Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОНОПОЛИСТИ СЛЕД ДОКАЗВАНЕ НА ПРОТИВНОТО

Монопол е нелепа дума, що се отнася до българския пазар на платена телевизия. Или поне така излиза от решенията на Комисията за защита на конкуренцията, която от началото на тази година цели три пъти (!) потвърди тази позиция, докато Евроком Кабел мениджмънт България поглъщаше поредните си по-скромни конкуренти. При всяка от тези сделки антитръстовият орган стигаше до заключението, че установяване на господстващо положение сред кабелните оператори е невъзможно, понеже в сектора има ефективна конкуренция и съвсем преодолими бариери за новите участници. Но тези несъмнено компетентни заключения на експертите от КЗК надали ще убедят хилядите софийски клиенти на кабелния оператор, подложени на
отношение, което за дилетантите може да изглежда като
откровена злоупотреба с монополно положение
От 1 март потребителните на кабелна телевизия от Евроком изведнъж се лишиха от цели пет канала - научнопопулярните Discovery Science и Discovery Civilisation, спортната телевизия Eurosport 2, германския канал за филми и шоупрограми PRO 7 и руския филмов канал Наше кино. Разбира се, в отпадането на програми, за които си се абонирал, няма нищо ново - още от зората на кабелната телевизия у нас операторите съвсем свободно и по свое усмотрение подменят онези канали, за които им поискат повече пари или достъпът им до които изведнъж се окаже затруднен. Най-нашумелият пример бе преди година с програмите на Диема, излъчващи мачовете от английския и испанския футболен шампионат. Заради повишените претенции на собственика им най-големите кабелни оператори (включително Евроком кабел) подмениха диемите с канали като AXN Sci Fi или Fox Crime. Впрочем, правото да го сторят действително е записано (макар и с най-ситните възможни буквички) в договорите с клиентите.
Само че
сега изобщо не става дума за подмяна
Когато потърсихме обяснение за спирането на споменатите пет канала от Христо Христов, директор Маркетинг и продажби на Евроком, той хвърли вината върху собствениците им, които постоянно искали повече пари, за да бъдат излъчвани. Трудно е да преговаряме с над 100 собственици на телевизии. Затова понякога се налага замяната на един канал с друг, обясни Христов.
В действителност отпадналите телевизии не са заменени с нови. А и операторките на телефона за връзка с клиенти на Евроком дават съвсем друго обяснение - петте канала не са отказани заради завишени претенции на собствениците, а просто са преместени в цифровия пакет на Евроком. Почитателите им биват горещо посъветвани да се абонират за тази услуга.
Тя обаче е малко по-скъпичка
- от 5 до 7 лева допълнително на месец (според оператора).
Естествено, онези клиенти, които не са доволни от подобно отношение, спокойно могат да сменят доставчика на кабелна телевизия. Поне на теория. На практика е по-сложно, защото усилената консолидация в сектора почти заличи някогашните малки квартални оператори. А погълналите ги гиганти може и да се конкурират помежду си, но пък проявяват удивителна близост в мисленето, когато става дума за ценообразуване, обхват на предлаганите услуги и съдържание на телевизионните пакети. Пък и едва ли е разумно да сменяш оператора си всеки път, когато му хрумне да махне някой и друг канал. Особено ако си сключил договор за година или две напред.
Подобни разсъждения може и да звучат малко повърхностно на кабелните експерти, но все пак те направиха впечатление в Комисията за защита на потребителите. След поставените от БАНКЕРЪ въпроси оттам обещаха да се запознаят подробно със случая. Ако от Евроком умишлено спекулират със спирането на канали по кабелен път, за да ги излъчват единствено с цифровия си пакет, тази практика ще се прекрати със специална заповед, заявиха от КЗП.
Без никакво съмнение някогашните романтични времена, когато във всеки вход имаше по четири кабелни оператора, действащи често от някой скромен гараж, също не са идеалът за добре уреден пазар. Консолидацията в сектора и отпадането на подобни квартални играчи трябваше най-после да гарантира постоянно качество на услугите и обслужването. Днес лъвският пай от пазара в София е в ръцете на две големи компании - Евроком Кабел и КейбълТЕЛ. И двете са собственост на западни инвеститори, отлично запознати с добрите практики в сектора. Въпреки това обаче доста техни абонати още не са усетили качествена промяна. Да не говорим, че докато те купуваха конкурентите си, често в раздробен вид, много хора се озоваха
в абсурдното положение да не знаят чии клиенти са
И дори компанията, на която досега чинно са давали парите си, да не може да им отговори на този въпрос. Такъв беше случаят с абонатите на Eстнет, която преди време бе погълната от акционерното дружество Интерактивни технологии (собственик на търговската марка ITV Partners). То пък на свой ред през януари тази година бе закупено от Евроком Кабел Мениджмънт България. Сега, ако някой от оригиналните клиенти на Естнет се оплаче от технически проблем, нерядко от Евроком ще го препратят към ITV, оттам ще го върнат обратно и чак след няколко дни досадни телефонни разговори има шанс да се появи необходимият техник.
Изобщо по всичко личи, че мечтата за професионално обслужване от страна на телевизионните доставчици ще чака по-добри дни. Ако се съмнявате, пробвайте да звъннете на кабелния си оператор в неделя. Примерно за да съобщите за повреда, каквито все още се случват сравнително често. Направихме подобен експеримент и установихме, че просто не си струва усилието. От тестваните в произволен ред телефони за връзка с клиенти на големите компании отговор от жив човек получихме единствено от КейбълТел. Въпросният човек със съжаление ни информира, че в момента няма свободен техник, но щом се появи, веднага ще бъде пратен на адреса. В случая веднага се оказа на другия ден следобед. Ясно е, че става дума за обикновени грешки на растежа. Но не е ли редно тогава растежът да поспре, докато те бъдат пооправени?

Facebook logo
Бъдете с нас и във