Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОЛОВЕТЕ ЩЕ РАЗДЕЛЯТ ПАЗАРА НА МАРКОВИТЕ СТОКИ

Когато някой чужденец попита къде в София може да си напазарува маркови дрехи, обувки или парфюми, той получава един неизменен отговор: На Витошка. Независимо от по-високите цени централната търговска улица на столицата дълги години бе без конкуренция в този сектор. Това обаче се промени само в рамките на две седмици с откриването на първите два търговски центъра от американски тип у нас, или т. нар. молове. Най-напред отвори врати Сити Сентър София, а скоро след него - и Мол оф София. Двата заедно предлагат на своите посетители над 250 магазина, в които се продават единствено маркови стоки. Освен това имат едно очевидно предимство - разполагат с големи паркинги. А и предлагат пълна гама от услуги - ресторанти, кина, детски кътове... Въпросът е дали това ще е достатъчно, за да повиши конкуренцията в сектора до такава степен, че да се усети от потребителите?
За клиента най-важният фактор при избора на магазин са цените, но засега е трудно да се правят такива сравнения. Много от компаниите, които наеха обекти в търговските центрове, предлагат съвсем нови за българския пазар марки. Такъв е случаят с продукцията на турската фирма Шишеджам, която откри първия си представителен магазин в София Сити Сентър. Често паралелите се невъзможни дори и когато става дума за една и съща марка, защото колекциите се различават.
При всички положения промени ще има заради различните цени на наемите на търговските улици и в търговските центрове. В момента наемите на Витоша са около 120-130 евро за квадрат, а в моловете са приблизително двойно по-ниски, твърди Валери Вълчев, изпълнителен директор на Forton International (компанията, която се занимава с бизнес имотите в структурата на Адрес Груп). Обяснението е в по-големите мащаби на търговските площи в новите центрове. А по-ниските наеми съответно ще позволят на фирмите да поддържат и по-ниски цени.
Въпреки това моловете не са сериозна заплаха за Витоша, смята Вълчев. Според него по-скоро те ще предизвикат сегментиране на пазара - на търговските улици ще останат най-реномираните и скъпи марки, а по-масовите ще се преместят в новите центрове.
Търсенето и на двата вида търговски площи ще се повиши. Наличието на магазин на бул. Витоша е въпрос на престиж. Такива основни търговски улици има във всички европейски столици. Колкото до моловете, те могат само да помогнат на една компания да увеличи присъствието си в даден град, добавя Вълчев. Мнението му е, че сега е най-благоприятният момент за повечето търговски представители у нас да сторят това.
Моловете определено ще увеличат конкуренцията и в киноразпространението. Сегашните хегемони в тази сфера са Арена (с двата комплекса Младост и Запад) и Мултиплекс (в подлеза на НДК). И в двата нови търговски центъра обаче има киносалони, а в Мол оф София ще бъде открито и първото триизмерно кино в България по технологията IMAX. С това общият брой на модерните кинозали в столицата ще достигне петдесет и пет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във