Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

МОЛ В ОБЛАЦИТЕ

Пътникът до вас играе покер в ИНТЕРНЕТ. Съпругата му говори по мобилния си телефон, а децата пишат sms-и и гледат платена сателитна телевизия. На масичката отпред стои питие с впечатляваща цена, а екипажът (който работи с комисиона) обикаля напред-назад по пътеката и се опитва да пласира билети за театър и DVD-та наред с обичайните безмитни стоки - при това с обещание, че всички покупки ще ви бъдат доставени директно на домашния адрес.
Това е един истински търговски център на борда на самолета, обяснява Рамзи Нюър - директор продажби на компанията ARINC Skybuy. Картината, която той описва, е част от плановете за нетолкова далечното бъдеще, когато самолетните превозвачи имат всички шансове да се превърнат в търговски вериги. Фирмата на Нюър продава свързаното със сателити оборудване, което ще позволява на продавачите да теглят пари от кредитната ви карта още докато вие сте в небето.
Идеята е част от трескавите опити на авиокомпаниите да намерят нови начини да максимизират печалбите си в условията на финансовата криза, която свива потреблението на техните услуги. Тъй като почти нямат контрол върху разходите, които са принудени да правят, те все по-често таксуват допълнително пътниците за услуги, влизащи до неотдавна в цената на билета. Нискобюджетните превозвачи най-усилено търсят нови неща, които да продават във въздуха.
Няма евтина авиокомпания, чието съществуване да не зависи от допълнителните приходи - смята Майк Рътър, директор на британската Флайби (Flybe). - Можете да губите пари, докато летите от точка А до точка Б, но можете също така и да намалите загубите си чрез второстепенните услуги.
Флайби, която отдавна въведе такса багаж, вижда летищната регистрация като следващата възможност да раздроби приходите си. Пътниците ще имат възможност изобщо да не чекират багажа си, ако купуват билет през ИНТЕРНЕТ, да използват за регистрация специални павилиони на летището или да прибягват до пълна ръчна регистрация. Друг вариант е да се въведат такси според вида на пренасяния багаж - например за крехки предмети, които се нуждаят от по-внимателна обработка на земята. Цената, която превозвачите ще изискват за всяка подобна услуга, ще варира.
Традиционните фирми, които прилагат схемата всичко включено в цената на билета, по-бавно прибягват до раздробяване на цената. Има обаче и такива, които вече започнаха да таксуват чекирания багаж - от лятото, когато цената на петрола наближи 150 долара за барел. Сега, когато черното злато поевтиня, малцина се сещат да отменят нововъведенията. Миналия месец американската Юнайтед (United) например дори удвои таксата за втора чанта до 50 долара.
Главният изпълнителен директор на Бритиш еъруейз (British Airways) Уили Уолш пък заяви, че има неща, за които неговата компания никога не би поискала допълнителни пари. Няма да таксуваме допълнително избора на определено място в самолета - казва той. - Няма да таксуваме регистрацията на багажа на летището, нито чашата вода на борда на самолета. Но Уолш не изключва възможността да се въведат такси за чекирането на голф и ски екипировки.
Комфортът на пътниците едва ли ще е водещ приоритет на стюардите в бъдещите въздушни молове. Те ще трябва да се научат да бъдат търговци. Комисиони от порядъка на 10-12% ще са добър стимул, който ще ги накара да продават допълнителни продукти, смята и мениджъри от базираната в Барселона нискотарифна авиокомпания Вуелинг (Vueling). Ако напазаруват за повече от 50 долара на борда на самолета, пътниците пък могат да бъдат награждавани с отстъпки в атракционни паркове като Дисниленд (Disneyland), да речем. На най-активните купувачи могат да се предлагат още билети за влакове, хотелски стаи и резервации на коли под наем.
Безмитните парфюми и алкохолни напитки, които са прекалено тежки, за да се складират на борда на чувствителни към теглото самолети като тези на Вуелинг, могат да се получават при пристигане или дори да бъдат доставяни на посочен от клиента адрес. Плащаш на борда с кредитна карта и получаваш покупката си направо у дома, предлага Нюър.
Всяка закуска би могла да донесе печалба, стига да е достатъчно трайна и да издържа няколко полета, преди да бъде продадена. Основните нужди са гладът и жаждата, а не изисканите ястия - обяснява Монтейро от Скай шефс (Sky Chefs), който има лоши спомени от опита си да доставя изтънчена храна на една авиокомпания. - Над 30% от нея оставаше непродадена и се налагаше да я изхвърляме още след първия полет.
Вместо това, според него, авиокомпаниите би трябвало да започнат да мислят като летящи супермаркети: Когато се бориш да изкараш пари от билета, продажбата на бутилка вода на борда за 3 или 5 долара, която иначе ти струва 20 цента, може да ти донесе печалба.
Междувременно нискобюджетните превозвачи, които първи възприеха идеята да карат пътниците да харчат допълнително, очакват с нетърпение появата на нови технологии. Те ще им позволят да таксуват клиентите си и за достъп до сателитна телевизия. Модернизирането на съществуващите самолети обаче ще струва скъпо, което означава, че печалба ще има едва когато компаниите подменят машините си. Днес самолетите се опитват да намалят тежестта си, за да ограничат сметките за гориво, а само оборудването за подобно начинание би ги направило със 70 кг по-тежки. Но ако тези планове се реализират, системата би позволила на пътниците да се занимават и с хазарт на борда. В случай че накарате един пътник да се регистрира в сайт за залагания на борда си, ще получите 100 долара от доставчика, обясняват запознати.
Райънеър (Ryanair) - най-големият лоу-кост оператор в Европа, се готви да въведе мобилни телефони и ИНТЕРНЕТ във всички свои самолети до няколко седмици. Два негови конкурента - Еър Ейша (Air Asia) и Шенжен еърлайн ъф Чайна (Shenzhen Airline of China), са решени да последват примера му. Интерес проявяват и индийската Кингфишер (Kingfisher), и бразилската ТАМ (TAM).
Макар и по-бавно, в тази посока вървят и традиционните авиокомпании като Ер Франс-КЛМ (Air France-KLM), португалската ТАП (TAP) и британската БМИ (BMI). Тази услуга се превръща в нещо, което всяка компания трябва да предлага, убеден е Асбьорн Кристоферсън от информационно-технологичната фирма ОнЕър (OnAir).
Законите за хазарта не важат над водата, а само при спускане в националното въздушно пространство на някои държави, отбелязват от Флайби. Подобно на Райънеър британският превозвач отдавна се интересува от възможността да предлага хазарт в самолетите си като начин за забавление по време на кратките полети, в които няма време за прожекции на филми.

Facebook logo
Бъдете с нас и във