира по-голямата от двете суми.
*Концесионерът ще започне реално да стопанисва двете летища два месеца след подписването на договора. Шест месеца по-късно трябва да са готови генералните планове на аеропортовете, които ще определят тяхното развитие.
*За всяка година от действието на концесионния договор Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт ще представя и поддържа безусловна неотменяема банкова гаранция. До 10-ата година тя ще е 15 млн. евро на година, а след това 7.5 млн. евро на година.

победителят
Немската компания Фрапорт е оператор на Летище Франкфурт Майн (Германия), Летище Франкфурт Хан (Германия), Летище Хановер (Германия), Летище Хорхе Чавес (Перу) и Терминал Външни линии в турското Летище Анталия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във